Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Route B Erasmus of Utrecht?
Hoi iedereen!

Ik ben dit jaar helaas niet door de tweede ronde van het LUMC heen. Ik ga dit jaar iets anders studeren (biofarmaceutische wetenschappen) en wil volgend jaar weer voor geneeskunde gaan. Ik zit nu te twijfelen welke universiteit ik moet proberen. 
Leiden ga ik niet meer proberen, aangezien de BMAT niet bij mij past, en dat een best wel grote weging heeft gehad op mijn rankingnummer jammer genoeg.

Rotterdam kijkt bij route B naar je CV en je toetsen, en ik doe ik nu al 1 jaar vrijwilligerswerk bij mijn lokale verpleeghuis (dus volgend jaar wordt dat 2 jaar). Ook ben ik van plan om iets organisatorisch te doen, en om voor nog een andere organisatie in de gezondheid vrijwilligerswerk te doen. Bij erasmus moet je namelijk 3 dingen op je CV zetten. Ben wel bang of dat goed komt, en hoe ik voor de toetsen moet leren aangezien ik nooit met de selectie van Rotterdam heb meegedaan. Een ander voordeel is dat er veel plekken zijn (410) en relatief weinig aanmeldingen (circa 1000)

Utrecht selecteert op basis van toets(en), waarvoor je je goed kan voorbereiden als je je vroeg genoeg aanmeldt. Ook hoef je niet iets voor je CV te doen, waardoor Utrecht gaat lukken als je je kennistoets goed voorbereidt. Wel zijn er iets minder plekken, met veel meer vraag (1800 mensen dit jaar dacht ik?) waardoor de kans kleiner is. 

Ook lijkt Rotterdam mij leuker, maar ik vraag mij echt af wat jullie ervaringen zijn en of het handig is om na een jaar te studeren voor Rotterdam of Utrecht te gaan.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Uihara
Antwoord
Beste Uihara,

Wat jammer dat je niet bent toegelaten tot de opleiding. Zelf ben ik nu eerstejaars bij Rotterdam en ben ik via route B binnengekomen. Om eerlijk te zijn is de competitie qua CV best wel pittig. Standaard had vrijwel iedereen al ervaring in de zorg opgedaan. Je zult ook als je route B neemt je nog verder moeten onderscheiden; je VWO cijfers tellen namelijk niet mee. Ik zal hieronder nog even mijn CV vermelden waarmee ik door de selectie ben gekomen. Verder zijn de toetsen prima te doen. Voor de leertoets heb ik een maand lang geblokt en had toen vrijwel alles goed, dus dat is zeker te doen. Het is zeker niet zo erg als de leertoets van Utrecht. Verder maak je ook nog een rekentoets en een begrijpend lezen toets waar je niet voor kunt leren. Als ik naar jouw CV kijk denk ik dat Utrecht een betere optie is. Een vriend van mij deed dit jaar mee met de selectie en was rangnummer 33 door gewoonweg 3 maanden keihard te leren. Als je genoeg tijd vrij hebt naast je studie is het goed te doen. Ook is het zo dat de studie aan Rotterdam een stuk zwaarder is dan de andere universiteiten, maar als je het erg graag wilt zou ik er zeker voor gaan! Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd een prive berichtje sturen.

M.v.g,
Jeroen

CV:
-CAE diploma
-Havo diploma
-VWO diploma
-Bachelor of science (op thesis na)
-Summerschool
-half jaar gewerkt als studentenassistent bij general chemistry 1 en 2 op mijn universiteit (full time)
-2 jaar gewerkt bij tankstation
-jaar lang voorzitter geweest van maatschappelijke commissie bij mijn studentenvereniging
-jaar lang penningmeester bij mijn dispuut bij mn studentenvereniging
Antwoord
Bedankt voor je antwoord!

Klopt, de selectie van Erasmus was qua CV eerst heel erg pittig. Alleen is de selectieprocedure veranderd sinds dit jaar en in plaats van alles op je CV, mag je maar maximaal 3 dingen op je CV zetten. Hierdoor twijfel ik dus.
Antwoord
Ik zit met precies hetzelfde dilemma! Geen idee of de 3 dingen op mijn cv als goed genoeg worden gezien door de toelatingscommissie in Rdam. Daarnaast wordt daar iedereen met een 8,0 of hoger van het vwo direct toegelaten, geen idee hoeveel van de 400 plekken er dan nog overblijven. 

Bij Utrecht vind ik het een fijn idee dat je zelf meer controle hebt over of je toegelaten wordt door gewoon keihard te blokken voor de kennistoets.

Waar neig jij op dit moment het meest naar?
Antwoord
Hey Uihara.

Ik heb zelf meegedaan aan de decentrale selectie geneeskunde op het Erasmus. Welliswaar niet dit jaar, maar het daar daarvoor (dus 2018/2019). Ook ik deed mee via route b en heb het helaas niet gehaald. Ik had niet zo heel veel op mn cv, omdat bij mij veel niet meetelde doordat er toen nog gold dat je het minimaal 1 jaar lang moest doen en 4 uur per week (weet niet of dat nog steeds zo is). Ik kende wel anderen persoonlijk die via route b zijn binnengekomen, 1 tje had echt een top cv, maar die andere twee weet ik niet zo. Eerlijk gezegd; ik vind de decentrale selectie van Erasmus heel vaag en raad het je niet aan. Ze maken ook veel fouten zo is iemand van ergens in plek eind 500 naar ongv eind 300 geplaatst waardoor ze alsnog is geplaatst, stel zij had geen bezwaar gemaakt? Snap je wat ik bedoel.

Een vriendin van mij heeft meegedaan aan Utrecht waar ze is geplaatst. Ze zei dat het best chill was en je niet moet letten op het aantal aanmeldingen. Hoe eerder je je aanmeldt hoe eerder je de stof krijgt om te leren. Als je de stof van binnenste buiten kent kun je praktisch 0 fouten maken. Dus in dat opzicht is Utrecht beter.

Wat ik je persoonlijk aanraadt is om mee te doen aan de selectie aan de UvA. Dit heb ik dit jaar gedaan en ben ruim binnen! Er is geen route a of b, ze kijken niet naar je cijfers of cv dus iedereen heeft evenveel kans. Relatief weinig aanmeldingen op veel plekken, dit jaar rond de 980 aanmeldingen en maar 850 ofso kwamen opdagen, en dat op 350 plekken. Je krijgt 10 dagen om te leren. Je leerstof bestaat uit circa 70 pagina's over een bepaald onderwerp in het Engels / Latijn en nog een aantal filmpjes. Pittig, maar als je het goed kent moet het lukken. Daarnaast heb je nog een biomedische toets op vwo kennis van bio na en sk en nog een ethisch medische toets. Goed te doen als je het mij vraagt.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)