Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CV's inspiratie
Hallo allemaal,

Na het bekijken van veel topics zie ik dat veel mensen vragen hoe het CV van de ander eruit ziet.
Dus ik dacht dat een nieuwe topic dat vooral over CV's gaat handiger zou zijn.

Zelf ben ik van plan om bij het VUmc te studeren. 
Op mijn CV heb ik 1,5 jaar vrijwilligerswerk in een ziekenhuis staan. 2 weken vrijwilligers werk in een ziekenhuis in een 3de wereld land. Paar certificaten voor verschillende talen. En organisatorische vrijwilligerwerk. 

Tips zijn altijd toegestaan Big Grin
Antwoord
@Berat hooii. Handig en een leuk idee om hier een topic over te maken! En naar mijn mening heb je een mooi CV en zijn er geen tips om te geven! Wink Ik ben zelf ook van plan om bij het VUmc te gaan studeren.

Ik zou ook graag mijn CV willen delen als dat anderen helpt Smile)
Tot nu toe heb ik dit:
- Anglia proficiency certificaat
- Cambridge engels (krijg wss later een certificaat)
- 1 maand gewerkt bij een zorghuis
- 1 maand vrijwilligerswerk als reporter (ben er nu nog mee bezig)
- Leerlingenraad
- App ontwikkeld voor een kerstactiviteit
- Informatica als keuzevak
- Meegedaan aan een onderzoek van mijn natuurkunde docent
- Wiskunde D als extra vak
Antwoord
Jullie cv’s klinken beiden jullie al heel top, niet over stressen want hiermee komen jullie gegarandeerd binnen
Antwoord
dit is echt voldoende
Antwoord
Er gelden stricte regels voor het meetellen van activiteiten. Je activiteit moet meer dan een heel jaar zijn en X aantal uren in de week, in de orde van 4 tot 8 uur minimaal.

Voor Anglia certificaten etc. krijg je vrijwel geen punten, er is immers vrij weinig bijzonders aan het behalen van een dergelijk certificaat.

App-ontwikkelaar is iets dubieus, ik kan ook apps in mijn vrije tijd ontwikkelen. Wanneer je kunt aantonen met referenties dat je een welbekende appontwikkelaar bent of een KvK nummer hebt met duidelijke referenties voor je onderneming, dan wordt het een ander verhaal.

Onderzoek kun je alleen punten voor krijgen als het ook ergens gepubliceerd is en je naam in de auteurslijst is opgenomen, en niet als een bedankje in een acknowledgementsectie.

Keuzevakken worden niet meegenomen, dat is meer voor je persoonlijke ontwikkeling en iets dat je op je CV zet, maar niet zozeer bonuspunten oid. voor krijgt.

Tegenwoordig zit iedereen wel in een raad oid, je moet jezelf onderscheiden daarin met bv. een commissie en bewijs/referenties van projecten of ondernemingen.

Dus als ik eerlijk ben, en ik probeer je niet te kwetsen, is dit een CV dat er niet uitspringt. Probeer jezelf op academisch niveau te profileren met daarbij je huidige vrijwilligerswerk. Je valt beter op met een interessant project of onderneming, ongeacht hoe lang die duurde, dan een beetje een samengeraapte CV van losse activiteiten. Nogmaals, ik probeer je niet te kwetsen maar de concurrentie is moordend.

Een tip om jezelf academisch te profileren:
Loop eens een keertje mee met een arts of een onderzoeker in het ziekenhuis. Schep een band. Vraag of er misschien projecten of er onderzoeken lopen waar jij aan mee kunt doen. Het kan bv. een simpel literatuuronderzoekje zijn, of dat jij meehelpt met metingen of meedenkt met bepaalde dingen. Als je het handig aanpakt, kun je er een profielwerkstuk van maken of iets dergelijks. Je hoeft jezelf niet te beperken tot academische ziekenhuizen, maar je kunt ook denken aan de GGD, misschien een huisarts dat een onderzoekje heeft lopen etc.
Antwoord
Even reageren op de persoon hierboven.

Allereerst, het hangt ontzettend van de universiteit af of er een minimum is qua uren. De VU heeft dat bijvoorbeeld niet, maar wat betreft het Erasmus hoorde ik bv wel verhalen dat je een activiteit minimaal een jaar lang 4 uur per week gedaan moet hebben. De VU telt bv dingen bij elkaar op. Zoek dus goed uit hoe dit werkt bij jouw universiteit.

Over de Anglia-certificaten; NIEMAND weet hoe een universiteit je cv beoordeelt, dus ook de persoon hierboven niet (tenzij je toevallig in een selectiecommissie zit?). Je krijgt geen terugkoppeling over hoe en waarvoor je punten hebt gekregen. Schrijf dus alles op waarvan je denkt dat het relevant is. En zoals eerder gezegd, activiteiten kunnen bij elkaar worden opgeteld.

App ontwikkelaar: idem. Zelf heb ik ook een app ontwikkelt en gewoon het hele programma als bewijs ingeleverd, geen KvK-nummer, ben geen professional en het is ook niet mijn baan.

Onderzoek; ik had 2 dingen bij onderzoek, beide geen wetenschappelijk gepubliceerde artikelen.

Keuzevakken lijkt me idd niet iets waar je specifiek punten voor krijgt, maar de universiteit neemt wel mee in haar beoordeling dat als jij bv 3 extra vakken hebt je natuurlijk minder tijd hebt om dingen voor je cv gedaan te hebben.

Dat iedereen in een raad of commissie zit, is bullshit. En al zou het zo zijn, je krijgt er alsnog punten voor. Je hoeft geen Tweede Kamer lid te zijn of eigen partij opgestart te hebben.

Een cv met ‘samengeraapte’ activiteiten kan je minstens even veel (soms zelfs meer!) punten opleveren dan een cv met een paar ‘grotere’ dingen. Waar het om gaat is dat jij inzet laat zien. Je moet laten zien dat je naast studie ook in staat bent om andere dingen te kunnen onderhouden, dat je leergierig bent. Bedenk ook dat de universiteit geen wonderkinderen verwacht. De meeste mensen die selectie doen zijn 17/18/19 jaar. Wat kan je verwachten van een middelbare scholier?

Laat je dus alsjeblieft niet bang maken. Er zijn genoeg mensen uit mijn jaar die veel minder gedaan hebben dan jullie en makkelijk binnen zijn gekomen. Zelfs als jullie de toets maar een beetje goed maken, zijn jullie hiermee al ruim binnen. Period.
Antwoord
Ik probeer niemand bang te maken, ik heb zelf destijds ook bv. het anglia examen op mijn CV gezet en ik heb er geen punten voor gekregen.

Als je een beetje de CV's bekijkt van de mensen die afgewezen op basis van CV's, dan zie je een bepaald patroon. De topics van de afgelopen 10 jaar van IWDW en dit forum hier kun je er allemaal op naspitten. Er zijn genoeg posts waarvan ik denk goh, dat is nog een best redelijk CV en toch afgewezen. Dat is omdat, zoals je zegt, de universiteiten allemaal een bepaald format/hiërarchie hebben waarin ze CV's beoordelen.

Er zijn CV's die destijds beter dan de mijne waren en die mensen zijn toch afgewezen. Dus daaruit trek ik, naar mijn mening de terechte conclusie, dat ze veel strenger geworden zijn in het beoordelen van CV's omdat de concurrentie over het algemeen sterker is geworden. Ze kennen niet zo gemakkelijk de punten meer toe.

Ze zoeken bij voorkeur scholieren met ervaring in de zorg, de wetenschap of scholieren met prestaties in de sport.
Antwoord
Het klopt inderdaad dat ze kijken naar scholieren met ervaring in de zorg, organisatie / bestuur, onderzoek, techniek en topsport. Dat klinkt best veel en onmogelijk, maar de universiteiten houden echt wel rekening met de leeftijd van de kandidaten. De concurrentie is sterk, maar met de cv’s die hierboven worden beschreven kom je met gemák de eerste ronde van bv de VU door en daarna blijven alleen de toetsen nog over. CV is niet het enige punt waarop je rangnummer tot stand komt uiteindelijk.
Antwoord
Wat hebben andere mensen op hun CV’s staan? Smile
Antwoord
Hey ik ben ook van plan om dit jaar mee te doen aan de selectie van de VU.
Tot nu toe heb ik op mijn CV staan
- 4 maanden vrijwilligerswerk in een zorghotel
- Cambridge certificaat
- bronzen en zilveren International Award (internationaal project met vrijwilligerswerk, sport, talent en een expeditie)
- 2 jaar bij het tutoraat gezeten
- 2,5 jaar in de hoofdcommissie van Edukans bij ons op school gezeten ( o.a. evenementen organiseren)
- meerdere malen met m’n team op het Nederlands Kampioenschap gestaan
- ik doe nu het honours programma op mijn huidige studie

Wat zou ik hier nog bij kunnen doen? Ik wil graag nog iets voor het kopje onderzoek bijv.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)