Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Selectieprocedure geneeskunde Eisen
Video 
Mijn naam is Jasmin Noori en ik ga dit jaar naar de vijfde van het gymnasium. Ik wil graag geneeskunde studeren en ik had een aantal vraagjes over jullie selectie. Ik vroeg mij namelijk af hoe het zat met vrijwilligerswerk. Ik doe op dit moment twee uur in de week vrijwilligerswerk in een ziekenhuis, kan dit mij helpen om sneller bij jullie geselecteerd te worden? Want moet je niet een minimaal aantal uren vrijwilligerswerk per week doen voordat het echt telt? Ook vroeg ik mij af hoe het zat met cum laude slagen en wat voor voordelen het met zich meebrengt. Moet je gemiddelde van alle vakken 8+ zijn, of alleen van Engels, Nederlands, biologie, wiskunde scheikunde en natuurkunde? Ik heb wiskunde a, want ik heb van veel mensen gehoord dat je daar meer aan hebt tijdens de studie, maar nu ben ik toch bang dat ik de verkeerde keuze heb genomen want heeft dat dan wel nut als je cum laude slaagt met wiskunde a? En is dat met je afgeronde cijfers of met je onafgeronde cijfers? 

Mvg,

Jasmin Noori
Antwoord
Of vrijwilligers werk en cijfers belangrijk zijn ligt echt aan bij welke universiteit je selectie gaat doen. Zo is dat ik weet het bij Maastricht wel erg nuttig om vrijwilligerswerk te doen. Verder is een 8+ juist in het Erasmus en Leiden gunstig.

Over wiskunde A/B hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Wiskundige formules komen nauwelijks voor in de opleiding geneeskunde. Als ze voor komen kun je het waarschijnlijk met wiskunde a ook goed af. Voor meer details zou ik de websites van verschillende universiteiten raadplegen.
Antwoord
Over wiskunde hoef je je inderdaad geen zorgen te maken. Het is niet voor niets toegestaan om wiskunde A OF B te hebben.

Een 8+- regeling is idd alleen bij Leiden of Rotterdam gunstig, de andere universiteiten selecteren geen studenten (meer) met een 8+ gemiddeld.

Universiteiten waarbij vrijwilligerswerk als activiteit kan helpen: VU, Erasmus, Maastricht, Groningen
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)