Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 9 stemmen - gemiddelde waardering is 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale selectie geneeskunde UM 2017
Weet iemand of de 5-vwo.cijfers in Maastricht belangrijk zijn om geselecteerd te worden voor de tweede ronde of is je motivatie echt het belangrijkste? 
Is internationale ervaring voor geneeskunde daar een pluspunt op het portfolio?
Antwoord
(13-11-2016, 04:00 PM)liesjemere schreef: Weet iemand of de 5-vwo.cijfers in Maastricht belangrijk zijn om geselecteerd te worden voor de tweede ronde of is je motivatie echt het belangrijkste? 

Beste Liesjemere,

De Decentrale Selectie Procedure van Geneeskunde aan de Universiteit Maastricht bestaat uit 2 ronden, waarbij de eerste ronde gevormd wordt door het portfolio en de daarbijbehorende personalia (pasfoto, kopie van je paspoort, het meest recente rapport met cijfers uit VWO 5). De cijfers die je in VWO 5 heb gehaald en op je meest recente cijferlijst staan zijn niet leidend; ze vormen slechts een indicatie. Het portfolio daarentegen is vele malen belangrijker. Wanneer je daar een procentuele waarde aan zou willen koppelen zou je uit kunnen gaan van de volgende verdeling 75% (Portfolio) en 25% (Cijferlijst). Internationale ervaring met bijvoorbeeld een summercourse, studiereis of vrijwilligerswerk in het buitenland is zeker een pluspunt op het portfolio mits je natuurlijk kunt beargumenteren 'waarom' dit voor jou ontwikkeling of motivatie om in de toekomst arts te worden belangrijk is.

Wanneer je nog meer vragen of opmerkingen hebt, hoor ik het graag!
Antwoord
(07-12-2016, 08:09 PM)Reijmerstock schreef:
(13-11-2016, 04:00 PM)liesjemere schreef: Weet iemand of de 5-vwo.cijfers in Maastricht belangrijk zijn om geselecteerd te worden voor de tweede ronde of is je motivatie echt het belangrijkste? 

Beste Liesjemere,

De Decentrale Selectie Procedure van Geneeskunde aan de Universiteit Maastricht bestaat uit 2 ronden, waarbij de eerste ronde gevormd wordt door het portfolio en de daarbijbehorende personalia (pasfoto, kopie van je paspoort, het meest recente rapport met cijfers uit VWO 5). De cijfers die je in VWO 5 heb gehaald en op je meest recente cijferlijst staan zijn niet leidend; ze vormen slechts een indicatie. Het portfolio daarentegen is vele malen belangrijker. Wanneer je daar een procentuele waarde aan zou willen koppelen zou je uit kunnen gaan van de volgende verdeling 75% (Portfolio) en 25% (Cijferlijst). Internationale ervaring met bijvoorbeeld een summercourse, studiereis of vrijwilligerswerk in het buitenland is zeker een pluspunt op het portfolio mits je natuurlijk kunt beargumenteren 'waarom' dit voor jou ontwikkeling of motivatie om in de toekomst arts te worden belangrijk is.

Wanneer je nog meer vragen of opmerkingen hebt, hoor ik het graag!

Bedankt voor de info!!
Antwoord
Hoi!
Ook ik ga dit jaar mee doen met de decentrale selectie in Maastricht. Hoe gaat het bij jullie met het maken van het portfolio?
Antwoord
Decentrale Selectie Geneeskunde - Eerste hulp bij het Portfolio

Over een kleine maand is het zover; Op uiterlijk Zondag 15 Januari 2017 moet je je aangemeld hebben via Studielink voor de Bachelor Geneeskunde wanneer je in September 2017 wilt starten met de studie. Zoals je waarschijnlijk wel weet is de Bachelor Geneeskunde een academische opleiding met decentrale selectie; dit houdt in dat niet iedereen die toelaatbaar is ook daadwerkelijk een plek binnen de studie zal krijgen.

Op de Universiteit Maastricht sluit de eerste ronde van de decentrale selectie procedure de dag erna op Maandag 16 Januari 2017. Deze eerste ronde bestaat uit het aanleveren van reguliere personalia (paspoort / cijferlijst VWO5 / pasfoto) en het aanleveren van een volledig portfolio.

Het samenstellen van een portfolio is een hele opgave; Welke extra- curriculaire activiteiten kies je om te etaleren in je portfolio, welke referenties geef je op en hoe antwoord je op vragen over het onderwijssysteem en het verloop van je eigen studiekeuzeproces? Het kan knap lastig zijn om dat op papier te zetten; daarnaast moet je je meestal houden aan een beperkt aantal woorden per onderdeel. Kortom, hoe giet je jouw ervaring, kennis en motivatie in de juiste vorm en zorg je ervoor dat jouw document eruit springt zodat je de eerste ronde van de decentrale selectie procedure Geneeskunde heelhuids doorkomt?

Het Reijmerstock Instituut geeft je de mogelijkheid om je motivatiebrief of portfolio te laten beoordelen en evalueren waarbij je individuele feedback ontvangt; dit begint met een korte kennismaking waarbij je tevens al je resterende en bijbehorende vragen kan stellen waarna je portfolio grondig wordt geëvalueerd en je feedback ontvangt totdat je tevreden bent; dit alles tegen een kleine vergoeding.

In Maart 2016 heb ik het Reijmerstock Instituut opgericht om als onafhankelijk studieadviesbureau welke studiekiezers begeleidt en coacht naar een universitaire vervolgopleiding. Mijn expertise heb ik opgedaan op een universiteit waar ik jarenlang gewerkt heb met toekomstige studenten in de begeleiding van decentrale selectie procedure van de Bachelor Geneeskunde en andere opleidingen met een numerus fixus.

Ben je geïnteresseerd in een extra paar ogen die kritisch met je meekijken, heb je hulp nodig of ben je simpelweg benieuwd naar de mogelijkheden of wil je meer informatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op via de email (contact@reijmerstock.nl).

Let Op: Binnen de beleidingstrajecten zijn de beschikbare plekken gelimiteerd. Hierbij geldt: Wie het eerst komt, wie het eerst maalt!
Antwoord
Weet iemand hoeveel aanmeldingen er tot nu toe zijn bij UM?
Antwoord
Ik ben bijna klaar met mijn portfolio, echter heb ik nog een vraag.
Wat doen jullie met de onderdelen die niet van toepassing op je zijn? (bijv. de planning van het wegwerken van deficiënties)
Ik dacht eraan om de titel daarvan te laten staan en met koeienletters eronder te zetten, niet van toepassing, maar ik weet niet of dit de bedoeling is..
Hoe doen jullie het?
Antwoord
Hoi iedereeen,
Ik las op andere universiteit forums dat er whatsapp groepen zijn gemaakt om te bespreken over de toetsen etc. , is het een idee om voor de UM ook eentje te starten? Zoja stuur me even een berichtje en als er genoeg mensen dat willen kunnen we eentje maken.
Antwoord
Hallo geneeskunde-kandidaten,

ik had een vraagje voor jullie.
Moeten we het aantal woorden vermelden onderaan de tekstvakken in het portfolio?
Zo ja, telt dit 'aantal woorden' dan ook mee in het totaal aan aantal woorden?

Groetjes,
Dee
Antwoord
(13-01-2017, 06:19 PM)Dee schreef: Hallo geneeskunde-kandidaten,

ik had een vraagje voor jullie.
Moeten we het aantal woorden vermelden onderaan de tekstvakken in het portfolio?
Zo ja, telt dit 'aantal woorden' dan ook mee in het totaal aan aantal woorden?

Groetjes,
Dee

Je moet het aantal woorden vermelden, maar 'aantal woorden' telt natuurlijk niet mee voor het totaal aantal woorden.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)