Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale Selectie Geneeskunde Universiteit Utrecht 2020 - 2021
Ik heb vorig jaar meegedaan en was toegelaten, terwijl ik echt niet slim ben. De toets is heel feitelijk. Je hebt gewoon goede voorbereiding nodig, je krijgt de stof echt 3+ maanden van tevoren terwijl andere uni's je minder dan 1 maand geven.
Antwoord
(08-09-2019, 02:23 PM)studentgnk2020 schreef: Utrecht heeft relatief echt een makkelijke toets en kijkt niet naar je cijfers,

(14-09-2019, 07:20 AM)studentgnk2020 schreef: De stof is goed te doen en je krijgt echt heel veel tijd (4 maanden als je je vroeg aanmeldt) en de vragen zijn heel feitelijk en geen inzicht ofzo. En je cijfers tellen dus niet mee bij UU.

Ehm wat je zegt, klopt niet helemaal. Vorig jaar kreeg je ongeveer 3 maanden de tijd, dit verschilt ook weleens per jaar. UU kijkt wel naar de cijfers, maar deze tellen niet zo zwaar mee als de kennistoets. Tevens heeft volgens mij niemand ooit aan alle selecties van geneeskunde meegedaan en heeft iedereen andere sterke punten. De toetsen zijn daarom niet met elkaar te vergelijken en is er niet echt sprake van 'relatief makkelijke toets'.

(21-09-2019, 08:01 AM)studentgnk2020 schreef: Ik heb vorig jaar meegedaan en was toegelaten, terwijl ik echt niet slim ben. De toets is heel feitelijk. Je hebt gewoon goede voorbereiding nodig, je krijgt de stof echt 3+ maanden van tevoren terwijl andere uni's je minder dan 1 maand geven.

Het is ook wel een beetje raar dat je nu zegt dat je vorig jaar aan de selectie van Utrecht hebt meegedaan, terwijl je in het forum 'Geneeskunde VUmc 2020-2021' zegt dat je nu in vwo5 zit.......

Antwoord
Haha, je hebt helemaal gelijk @H.L Chen.
Slimme manier om mensen bij Utrecht te laten inschrijven ipv VU Wink
Antwoord
Even deze chaos ontkrachten. Ik ben vorig jaar gezakt door ziekte en deed mee in utrecht en was wel toegelaten. Ik schreef op dat forum dat ik in v5 zit want dat was nog in juni, maar nu wel 6v. Maar ik ben gewoon in v6 gezakt, maar had ff v5 geschreven voor het gemak om te laten zien dat ik volgens track a ging voor mn vraag.

Maar ik heb dus echt meegedaan de selectie UU. En de toets was gewoon erg feitelijk, globaal en niet diepgaand. En nee, cijfers tellen echt niet mee tenzij je de non-cognitieve toets en de kennistoets precies hetzelfde maakt als iemand anders waardoor je het zelfde rangnummer krijgt. Dan kijken ze naar je cijfers en de motivatievragen, maar dus eigenlijk bijna nooit want dat is dus bij een uitzonderlijk geval. Je cijfers kunnen de selectie bij UU dus niet negatief beïnvloeden.
Antwoord
Beste allemaal,

Voortaan is het ook mogelijk om te discussiëren in onze whatsappgroepen! Voor de decentrale selectie geneeskunde van Utrecht kun je lid worden van de groep door middel van de volgende link:
Antwoord
@studentgnk2020 Aha, dat verklaart een hoop, excuus.
Maar als ik vragen mag, waarom wil je nu dan selectie doen bij VU en niet Utrecht nog een keer proberen? Als je weet dat je die selectie aankan en je daar al een keer bent toegelaten?
Antwoord
Voor de mensen die de selectie al een keertje hebben gedaan, hoelang hebben jullie ongeveer zitten leren voor de toets? Smile
Antwoord
1,5 maand dan ben je echt goed voorbereid. Het is heel anders dan eenmaal op de opleiding zelf; want bij de selectie moet je het helemaal zelf doen terwijl de stof tijdens de opleiding binnen een paar hoorcolleges behandeld wordt. De hoeveelheid stof is verder te vergelijken met de hoeveelheid van 1 blok (wat 5 weken is).
Antwoord
(23-09-2019, 02:30 AM)studentgnk2020 schreef: Even deze chaos ontkrachten. Ik ben vorig jaar gezakt door ziekte en deed mee in utrecht en was wel toegelaten. Ik schreef op dat forum dat ik in v5 zit want dat was nog in juni, maar nu wel 6v. Maar ik ben gewoon in v6 gezakt, maar had ff v5 geschreven voor het gemak om te laten zien dat ik volgens track a ging voor mn vraag.

Maar ik heb dus echt meegedaan de selectie UU. En de toets was gewoon erg feitelijk, globaal en niet diepgaand. En nee, cijfers tellen echt niet mee tenzij je de non-cognitieve toets en de kennistoets precies hetzelfde maakt als iemand anders waardoor je het zelfde rangnummer krijgt. Dan kijken ze naar je cijfers en de motivatievragen, maar dus eigenlijk bijna nooit want dat is dus bij een uitzonderlijk geval. Je cijfers kunnen de selectie bij UU dus niet negatief beïnvloeden.

Sorry voor de late reactie, ik had het erg druk met mn studie, maar ik ga niet verder in op het eerste , is idd jouw persoonlijk situatie.

De cijfers kunnen je rangnummer echter wel negatief beïnvloeden, want cijfers tellen mee voor het kopje motivatie. Vorige jaar zijn er mensen eruit gefilterd (hoog rangnummer) die slechter hadden gescoord op motivatie terwijl ze wel genoeg voor de kennistoets en nog cognitieve toets hadden gehaald.

Tevens zijn er best vaak gevallen waarin mensen hetzelfde scoren op kennistoets en non cognitieve toets, dus het zijn niet echt uitzonderingsgevallen. Als het echt uitzonderingsgevallen waren dan zou de opleiding toch niet de moeite nemen om voor 350+ man de motivatie en cijfers te beoordelen?

Dit staat bij de selectie procedures van uu voor GNK:
"Echter, bij het behalen van een voldoende hoge score voor de kennistoets in combinatie met opvallend lage scores voor de non-cognitieve toets en/of voor de reflectie op aspecten van motivatie kan een expertpanel, aan de hand van een van tevoren vastgestelde systematiek, bepalen of het rangnummer hetzelfde blijft of minder kansrijk wordt t.o.v. de in de voorgaande alinea beschreven werkwijze."
Antwoord
Ik ga me ook aanmelden voor Utrecht! Heeft iemand een idee wat ongeveer het aantal aanmeldingen wordt?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)