Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verhouding leeftijd 1ste jaar geneeskunde opleiding
Hoi,

Voor de mensen die nu geneeskunde studeren. Ik ben nu 21 jaar oud volgend jaar wil ik aanmelden voor geneeskunde. Als ik toegelaten bent dan start ik met de opleiding op een leeftijd van 22. Vinden jullie dat oud? Wat is de gemiddelde leeftijd in het eerste jaar? En zijn de verhouding van leeftijden in het eerste jaar?

Hopelijk krijg ik een antwoord hierop. Alvast bedankt voor jullie reactie.
Antwoord
Je hoeft niet bang te zijn dat je te oud ben hoor. Zelf zit ik in het 1e jaar biomedische wetenschappen en zit ik dus continue bij mensen van geneeskunde. Natuurlijk zijn de meeste 1e jaars studenten 18/19 maar er zijn ook heel veel eerste jaars studenten van 20+. Studenten die bijvoorbeeld eerst een HBO studie afgerond hebben. Zelf zit ik met mensen van 26 in de werkgroep. Ook zit je vaak met oudere jaars in de les. Studenten die vorig jaar hun vakken niet gehaald hebben en dus iets overnieuw moeten doen. met 22 jaar ben je dus echt niet oud hoor. Zoiezo speelt leeftijd niet echt meer een rol omdat alles zo gemixt is.
Antwoord
Hoi Bart bedankt voor je reactie.
Voor de mensen die afgestudeerd zijn of aan het studeren zijn: met welke leeftijd gaan jullie afstuderen of waren afgestudeerd?
Antwoord
Elaine,
Mijn dochter was bijna 18 toen zij startte met geneeskunde in Nijmegen, zij is nu eind tweede jaars en zal als ze alles in 6 jaar haalt met 23 jaar klaar zijn. Dit is naar mijn idee te jong. Haar vriendinnen zijn nu allemaal rond de 21. Maar zoals Bart zegt ook veel oudere studenten. Dus prima leeftijd om met 22 te starten!
Antwoord
Hoi M8eld,

Bedankt voor je informatie. Kan je je dochter vragen wat de verhouding zijn tussen de leeftijden in de bachelor en zijn geneeskundetentamens vooral feitjes onthouden?
Antwoord
Leeftijden bachelor liggen tussen de 18-24 jaar. Er zijn ook veel studenten die eerst 1 of 2 jaar een andere studie doen zoals Bart en dan alsnog bij geneeskunde gaan starten. De vraag of het een questie is van feitjes onthouden is lastig te beantwoorden. Natuurlijk moeten er veel feitjes onthouden worden om zo inzicht te krijgen. Het is vooral heeeeel veel stof. Misschien moet je daar een ander topic over starten?
Antwoord
Ik ben pas op mijn 21ste gestart met geneeskunde en zal naar verwachting klaar zijn rond mijn 28/29ste. Maak je geen zorgen. Wij hadden zelfs mensen van 30/40 jaar in ons eerste jaar zitten.

Ik vind persoonlijk het studeren weinig feitjes onthouden, maar dat ligt misschien aan waar je de opleiding doet. Natuurlijk moet je bepaalde dingen gewoon weten.. Maar heel veel kan ook heel leuk beredeneerd worden vanuit kennis over hoe het menselijk lichaam werkt.
Antwoord
Ik ben 20 en ik studeer momenteel Biomedische Wetenschappen. Ik vind mijn studie wel echt heel leuk, maar ik zit steeds meer te piekeren over mijn baankansen later. Ik heb nu veel mensen met een biomedische achtergrond en een baan die me leuk lijkt met een mooi salaris gevraagd hoe ze dat bereikt hebben via Linked in. Ik heb hier nog geen antwoord op, maar volgende week staan er al een paar bel-afspraken met verschillende mensen en zal ik hierover dus meer duidelijkheid hebben.
Ik neem aan dat deze onzekerheid veel minder is als je Geneeskunde studeert.
Ik heb 1x meegedaan aan de Decentrale Selectie van Rotterdam voor geneeskunde, maar daar was ik dus niet toegelaten. Ik had me destijds wel voorbereid met een cv van 2 jaar vrijwilligerswerk in een bejaardentehuis en ik had de summerschool gedaan (en andere niet echt boeiende dingen zoals TTO , IB en Technasium), dus ik dacht een redelijke kans te hebben. Toen ik niet toegelaten was durfde ik eigenlijk niet nog een keer te proberen direct het jaar daarna, wat een soort tussenjaar is geworden (heel stom, maar goed het is wat het is).
Ik hoopte dit jaar mijn propedeuse voor Biomedische te halen met een mooi gemiddelde, maar dat is door corona iets lastiger geworden. Ook wil ik heel graag vrijwilligerswerk doen, maar dat is niet echt mogelijk helaas (als iemand weet hoe/waar dit wel kan, laat het me weten!).
Nu genoeg zielig gedaan hahaha, ik wil mijn kansen nog pakken.
Alleen ik heb dus ruim 1 jaar niet mijn cv verbeterd en dat verlaagd mijn kans natuurlijk enorm. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om in 1 klein jaar je cv op te stomen tot een mooier cv, eentje waar je mee binnen zou kunnen komen (tips zijn erg welkom!).
Wanneer ik zou beginnen met geneeskunde zou ik enorm veel ouder zijn dan de gemiddelde 1e jaars, maar als ik het relativeer vind ik hooguit 5 jaar verschil niet erg als je daarna 30 jaar met plezier kan werken.
Maar omdat ik al Biomedische studeer zou ik ook graag willen weten hoe 'moeilijk' het is om bij een programma als SUMMA binnen te komen i.p.v. 'normale Decentrale Selectie'.
Excuses voor het plaatsen van dit bericht hier, ik weet nog niet zo goed hoe dit werkt...
Mocht iemand het enorme verhaal gelezen hebben en tips hebben hoor ik het graag.
Mocht iemand weten hoe ik een eigen topic maak laat t me ook weten Wink
Antwoord
(17-04-2020, 03:44 PM)DecentraleR schreef: Ik ben 20 en ik studeer momenteel Biomedische Wetenschappen. Ik vind mijn studie wel echt heel leuk, maar ik zit steeds meer te piekeren over mijn baankansen later. Ik heb nu veel mensen met een biomedische achtergrond en een baan die me leuk lijkt met een mooi salaris gevraagd hoe ze dat bereikt hebben via Linked in. Ik heb hier nog geen antwoord op, maar volgende week staan er al een paar bel-afspraken met verschillende mensen en zal ik hierover dus meer duidelijkheid hebben.
Ik neem aan dat deze onzekerheid veel minder is als je Geneeskunde studeert.
Ik heb 1x meegedaan aan de Decentrale Selectie van Rotterdam voor geneeskunde, maar daar was ik dus niet toegelaten. Ik had me destijds wel voorbereid met een cv van 2 jaar vrijwilligerswerk in een bejaardentehuis en ik had de summerschool gedaan (en andere niet echt boeiende dingen zoals TTO , IB en Technasium), dus ik dacht een redelijke kans te hebben. Toen ik niet toegelaten was durfde ik eigenlijk niet nog een keer te proberen direct het jaar daarna, wat een soort tussenjaar is geworden (heel stom, maar goed het is wat het is).
Ik hoopte dit jaar mijn propedeuse voor Biomedische te halen met een mooi gemiddelde, maar dat is door corona iets lastiger geworden. Ook wil ik heel graag vrijwilligerswerk doen, maar dat is niet echt mogelijk helaas (als iemand weet hoe/waar dit wel kan, laat het me weten!).
Nu genoeg zielig gedaan hahaha, ik wil mijn kansen nog pakken.
Alleen ik heb dus ruim 1 jaar niet mijn cv verbeterd en dat verlaagd mijn kans natuurlijk enorm. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om in 1 klein jaar je cv op te stomen tot een mooier cv, eentje waar je mee binnen zou kunnen komen (tips zijn erg welkom!).
Wanneer ik zou beginnen met geneeskunde zou ik enorm veel ouder zijn dan de gemiddelde 1e jaars, maar als ik het relativeer vind ik hooguit 5 jaar verschil niet erg als je daarna 30 jaar met plezier kan werken.
Maar omdat ik al Biomedische studeer zou ik ook graag willen weten hoe 'moeilijk' het is om bij een programma als SUMMA binnen te komen i.p.v. 'normale Decentrale Selectie'.
Excuses voor het plaatsen van dit bericht hier, ik weet nog niet zo goed hoe dit werkt...
Mocht iemand het enorme verhaal gelezen hebben en tips hebben hoor ik het graag.
Mocht iemand weten hoe ik een eigen topic maak laat t me ook weten Wink

Op UvA kijken ze niet naar je cv, ik ben daar ook toegelaten, misschien is dat een ideetje? En je bent echt niet oud hoor ik ken genoeg die 23/24 en ouder zijn in het eerste jaar !
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)