Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 13 stemmen - gemiddelde waardering is 3.77
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale Selectie Geneeskunde Utrecht 2017
(21-10-2016, 11:17 AM)Hoi Diablo, weet jij nog tot welke boeken men online toegang kreeg?  Medical Physiology (ISBN:978-1437717532) voor de fysiologie waarschijnlijk en welk boek voor de anatomie, Grays anatomy ? Heb jij toen (2015)  ook an de test meegedaan? schreef: ---Diablo---Je moet de Latijnse namen weten. In 2015 kregen we dit als informatie:

De kennistoets gaat over geselecteerde onderwerpen van de vakgebieden anatomie en fysiologie. Deze onderwerpen bereiden voor op het eerste blok van de bacheloropleiding, Vorm & Functie. De onderwerpen die dit jaar (dat slaat dus op 2015, ik weet niet wat de onderwerpen voor 2016-2017 zullen zijn) getoetst worden zijn bewegingsleer en thorax, longen en hart voor anatomie en het cardiovasculaire systeem voor fysiologie.

Alle studiestof is in het Engels. De toets wordt in het Nederlands afgenomen. Het gaat er dus om de inhoud van de stof te kennen en te begrijpen. De kennistoets is pittig en duurt anderhalf uur. Om goed voorbereid aan de toets te beginnen adviseren wij om minimaal een week te besteden aan het bestuderen van de studiestof. Wij bieden de studiestof digitaal aan zodat iedereen over dezelfde stof kan beschikken en niet zelf de boeken hoeft te kopen.

Alles uit de opgegeven pagina’s kan worden bevraagd. Voor anatomische structuren zullen wij de officiële anatomische termen gebruiken. Deze zijn in het Latijn. Echter, de Engelse nomenclatuur is een ‘verengelsing’ van het Latijn. Bv. arteria coronaria wordt coronary artery.
Voor de stukjes “In the clinic” uit Gray's anatomy geldt dat deze gelezen en begrepen moeten worden.
Antwoord
Ja, ik heb in 2015 de toets gemaakt en toen werd inderdaad gebruikgemaakt van die twee boeken.

Drake RL, Vogl AW, Mitchell AWM. Gray's anatomy for students, 3rd edition, 2015, Philadelphia, Churchill Livingstone Elsevier.
Boron WF, Boulpaep EL. Medical physiology, 2nd edition, 2012, Philadelphia, Saunders Elsevier.
Antwoord
(24-10-2016, 08:38 PM)---Diablo--- schreef: Ja, ik heb in 2015 de toets gemaakt en toen werd inderdaad gebruikgemaakt van die twee boeken.

Drake RL, Vogl AW, Mitchell AWM. Gray's anatomy for students, 3rd edition, 2015, Philadelphia, Churchill Livingstone Elsevier.
Boron WF, Boulpaep EL. Medical physiology, 2nd edition, 2012, Philadelphia, Saunders Elsevier.

Mag ik vragen waarom je denkt toen de test niet gehaald te hebben?
Antwoord
Het lag niet aan m'n voorbereiding, maar aan het tijdgebrek. 80 vragen in 1,5 uur is voor mij in ieder geval te kort. Nu ook op de universiteit haal ik heel goede cijfers, maar ben ik wel altijd als laatste klaar. Maar er zullen ook vast mensen zijn die daar minder problemen mee hadden/hebben.
Antwoord
(25-10-2016, 02:39 PM)---Diablo--- schreef: Het lag niet aan m'n voorbereiding, maar aan het tijdgebrek. 80 vragen in 1,5 uur is voor mij in ieder geval te kort. Nu ook op de universiteit haal ik heel goede cijfers, maar ben ik wel altijd als laatste klaar. Maar er zullen ook vast mensen zijn die daar minder problemen mee hadden/hebben.

Ik heb dit jaar ook de kans me voldoende voor te bereiden, maar omdat Nederlands niet mijn moedertal is behoor ik ook meestal tot de mensen die het laatst klaar zijn bij een tentamen (ik studeer ook al, een medische opleiding, dus ik weet dat het qua time-management-problemen op basis van kennisniveau en taal vergelijkbaar wordt). Maar 1.125 min./vraag hadden we zelfs op de uni niet. 

Kun je je nog herinneren hoe lang je nodig had voor de samenvatting/voorbereiding en daarna voor het stampen?
Ga je jouw voorbereidings-strategie dit jaar dan veranderen? 
Heb je toen ook meegemaakt aan de capita selecta cursus?
Antwoord
(25-10-2016, 02:39 PM)---Diablo--- schreef: Het lag niet aan m'n voorbereiding, maar aan het tijdgebrek. 80 vragen in 1,5 uur is voor mij in ieder geval te kort. Nu ook op de universiteit haal ik heel goede cijfers, maar ben ik wel altijd als laatste klaar. Maar er zullen ook vast mensen zijn die daar minder problemen mee hadden/hebben.

Dat ligt echt aan de toets. De toets van dit jaar was juist erg makkelijk. De meesten hadden de toets al binnen 60 minuten af. Het ging om 75 vragen trouwens. 

Moraal van het verhaal: Of je gebrek aan tijd zult hebben of niet, hoeft niet alleen aan jezelf te liggen. Het ligt ook aan de toets die ze zullen maken. Een toets over keiharde feiten zal sneller gemaakt worden dan een toets met inzichtsvragen.
Antwoord
@DGKGNK: Ik heb even voor je teruggekeken in m'n mail. Op 20 januari 2015 kreeg ik toegang tot de studiestof en de toets vond plaats op zaterdag 7 maar 2014. Het is lastig achteraf te zeggen hoe lang ik heb samengevat, maar wat ik je wel kan verzekeren is dat ik die 1,5 maand elke dag heb besteed om de studiestof door te nemen. Ik heb inderdaad meegedaan aan de cursus. Die was eigenlijk vrij goed georganiseerd en ook zeker wel handig om het nog eens door te nemen. Wat ik wel een groot nadeel vond, is dat de cursus slechts een week voor de toets werd gegeven en je dus niet al te veel tijd had om hun samenvattingen nog even rustig door te nemen. Ook moet ik zeggen dat de opdrachten die zij gemaakt hadden te makkelijk waren vergeleken met de echte opdrachten. Maar al met al is het zeker iets om in overweging te nemen. Wat betreft je tweede vraag: afgelopen keer heb ik deelgenomen aan de UvA en ben ik toegelaten, dus momenteel studeer ik Geneeskunde (gisteren m'n eerste echt toets gehad Smile.

@ Bokkenrijder: Vorig jaar waren het wel 80 vragen en kwamen de meeste mensen in tijdnood. Misschien hebben ze de toets daarom aangepast (wat denk ik ook wel nodig was).
Antwoord
(29-10-2016, 03:23 PM)---Diablo--- schreef: @DGKGNK: Ik heb even voor je teruggekeken in m'n mail. Op 20 januari 2015 kreeg ik toegang tot de studiestof en de toets vond plaats op zaterdag 7 maar 2014. Het is lastig achteraf te zeggen hoe lang ik heb samengevat, maar wat ik je wel kan verzekeren is dat ik die 1,5 maand elke dag heb besteed om de studiestof door te nemen. Ik heb inderdaad meegedaan aan de cursus. Die was eigenlijk vrij goed georganiseerd en ook zeker wel handig om het nog eens door te nemen. Wat ik wel een groot nadeel vond, is dat de cursus slechts een week voor de toets werd gegeven en je dus niet al te veel tijd had om hun samenvattingen nog even rustig door te nemen. Ook moet ik zeggen dat de opdrachten die zij gemaakt hadden te makkelijk waren vergeleken met de echte opdrachten. Maar al met al is het zeker iets om in overweging te nemen. Wat betreft je tweede vraag: afgelopen keer heb ik deelgenomen aan de UvA en ben ik toegelaten, dus momenteel studeer ik Geneeskunde (gisteren m'n eerste echt toets gehad Smile.

@ Bokkenrijder: Vorig jaar waren het wel 80 vragen en kwamen de meeste mensen in tijdnood. Misschien hebben ze de toets daarom aangepast (wat denk ik ook wel nodig was).

Bedankt voor de uitgebreide uitleg :-) . Ik duim voor je dat je de toets gehaald hebt en veel succes verder met de studie! Je zei dat je 1,5 maand elke dag besteed hebt om de studiestof door te nemen. Ben je toen nog naar school gegaan zodat je niet een volle werkdag eraan gewerkt hebt of heb je echt een hele dag eraan besteed ? Want het maakt natuurlijk uit of je alleen 4 uur of 8 uur aan het leren bent.
Antwoord
Toen studeerde ik al en ik heb wel geprobeerd om zoveel mogelijk mijn studie bij te houden. Gelukkig werden de colleges opgenomen, dus ik hoefde zeker niet elke dag weg, maar die heb ik in die 1,5 maand wel gewoon teruggekeken omdat ik anders te ver achter zou lopen.
Antwoord
Hoeveel inschrijvingen verwachten jullie dit jaar voor de studie Geneeskunde in Utrecht? Meer of minder dan voorgaande jaren?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)