Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 19 stemmen - gemiddelde waardering is 4.05
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale selectie geneeskunde UvA / AMC 2017
Ik heb me ingeschreven bij de UvA!
(Eerder bij VU maar toch gewisseld)

Heb jij je ook al ingeschreven Jamjarsful?

Weet iemand hoe veel aanmeldingen er zijn? En of dit überhaupt bekend gemaakt wordt dit jaar?
Antwoord
(26-11-2016, 06:01 PM)Edelweiss schreef: Ik heb me ingeschreven bij de UvA!
(Eerder bij VU maar toch gewisseld)

Heb jij je ook al ingeschreven Jamjarsful?

Weet iemand hoe veel aanmeldingen er zijn? En of dit überhaupt bekend gemaakt wordt dit jaar?

Ja, waarschijnlijk ga ik me wel inschrijven! En ik denk niet dat ze dat bekend maken.
Antwoord
Heeft iemand op internet kunnen vinden waarom DUO voor het eerst in jaren geen aanmeldcijfers bekend gaat maken, ervan uitgaande dat ze dit inderdaad niet gaan doen?
Antwoord
Universiteit even een mailtje sturen, vaak willen ze het je wel doorgeven hoeveel aanmeldingen er zijn! 
( Ik sta zelf niet ingeschreven bij de UvA ).
Antwoord
(26-11-2016, 08:35 PM)---Diablo--- schreef: Heeft iemand op internet kunnen vinden waarom DUO voor het eerst in jaren geen aanmeldcijfers bekend gaat maken, ervan uitgaande dat ze dit inderdaad niet gaan doen?

Het is sinds dit jaar officieel geen numerus fixus opleiding meer dus publiceert DUO het aantal aanmeldingen niet meer.
Antwoord
Citaat:Nou dat valt volgens mij wel mee. Ik heb gehoord dat Uva onmogelijke toetsen geeft. Ik heb ook vrienden die mee hebben gedaan en daarvan is uiteindelijk niemand geselecteerd.
Ja ze zijn nogal onmogelijk. Moeilijker dan eindexamen niveau biologie, natuurkunde (of scheikunde). Daarom is de selectieprocedure van UvA ook bijzonder slecht. Ze selecteren op de intelligentste mensen terwijl de over 1000 mensen keihard zakken en het van hun schamele CV moeten hebben. Dat noem ik geen selectieprocedure maar verwachten dat je geblindeerd een rubix cube moet oplossen met bokshandschoenen aan in de achterbak van een laagvliegende ME-wagen.

Ik maak meestal een soort oefentoets en dan alsnog vinden ze de werkelijke toets veel moeilijker dan verwacht. Er komt altijd veel ingewikkelde Natuurkunde bij kijken. Dat moet je heel goed bijspijkeren. Denk aan biomechanica, ventilatie (longen), (bloed)drukken, scheikundig rekenen etc.
Antwoord
Ik heb mij aangemeld voor de selectie van de UvA, maar vraag mij af wat de werkelijke toelatingskans is voor de uni's.
Kun je die berekenen met de plaatsen gedeeld door de aanmeldingen op 16 januari (819) met aftrek van een aantal dat zakt voor het examen en een aantal dat besluit toch niet mee te doen aan de selectie? (350/iets minder dan 819)
Of is deze te berekenen door de plaatsen te delen door het definitieve aantal aanmeldingen dat in september bekend wordt gemaakt? (350/460)
Ik denk namelijk dat het definitieve aantal aanmeldingen van september zoveel lager is vergeleken met dat van januari (bij UvA 460 i.p.v. 819 aanmeldingen) doordat mensen die niet door zijn, zich uitschrijven bij geneeskunde en uiteindelijk niet worden meegeteld in het definitieve aantal aanmeldingen.
Dit zou nogal veel uitmaken voor de toelatingskans en voor sommigen daarom ook voor de uni keuze.

Weet een van jullie dit misschien?
Antwoord
(30-12-2016, 10:50 PM)Mafate schreef: Ik heb mij aangemeld voor de selectie van de UvA, maar vraag mij af wat de werkelijke toelatingskans is voor de uni's.
Kun je die berekenen met de plaatsen gedeeld door de aanmeldingen op 16 januari (819) met aftrek van een aantal dat zakt voor het examen en een aantal dat besluit toch niet mee te doen aan de selectie? (350/iets minder dan 819)
Of is deze te berekenen door de plaatsen te delen door het definitieve aantal aanmeldingen dat in september bekend wordt gemaakt? (350/460)
Ik denk namelijk dat het definitieve aantal aanmeldingen van september zoveel lager is vergeleken met dat van januari (bij UvA 460 i.p.v. 819 aanmeldingen) doordat mensen die niet door zijn, zich uitschrijven bij geneeskunde en uiteindelijk niet worden meegeteld in het definitieve aantal aanmeldingen.
Dit zou nogal veel uitmaken voor de toelatingskans en voor sommigen daarom ook voor de uni keuze.

Weet een van jullie dit misschien?

Hooi! Ik doe geen selectie aan de UvA maar aan de EUR en bij de coachingsdag die wij in december hadden lieten ze een grafiek zien met de kans van toelating. Dut ligt bij alle universiteiten tussen de 30 en 50 procent waar volgens mij Maastricht tegen de 50 lag en Groningen tegen de 30. De UvA lag volgensmij zo rond de 35-40%!
Antwoord
Hee! Oh dat is wel handig dat ze dat lieten zien! Smile Maar ook apart dat Groningen 30% toelaat en Maastricht 50%, want tot nu toe had Maastricht juist weinig toelatingskans.
Wat vertelde de EUR op de coachingsdag, zoals waar je je focus op moet leggen of andere handige tips? En heb je er veel aan gehad?

(23-10-2016, 06:20 PM)Starfall schreef: Ik hoop mee te doen aan de UvA, alleen een zin op de website baat mij een beetje zorgen:

''Voor het wegwerken van (vier) deficiënties moet je één jaar rekenen. Zolang de toets(en) niet met een voldoende is/zijn afgelegd, blijf je deficiënt voor Geneeskunde.
Om deel te kunnen nemen aan de decentrale selectie dienen deficiënties te zijn weggewerkt op uiterlijk 15 juli 2017''.

Als ik me nu dus registreer en ga aanmelden op studielink en ik heb één deficiëntie, mag ik dan nog mee doen of moet ik wachten tot volgend jaar? Ik ga de deficiëntie dus wegwerken in april volgend jaar (CCVX), dus ik neem aan dat, wanneer ik zo'n bewijs upload dat ik daaraan deel neem, ik mee mag doen met de DS?
Je mag gewoon meedoen Smile Zou ze wel mailen om aan te geven dat je het testimonium via ccvx gaat halen en een bewijs van deelname meesturen.
Enige nadeel is dat als je je ccvx toets niet zou halen, je een selectiekans verbruikt hebt, want alleen als je je eindexamen niet haalt in het jaar v/d selectie wordt de kans als niet verbruikt beschouwd.
Tot in februari, Starfall!
Antwoord
(04-01-2017, 05:56 PM)Mafate schreef: Hee! Oh dat is wel handig dat ze dat lieten zien! Smile Maar ook apart dat Groningen 30% toelaat en Maastricht 50%, want tot nu toe had Maastricht juist weinig toelatingskans.
Wat vertelde de EUR op de coachingsdag, zoals waar je je focus op moet leggen of andere handige tips? En heb je er veel aan gehad?

(23-10-2016, 06:20 PM)Starfall schreef: Ik hoop mee te doen aan de UvA, alleen een zin op de website baat mij een beetje zorgen:

''Voor het wegwerken van (vier) deficiënties moet je één jaar rekenen. Zolang de toets(en) niet met een voldoende is/zijn afgelegd, blijf je deficiënt voor Geneeskunde.
Om deel te kunnen nemen aan de decentrale selectie dienen deficiënties te zijn weggewerkt op uiterlijk 15 juli 2017''.

Als ik me nu dus registreer en ga aanmelden op studielink en ik heb één deficiëntie, mag ik dan nog mee doen of moet ik wachten tot volgend jaar? Ik ga de deficiëntie dus wegwerken in april volgend jaar (CCVX), dus ik neem aan dat, wanneer ik zo'n bewijs upload dat ik daaraan deel neem, ik mee mag doen met de DS?
Je mag gewoon meedoen Smile Zou ze wel mailen om aan te geven dat je het testimonium via ccvx gaat halen en een bewijs van deelname meesturen.
Enige nadeel is dat als je je ccvx toets niet zou halen, je een selectiekans verbruikt hebt, want alleen als je je eindexamen niet haalt in het jaar v/d selectie wordt de kans als niet verbruikt beschouwd.
Tot in februari, Starfall!

Dat komt omdat Groningen heel veel aanmeldingen heeft de afgelopen jaren (populaire studentenstad) en Maastricht daartegenover minder. Het is dus puur gebaseerd op het aantal aanmeldingen en het aantal plaatsen dat die universiteit heeft.

De coachingsdag op de EUR was voor degene die al ingeschreven staan voor Geneeskunde aan de EUR hier kregen we een aantal voorbeelden van de selectietoetsen van vorig jaar en kregen wij als eerste het onderwerp van de toets te horen (we kunnen dus een maand eerder starten met het leren voor de toetsen ten opzichte van de studenten die er niet heen zijn geweest) en een aantal tips en tricks voor het motivatie en cv formulier ? Heel handig dus voor als je selectie gaat doen aan de EUR!

Daar heb ik trouwens ook gevraagd wat er gebeurt als je een tentamen bij het CCVX niet behaalt maar wel geselecteerd wordt. Mij is verteld dat als ik mijn vak niet behaal en wél geselecteerd wordt ik mijn plaats kan behouden voor volgend jaar. Dan word je dus als je het vak volgend jaar wél haalt gewoon toegelaten zonder deelname aan de selectie van dat jaar omdat je je plaats dit jaar al behaalt hebt
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)