Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 19 stemmen - gemiddelde waardering is 4.05
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale selectie geneeskunde UvA / AMC 2017
(08-08-2017, 10:45 AM)AMC-UvA schreef: Over het algemeen geldt dat je beter geen boekenpakket kunt kopen aan het begin van het jaar. Je kunt namelijk per vak/per periode beter even kijken welke boeken je echt nodig hebt. Vaak wordt dat ook wel in het college verteld. Op die manier kun je de boeken die je graag wilt hebben/hard nodig hebt gewoon kopen en de boeken die niet zo belangrijk zijn in de bibliotheek lezen/kopiëren/foto's van maken of natuurlijk via internet op zoek gaan naar het boek.....

Hier wat informatie mocht je toch voor het boekenpakket kiezen:
https://mfas.itdepartment.nl/

Dankje!! Laatste vraag: in die mfas introducieweek krijg je een paar colleges en een cursus Spoedeisende hulp... krijgen we die later in het jaar nog een keer? Of misSen de mensen die er niet heengaan die dingen?
Antwoord
Die specifieke colleges worden niet later in het jaar nogmaals gegeven. Het is denk ik heel leuk om erbij te zijn, maar zeker niet onoverkomelijk als je er niet bij bent. Later in het jaar krijg je wel SEH-lessen. De les tijdens de MFAS-week is puur ter introductie.
Antwoord
Voor de mensen die naar de introductieweek van MFAS gaan, hebben jullie al betaald?
Ik heb na mijn aanmelding namelijk geen betaallink of een andere methode voor betaling gekregen en vroeg me af of dat bij iedereen zo is.
Antwoord
(08-08-2017, 08:42 PM)Ramzi schreef: Voor de mensen die naar de introductieweek van MFAS gaan, hebben jullie al betaald?
Ik heb na mijn aanmelding namelijk geen betaallink of een andere methode voor betaling gekregen en vroeg me af of dat bij iedereen zo is.

Ik ga ook naar de introductieweek van MFAS! Ik heb naar MFAS gemaild en het geld wordt na de introductieweek afgeschreven via incasso.
Antwoord
Wat werd er tijdens de voorlichting over de boeken service gezegd? :-)
Antwoord
Kan iemand mij vertellen welke van de 20+ boeken voor geneeskunde aan de UvA op MFAS-site noodzakelijk zijn? 
Dan kan ik alvast een aantal boeken bestellen die echt nodig zijn.   Smile
Zelf kon ik niet naar de intro-week van MFAS..
Antwoord
Hoi iedereen! Ik ben eindelijk nageplaatst! Kan iemand mij vertellen hoe en wat? Oa wat de boekenlijst is enzo. Ook ben ik desperate opzoek naar een kamer, dus als iemand nog wat weet dan hoor ik het graag.
Antwoord
(29-08-2017, 04:39 PM)I.Goel schreef: Hoi iedereen! Ik ben eindelijk nageplaatst! Kan iemand mij vertellen hoe en wat? Oa wat de boekenlijst is enzo. Ook ben ik desperate opzoek naar een kamer, dus als iemand nog wat weet dan hoor ik het graag.

He!

Ik studeer niet aan de UvA of AMC maar als iemand hier even de boekenlijst neerzet, dan kunnen wij (mensen die niet in A'dam studeren) je ook wel helpen met het uitzoeken van goede/fijne boeken! En geloof me, dat de universiteit een boek aanbeveelt zegt helaas niet veel over de kwaliteit en of het voor jou als student ook fijn werkt. De info in boeken komt vrijwel overeen, het is alleen de manier waarop een boek iets uitlegt wat maakt of het door studenten ook als een fijn boek wordt beschouwd. De tip is om dus zeker niet klakkeloos de boekenlijst van de uni te kopen maar om je heen aan ouderejaars te vragen wat zij fijn vinden!!!

Ik heb inmiddels online jullie boekenlijst kunnen zien. Mijn aanbevelingen:

- Robbins: is een basisboek wat als het goed is met tientallen in de bieb staat. Maar zeker fijn om in huis te hebben
- Medical physiology: ook vast en zeker makkelijk in de bieb te vinden, maar wel een heel fijn boek!
- Mark's zou ik niet aanschaffen, gebruik je denk ik te weinig
- The immune system: ik denk dat dit onderwerp niet heel veel aan bod gaat komen, en wat aan bod komt is basis. Die kun je ook in fysiologie boeken vinden. Ik zou hier geen apart boek voor aanschaffen.
- Medical Pharmacology: niet aanschaffen. Komt over het algemeen weinig aan bod, als het aan bod komt gewoon even in de bieb duiken
- Klinische anatomie en embryologie: voor embryologie wel handig, maar die kun je ook heel fijn online vinden. Ik zou hier voor een goede anatomische atlas gaan
- Histologie: ik zou hier kiezen voor het boek Functionele Histologie en niet het aanbevolen boek. Histologie is niet altijd even gemakkelijk in het Engels, ik vond Nederlands fijner Smile
- Anatomische atlassen: ik zeer persoonlijk. De beste in mijn ogen staat er niet bij, Sobotta. Kies op zijn minst voor een atlas met Latijnse terminologie, dat moet je gewoon kennen
- Hijneman (obstetrie en gynaecologie): zou ik wel aanschaffen, maar kun je ook in de bieb lenen. Goed boek, in de co-schappen wel een pre
- Leerboek kindergeneeskunde (alhoewel ik deze pas in de co-schappen zou aanschaffen), Compendium Kindergeneeskunde is ook een heel goed boek
- Hijdra (neurologie) kun je online vinden, zeker dus niet aanschaffen
- Leerboek Oogheelkunde pas aanschaffen als je co-schappen gaat lopen, de basis van oogheelkunde kun je prima online vinden
- Leerboek KNO ook pas in de co-schappen aanschaffen, kun je beter in de bieb lenen
- Leerboek orthopedie: hiervoor kun je beter leerboek chirurgie aanschaffen, daar staat de orthopedie ook in + de algemene chirurgie
- Microbiologie en infectieziekten: zou ik niet aanschaffen, de ervaring leert dat dit in de hele opleiding heel weinig aan bod komt
- Leerboek Interne Geneeskunde: heel fijn boek, overzichtelijk, voor je co-schappen zeker een aanrader
- Pathophysiology of heart disease: ik ken hem niet. Ik heb goede ervaringen met cardiovasculair physiology concepts van Klabunde
- Diagnostiek van alledaagse klachten: ik denk dat dit skills zijn, kan wel handig zijn
- Het geneeskundig proces: niet aanschaffen, zeer zonde van je geld

Conclusie: ga voor een goed histologie boek, een goede reeks anatomische atlassen en een goed fysiologie boek. Dan kom je de eerste paar maanden van je studie door. Als je gedurende het blok merkt dat dit niet lukt, kun je altijd nog specifieke boeken aanschaffen. Het is niet zoals op de middelbare school dat iedereen uit hetzelfde boek moet werken, dus geen stress als je begint en nog geen boeken hebt aangeschaft (juist heel verstandig!).
Antwoord
Als 5e jaars kan ik zeker afraden om alle boeken te gaan kopen.

De volgende boeken zijn handig als studiemateriaal tijdens de bachelor maar ook als naslagwerk tijdens de coschappen. Ze dekken samen best een groot gedeelte van de geneeskunde.

- Interne geneeskunde, Stehouwer
Pathophysiology of heart disease, Lilly
Neurologie, Hijdra
Leerboek chirurgie, Gooszen
Leerboek microbiologie en infectieziekten, Hoepelman

De boeken van gynaecologie, kindergeneeskunde, psychiatrie en dermatologie kun je in de medische bieb vinden en zijn handig om een keer te zien maar gebruik je verder niet veel meer (behalve bij desbetreffende coschap) (gyn kun je overwegen te kopen, maar best duur boek en niet veel gebruikt).

Verder zag ik geen atlassen in jullie lijst voor het eerste jaar al kan ik ze wel zeker aanraden. In het AMC wordt veel gewerkt met Netter en Sobotta. Netter is Engels, Sobotta is Engels of Nederlands met Latijnse namen van structuren. Daarbij heeft Sobotta ook tekst en uitleg bij de anatomische afbeeldingen. Netter is handig, Sobotta is handiger en mooier, maar ook duurder.

Atlas of Human Anatomy, Netter

Sobotta, Engels + Engelse nomenclatuur
Sobotta Atlas, Nederlands met Latijnse nomenclatuur (<-- aanrader)

Succes!
Antwoord
Hey, hoe kun je weten wanneer je de vaccinatie moet krijgen? Er is nog geen rooster bekend tog
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)