Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 10 stemmen - gemiddelde waardering is 3.4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale Selectie Geneeskunde Rotterdam 2017
(24-02-2017, 03:57 PM)Caging schreef: 'The open probability of the basolateral K+ channel increases sharply with the turnover rate of the Na-K-pump'. Dus hoe actiever de Na-K-pomp, hoe vaker het basolaterale K-kanaal open staat.  Dat is logisch want de meeste K opgenomen in de cel via de Na-K-pomp, verkaat de cel weer door het basolaterale K-kanaal (recycling).

Er staat vervolgens in de tekst: "a decrease in [ATP]i enhances channel activity". Maar als je minder ATP hebt, werk de Na-K-pomp minder en zou het basolaterale membraan toch minder actief zijn?

Ik vraag me daarbij ook nog af, waarom verder in de tekst staat: 'an increase in pump rate .... relieving inhibition of the K+ channels' 

Mij leek het een beetje tegenstrijdig, omdat ze eerst zeggen dat bij verlaagde [ATP]i de kanaal activiteit omhoog gaat, terwijl ze hier zeggen dat door inhibtion de kanaal activiteit verlaagd wordt. Misschien kan het ook zijn dat de K+ kanalen zorgen voor een negatieve terugkoppeling op de Na/K pomp.
Antwoord
Het is juist logisch. Als je NaK-pomp minder hard werkt door een gebrek aan ATP, dan blijf je Kalium ophopen intracellulair. Door kaliumkanalen gevoelig te maken voor ATP concentratie, kun je bij een te hoge Kalium concentratie intracellulair de Kalium via de gewone kanalen zelfs de andere kant op laten gaan. Dus in principe zul je intracellulaire Kalium concentratie nooit hoger dan extracellulair kunnen worden.

Dat is hoe ik het zou beredeneren, weet niet zeker of het juist is. Ik weet wel bv. dat in het slakkenhuis cellen mega-veel Kalium lekken en dat intracellulair Kalium heel laag Is (de omgekeerde wereld dus), het zijn dezelfde kanalen. Besef je dus in een gewoon ion-kanaal de ionen beide richtingen op kunnen, afhankelijk van het gradient en electrochemisch potentiaalverschil. (en temperatuur etc.)
Antwoord
Hoe gingen de toetsen?
Antwoord
(04-03-2017, 06:01 PM)Caging schreef: Hoe gingen de toetsen?

Rekenen ging op zich wel goed, en de collegetoets ook!
Alleen bij logisch redeneren twijfel ik echt over alles, zoals of 'te zwaar' dan volgens hun hetzelfde is als 'te dik' of dat je dan toch voor 'niet te concluderen' moet gaan... Vreselijk irritant....

Bij jou?
Antwoord
(04-03-2017, 09:15 PM)BleedingOut schreef:

Alleen bij logisch redeneren twijfel ik echt over alles, zoals of 'te zwaar' dan volgens hun hetzelfde is als 'te dik' of dat je dan toch voor 'niet te concluderen' moet gaan... Vreselijk irritant....

Bij jou?

Ja dat vond ik ook echt lastig.. bijv. ook 'dit is slecht voor de kosten'. En dan was de stelling 'de kosten stijgen'. Tja het staat er niet letterlijk in maar als iets slecht is voor de kosten is het vrij logisch dat de kosten stijgen..

Rekentoets ging goed, 2 of 3 foutjes wist ik. Collegetoets vond ik vooral de laatste 10 vragen pittig. Wel echt 5 vragen waar ik echt bij twijfelde, maar die ging ook best goed!

Maarja ik hoorde dat het bij bijna iedereen wel goed ging..
Antwoord
(04-03-2017, 09:46 PM)Caging schreef:
(04-03-2017, 09:15 PM)BleedingOut schreef:

Bij jou?

Ja dat vond ik ook echt lastig.. bijv. ook 'dit is slecht voor de kosten'. En dan was de stelling 'de kosten stijgen'. Tja het staat er niet letterlijk in maar als iets slecht is voor de kosten is het vrij logisch dat de kosten stijgen..

Rekentoets ging goed, 2 of 3 foutjes wist ik. Collegetoets vond ik vooral de laatste 10 vragen pittig. Wel echt 5 vragen waar ik echt bij twijfelde, maar die ging ook best goed!

Maarja ik hoorde dat het bij bijna iedereen wel goed ging..

Ja precies! Het is zo'n subjectieve toets, ligt er maar net aan wat hun het goede antwoord vinden. Toen ik daarvoor aan het oefenen was was er bijvoorbeeld een stuk tekst waarin vermeld stond dat een bepaald type vliegtuig werd gebruikt voor beter transport, en de stelling was dan dat dit vliegtuig voor makkelijker transport werd gebruikt. In principe is makkelijker natuurlijk niet beter waardoor het onbepaald zou moeten zijn maar het was wel juist... Heel irritant!

En hoe zit het met je CV? Heb je daar veel op staan?
Antwoord
Mijn cv behoort wel tot de een van de besten denk, wil niet arrogant klinken ofzo maar ik heb gewoon heel veel dingen die meetellen. Cijfers zijn daarentegen laag, dus tja..
Antwoord
(04-03-2017, 10:49 PM)Caging schreef: Mijn cv behoort wel tot de een van de besten denk, wil niet arrogant klinken ofzo maar ik heb gewoon heel veel dingen die meetellen. Cijfers zijn daarentegen laag, dus tja..

Wat heb je er allemaal op staan dan?

Ik heb:
- 60 ECTS (1 jaar),
- Vrijwilligerswerk in Ziekenhuis
- Organisatorisch werk voor KiKa
- Jaar als Au Pair in het buitenland (weet niet of dit mee gaat tellen, maar ik dacht als zelfs oppassen meetelt zet ik dit er lekker ook op!),
- Publicatie in het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in Natuurwetenschappen,
- Coachingsdag
- Open dag
Antwoord
(04-03-2017, 10:55 PM)BleedingOut schreef:
(04-03-2017, 10:49 PM)Caging schreef: Mijn cv behoort wel tot de een van de besten denk, wil niet arrogant klinken ofzo maar ik heb gewoon heel veel dingen die meetellen. Cijfers zijn daarentegen laag, dus tja..

Wat heb je er allemaal op staan dan?

Ik heb:
- 60 ECTS (1 jaar),
- Vrijwilligerswerk in Ziekenhuis
- Organisatorisch werk voor KiKa
- Jaar als Au Pair in het buitenland (weet niet of dit mee gaat tellen, maar ik dacht als zelfs oppassen meetelt zet ik dit er lekker ook op!),
- Publicatie in het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in Natuurwetenschappen,
- Coachingsdag
- Open dag

Ik stuur een pb!
Antwoord
Iemand al een idee hoeveel 7,5+'ers er zijn?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)