Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 16 stemmen - gemiddelde waardering is 2.19
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale Selectie Geneeskunde Nijmegen 2017
(09-12-2016, 08:20 PM)Dagmar schreef: Hii,

Ik denk dat ik mij ook ga aanmelden voor Nijmegen. Ik vraag me alleen erg af hoe lastig de toets over arts affiniteit gaat worden. Ik ben namelijk niet geweldig goed op school en wil me daarom vooral focussen om mijn "sociale skills". De site van Nijmegen zelf zegt dat de toets over arts affiniteit en de BNS-toets even zwaar meetellen en ik denk dat dat in mijn voordeel is. Weet iemand welk niveau verwacht kan worden voor de arts affiniteiten toets, was het lastig? Of dat je kunt oefenen? Ik was laatst in Utrecht, daar zeiden eerste jaars dat hun communicatietoets een eitje was.. Zijn er misschien ook andere uni's die jullie mij evt aanraden waar ze veel naar je sociale vaardigheden kijken?

Verder vraag ik me ook af hoe zwaar de huiswerkopdracht meetelt, je wordt enkel beoordeeld als O/V. Maar is het dan zo dat als je een onvoldoende haalt, je gelijk af valt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Hoi Dagmar,
Ik weet dat er op de UvA ook een opdracht is over arts affiniteit. Daar moet je geloof ik een gesprek houden met een 'patiënt'. Maar daar werkt de selectie wel weer heel anders, want je hebt daar ook verschillende rondes waar je doorheen moet komen. Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar er staat vast wel iets op de site. In Groningen moet je een CV inleveren en een motivatie dacht ik. 

De mensen die een voldoende hebben gehaald op de huiswerkopdracht zullen de laagste rangnummers krijgen. De rangnummers worden bepaald op basis van de toetsen. Daarna komt pas de groep mensen met een onvoldoende. Daarnaast komt het voor dat meerdere mensen hetzelfde rangnummer krijgen op basis van de toetsen, dan wordt gekeken naar de huiswerkopdracht. Degene die de beste huiswerkopdracht heeft krijgt het laagste rangnummer.
Antwoord
(08-12-2016, 04:11 PM)Bas.vkr schreef: Ik heb vorig jaar meegedaan met de selectie van Nijmegen. De toets is prima te doen, MITS je de BINAS goed doorneemt en uit je hoofd leert eigenlijk. De gouden tip is echt leer die Binas. Ik heb de selectie helaas niet gehaald, de communicatie toets had ik overigens wel makkelijk gehaald, dat moet voor iedereen ook wel te doen zijn denk ik!

Wat moet je uit de binas precies kennen dan? Alleen de tabellen van biologie, of ook alle tabellen van scheikunde  en natuurkunde met getalen?
Antwoord
(12-12-2016, 11:38 AM)surayajubar schreef:
(08-12-2016, 04:11 PM)Bas.vkr schreef: Ik heb vorig jaar meegedaan met de selectie van Nijmegen. De toets is prima te doen, MITS je de BINAS goed doorneemt en uit je hoofd leert eigenlijk. De gouden tip is echt leer die Binas. Ik heb de selectie helaas niet gehaald, de communicatie toets had ik overigens wel makkelijk gehaald, dat moet voor iedereen ook wel te doen zijn denk ik!

Wat moet je uit de binas precies kennen dan? Alleen de tabellen van biologie, of ook alle tabellen van scheikunde  en natuurkunde met getalen?

En wat voor vragen van natuurkunde en scheikunde kan je ongeveer verwachten? En zijn de vragen vooral toepasvragen of ook echt leervragen? Alvast bedankt! Smile
Antwoord
Om nog even aan te haken op de selectieprocedure van de UvA. De UvA kent inderdaad twee rondes. De eerste ronde bestaat uit twee toetsen en daarin wordt je affiniteit om arts te worden dus (nog) niet beoordeeld. Als je de toetsen bovengemiddeld maakt, word je meteen geplaatst. Wanneer je de toetsen gemiddeld maakt, ga je door naar de tweede ronde waarin er drie gesprekken plaatsvinden met simulatiepatiënten, maar ook met artsen. Indien je de toetsen slechter maakt dan de medekandidaten, word je niet geselecteerd en val je na de eerste ronde af.
Antwoord
Decentrale Selectie Geneeskunde - Eerste hulp bij de Huiswerkopdracht

Over een kleine maand is het zover; Op uiterlijk Zondag 15 Januari 2017 moet je je aangemeld hebben via Studielink voor de Bachelor Geneeskunde wanneer je in September 2017 wilt starten met de studie. Zoals je waarschijnlijk wel weet, is de Bachelor Geneeskunde een academische opleiding met decentrale selectie; dit houdt in dat niet iedereen die toelaatbaar is ook daadwerkelijk een plek binnen de studie zal krijgen.

Op de Radboud Universiteit Nijmegen sluit de eerste ronde van de decentrale selectie procedure één maand erna op Woensdag 15 Februari 2017. Nadat je je hebt aangemeld ontvang je uiterlijk 20 Januari 2017 de precieze tekst en de bijbehorende instructies voor de huiswerkopdracht. De eerste ronde bestaat in het geval van de Radboud Universiteit Nijmegen uit het aanleveren van de huiswerkopdracht waarbij je een korte beschrijving geeft van de opleiding Geneeskunde aan het Radboud, waarom jij denkt geschikt te zijn voor de opleiding en ga je op zoek naar drie referenten die jou goed kennen en een stuk schrijven over geschiktheid voor de opleiding Geneeskunde.

Het uitwerken van een dergelijke huiswerkopdracht is een hele opgave; Op welke manier beargumenteer je je eigen motivatie, welke personen benader je om een referentie te schrijven over je en hoe schrijf je een goede zelfreflectie over je sterke en zwakke punten? Het kan knap lastig zijn om dat op papier te zetten; daarnaast moet je je meestal houden aan een beperkt aantal woorden per onderdeel. Kortom, hoe giet je jouw ervaring, kennis en motivatie in de juiste vorm en zorg je ervoor dat jouw document eruit springt zodat je de het eerste onderdeel van de decentrale selectie procedure Geneeskunde heelhuids doorkomt.

Het Reijmerstock Instituut geeft je de mogelijkheid om je huiswerkopdracht te laten beoordelen en evalueren waarbij je individuele feedback ontvangt;  dit begint met een korte kennismaking waarbij je tevens al je resterende en bijbehorende vragen kan stellen waarna je huiswerkopdracht wordt geëvalueerd en je feedback ontvangt totdat je tevreden bent met het resultaat; dit alles tegen een kleine vergoeding.

In Maart 2016 heb ik het Reijmerstock Instituut opgericht om als onafhankelijk studieadviesbureau welke studiekiezers begeleidt en coacht naar een universitaire vervolgopleiding. Mijn expertise heb ik opgedaan op een universiteit waar ik jarenlang gewerkt heb met toekomstige studenten in de begeleiding van decentrale selectie procedure van de Bachelor Geneeskunde en andere opleidingen met een numerus fixus.

Ben je geïnteresseerd in een extra paar ogen die kritisch met je meekijken, heb je hulp nodig of ben je simpelweg benieuwd naar de mogelijkheden of wil je meer informatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op via de email (contact@reijmerstock.nl).

Let Op: Binnen de beleidingstrajecten zijn de beschikbare plekken gelimiteerd. Hierbij geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt!
Antwoord

Hi, mag ik vragen waarom je het dan niet gehaald hebt? Ik ben persoonlijk het meest bang voor de natuurwetenschappelijke toets. Was deze ook lastiger?
Antwoord
(12-12-2016, 06:14 PM)Y---Diablo--- schreef: Om nog even aan te haken op de selectieprocedure van de UvA. De UvA kent inderdaad twee rondes. De eerste ronde bestaat uit twee toetsen en daarin wordt je affiniteit om arts te worden dus (nog) niet beoordeeld. Als je de toetsen bovengemiddeld maakt, word je meteen geplaatst. Wanneer je de toetsen gemiddeld maakt, ga je door naar de tweede ronde waarin er drie gesprekken plaatsvinden met simulatiepatiënten, maar ook met artsen. Indien je de toetsen slechter maakt dan de medekandidaten, word je niet geselecteerd en val je na de eerste ronde af.

Wordt je bij de UvA ingedeeld in één van de categorieën op basis van de totale score van beide toetsen of wordt dit echt per toets gedaan? 
Want dat zou betekenen dat je niet door bent als je op een toets maximaal scoort, maar van de andere toets niks bakt
Antwoord
De selectieprocedure bestaat uit twee toetsen en elke toets bestaat uit 40 vragen. Het totaal van 80 vragen en daarmee 80 punten is dus de hoogste score die je kunt behalen; je goed beantwoorde vragen worden dus simpelweg bij elkaar opgeteld. Je kunt dus wel met de leertoets (tot op zekere hoogte) de andere algemene toets compenseren.
Antwoord
Hi,

Iemand ervaring met de selectie van Nijmegen?
Ik vroeg me af hoe je bijvoorbeeld natuurkunde en scheikunde kan terug verwachten in de toets? Aangezien je geen rekenmachine en/of BiNaS mag gebruiken. En wat betreft biologie, krijg je vooral toepasvragen of ook daadwerkelijk leervragen?

Antwoord
(10-01-2017, 08:47 PM)lotttte_ schreef: Hi,

Iemand ervaring met de selectie van Nijmegen?
Ik vroeg me af hoe je bijvoorbeeld natuurkunde en scheikunde kan terug verwachten in de toets? Aangezien je geen rekenmachine en/of BiNaS mag gebruiken. En wat betreft biologie, krijg je vooral toepasvragen of ook daadwerkelijk leervragen?

Hoi,

Ik ga zelf meedoen aan de decentrale selectie in Rotterdam, maar ik had heel veel interesse in Nijmegen. In Nijmegen kan je op het gebied van scheikunde vragen verwachten die gekoppeld zijn aan biologie. Denk hierbij aan een vraag in de trant van: Er is een structuurformule gegeven van een molecuul en er wordt verteld dat dit molecuul het celmembraan kan passeren. Aan jou wordt dan gevraagd welke eigenschap dit mogelijk maakt (OH-groepen, polair, apolair). Op het gebied van natuurkunde kun je denk ik vragen verwachten in de trant van: momenten, krachtenparen, Fres (van 2 spieren) m.b.v. paralellogrammethode.).Op het gebied van biologie: vooral anatomie en fysiologie --> vooral leervragen. Succes.

Toevoeging: Ga bij jezelf na: welke natuurkundige onderwerpen zijn te koppelen aan biologie.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)