Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Karakter van de opleiding / sfeer op de verschillende uni's
Ik hoor vaak dat er best wel verschillen zijn in sfeer/mentaliteit en in type onderwijs tussen de verschillende universiteiten. 

Wie heeft hier ideeën over of ervaring mee?
Antwoord
De UVA heeft een hele goede sfeer omdat je daar echt les hebt in het ziekenhuis. Hierdoor voel je je al meteen een echte arts. Ook is het onderwijs bij de UVA anders dan bij andere universiteiten. Iedere paar weken heb je een bepaald onderwerpen en kijk je naar dat onderwerp (Bijvoorbeeld zwangerschap) vanuit verschillende perspectieven en ziektebeelden die daarbij horen. Ieder jaar van de bachelor komen die onderwerpen terug waardoor je de informatie niet vergeet en dit komt goed van pas bij je co-schappen in de master. Veel andere universiteiten zoals de VU behandelen een onderwerp maar 1 keer in de bachelor en komen er niet op terug. Wat dat betreft is de UVA beter maar ik kies toch voor de VU omdat de kans op toelating groter is omdat ik een goede cv heb.
Antwoord
Geneeskunde op aan de RUG is ook echt anders dan als ik dat vergelijk met vrienden die geneeskunde studeren in bijvoorbeeld Rotterdam, Utrecht en Leiden. In Groningen hebben we heel veel zelfstudie en maar weinig contacturen. Daarnaast hebben wij niet echt vakken die je moet halen, maar is elk blok verdeeld in thema's (3-5 weken per thema). Aan het einde van een thema krijg je hierover een tentamen. Daar haal je een bepaald aantal punten, en pas aan het einde van het semester (duurt een half jaar) worden alle punten van de tentamens opgeteld en kijken ze of je al je punten krijgt, of niks. Je kan dus een keer een tentamen wat slechter maken, en toch uiteindelijk genoeg punten hebben om je studiepunten te krijgen. Maar het kan ook zijn dat je net 2 punten te kort haalt, en dan krijg je 0 studiepunten. Dit geldt voor het basisprogramma ("kennis over ziekte"), en dit is voor alle studenten van je jaarlaag gelijk. In Groningen ben je daarnaast ingedeeld in communities (4 in totaal), met je communitie krijg je opdrachten om aan je competenties te werken. (zoek maar op canmeds.) Met die opdrachten kan je ook studiepunten verdienen. Deze opdrachten verschillen dus per learning community.
Antwoord
Lastige vraag, omdat ik vind dat ten eerste de sfeer afhangt van de personen om je heen en ten tweede iedereen van een andere sfeer houdt!

Ik studeer nu zelf geneeskunde in het Erasmus MC en vind het een zeer fijne leeromgeving! Helaas is het in de Medische Bibliotheek (waar de studieplekken zijn) doordeweeks vaak wel heel erg druk.

De studie bevalt mij zeker, vooral de opbouw; elke 5-7 weken een ander onderwerp waar je dan alle informatie over krijgt (anatomie, fysiologie, pathologie, histologie etc.). Zo hadden wij het vorig blok het over het hart- en vaatstelsel en gaat het dit blok over longen en nieren.

Wel zijn het heel, heel veel hoorcolleges (10 van 45min per week) welke zeer belangrijk zijn. Maar de patiëntendemonstraties zijn heel leuk en zorgen voor afwisseling tijdens de hoorcolleges met meer inhoudelijke informatie. Verder hebben we gemiddeld 2x vaardigheidsonderwijs per week van elk ongeveer 3 uur (snijzaal, natuurkundige practica, acute geneeskunde, werkcolleges), gemiddeld 4-5 zelfstudie opdrachten (van ongeveer 3-4 uren per opdracht) en 1 overig soort onderwijs (anamnesegesprekken oefenen, bijeenkomst met je studiegroep etc). Als je de uren zo bij elkaar optelt lijkt het mee te vallen. Maar geloof mij, het is extreem veel. De 10u aan hoorcolleges moet je thuis ook nog allemaal uitwerken / lastige delen terugkijken etc dus daar ben je gemakkelijk nog een keer 45min per HC mee bezig!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)