Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
inhoud geneeskunde
Geen idee, ik kan alleen spreken over de EUR. Dat de beste zoveel % moeten slagen (of zakken) verschilt per tentamen. Het is belangrijk je te beseffen dat de opleiding erop gericht is om de beste artsen te leveren en daarom begint de opleiding al vroeg met selectie en competitie. Wat het voor jullie aanstaande geneeskunde studenten betekent is dat je als je geselecteerd bent, je er niet van uit moet gaan dat het allemaal wel goed zal komen omdat je al 'binnen' bent. Omdat nu iedereen decentraal geselecteerd wordt, zitten er dus behoorlijk intelligente en hardwerkende studenten tussen. Dat betekent een hogere lat om jezelf aan te meten. Dat zijn meer dingen waar je je om zorgen moet maken als je daadwerkelijk binnen bent maar ik vind dat het ook voor aankomende studenten ook handig is om te weten waar ze de komende 6 jaar mee te maken gaan hebben.

Ik denk dat alle universiteiten wel iets soortgelijks hebbben. Er zijn nog altijd minder opleidingsplekken (breed genomen) dan dat er geneeskunde studenten afstuderen. Dan krijgen ze van hogerop de opdracht om een kleinere groep te selecteren en dus meer mensen te laten zakken. Belangrijkste stremmingspunten zijn dus de coschappen en opleidingsplekken. Die worden grotendeels aan de hand van moeilijkere tentamens of hogere normeringen gereguleerd.
Antwoord
Dankjewel voor de informatie!!

PS: Lijkt wel illuminatieTongue
Antwoord
(07-01-2016, 02:57 PM)Abs schreef: Hij zei t al
je hebt alleen maar statistiek, (geneeskunde is niet echt een wiskunde studie blijkbaar)

Je krijgt (in iedergeval in Maastricht) wel een stuk wis en natuurkunde als je naar cardiologie gaat kijken, echter komt dit pas aan het eind van de bachelor sterk aan bod, en wordt het duidelijk uitgelegd, met wis-a heb je voordeel met statistiek dus ik zou me geen zorgen maken als ik jou was Wink

(17-01-2016, 10:33 AM)Dr. incognito schreef: Is dat bij alle universiteiten dat de beste 80% doorgaan??

Nee, er vallen onderweg wel mensen af, maar de meeste universiteiten gaan niet op die manier selecteren, je moet je alleen niet vergissen in de zwaarte van de studie, het blijft hard werken/hard leren

(15-01-2016, 11:50 PM)Abs schreef: Dankje surf 1,

een ding begreep ik eigenlijk niet helemaal. Je zei dat de slechtste 20% moeten zakken betekent dat, dat als je bij de slechtste 20 % hoort en je hebt een (just imagine it) 7,5 dat je alsnog zakt?
En er staat bij EUR dat je met tentamens ook kunt compenseren hoe gaat dat? betekent dat dat als je een 5,2 hebt voor een bep tentamen en bij een ander tentamen 7 dat je het mag compenseren?
Ik heb gehoord dat in Leiden als je lager dan een 4,50 haalt voor je het tentamen dat jaar niet meer mag herkansen geldt dat ook bij jullie?Wat is jullie regeleling betreft het herkansen?

In Maastricht mag je alleen onvoldoendes herkansen dus alles tussen een 0 en een 5,4
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)