Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
inhoud geneeskunde
Hallo,

Ik heb enkele vraagjes over de inhoud van de studie geneeskunde:
- Om toegelaten te worden heb je biologie,schei- en natuurkunde nodig, Biologie vind ik wel logisch dat het erbij hoort (je leert immers over het menselijk lichaam) maar ik weet niet waarom je schei en natuurkunde nodig hebt of althans waarvoor en zal je deze vakken vaak terug krijgen tijdens je geneeskunde studie?
- Krijg je veel te maken met wiskunde tijdens de studie geneeskunde aangezien ik wia heb?
-s geneeskunde moeilijk want ik wil graag studeren in EUR echter moet je daar in je eerste jaar al je 60 ECTS halen, dat lijkt mij heel lastig of is dat te doen.
- ik had zelf eigenlijk een beeld van geneeskunde dat het vooral ''feiten over het menselijk lichaam leren'' is dat waar?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Abs
Antwoord
En hoe zit het met wiskunde? Ik heb wiskunde A gehaald, maar heb er wel veel tijd en energie in gestopt..
Antwoord
Hij zei t al
je hebt alleen maar statistiek, (geneeskunde is niet echt een wiskunde studie blijkbaar)
Antwoord
nee had natuurlijk niet verwacht dat t wiskundig zou zijn echter had ik wel verwacht (aangezien natuurkunde wel belangrijk is voor gnk) dat je wel enkele elementen van wiB nodig zou hebben (die je ook gebruikt in na) maar het blijkt dus dat je niks nodig hebt en hoogstens statistiek wat wiA is.
Als ik vragen mag waarvoor heb je die statistiek nodig?(erfelijkheidsonderzoeken?)
Antwoord
(08-01-2016, 08:31 PM)Abs schreef: Als ik vragen mag waarvoor heb je die statistiek nodig?(erfelijkheidsonderzoeken?)

Het berekenen van betrouwbaarheidsintervallen, p-waardes, toetsen van hypotheses en kunnen toepassen van geavanceerde statistiek. Je krijgt apart nog statistiekonderwijs en vwo-statistiek wordt herhaald. In het kader van epigenetica en epidemiologie zou je nog te maken kunnen hebben met de regel van Bayes, allelfrequenties e.d., kans op ziektes.
Antwoord
beste surf en transformer,

Waar studeren jullie en bevalt die universiteit jullie?
Is geneeskunde te doen of te moeilijk?
En als je aan EUR studeert is het nominaal=normaal systeem te halen (het lijkt me moeilijk alle 60 studiepunten te halen)
Antwoord
EUR

Geneeskunde aan de EUR bevalt me wel. In de eerste jaren van mijn studie hadden we niet zoveel studiefaciliteiten (geen eigen faculteit) maar nu beginnen wel op een heuse faculteit te lijken. Qua onderwijsvormen is het een intensieve studie, niet zozeer een lastige. Het vergt veel tijd en voorbereiding van je, colleges, vaardigheidsonderwijs, consultvoering. Een voordeel is dat het altijd gevarieerd blijft. Een pluspuntje voor nieuwe studenten is dat het curriculum hier en daar is omgegooid om (na ellenlang geklaag) om drukke periodes minder druk te maken en rustige periodes wat drukker, om de studiebelasting over het jaar beter te verdelen. Bij ons was eind van het jaar altijd het drukst met een tal van deadlines, opdrachten en toetsen. Wat een ellende was dat.

Ik vind dat de nominaal=nominaal regeling voor onnodige stress (en faalangst) zorgt onder kersverse studenten, zeker omdat een negatief bindend studieadvies erop neerkomt dat je vervolgens 3 jaar lang nergens meer geneeskunde mag studeren. In mijn tijd was het 40 studiepunten minimaal behalen in jaar 1 om door te mogen naar jaar 2 en alle vakken van jaar 1 behalen aan het eind van jaar 2. Voor de overgang van jaar 2 naar 3 had je maar 30 studiepunten van jaar 2 nodig (inclusief alle 60 van jaar 1). Dus het systeem was al erg laks, theoretisch zou je een derdejaars student kunnen zijn met maar 90 punten en dus de helft van de kennis niet bezitten.

Dus we zijn van een erg laks systeem naar een erg streng systeem gegaan. Onder het motto van betere studenten kweken. Dat is puur een beslissing om de schijn te hebben dat EUR betere studenten levert, in werkelijkheid gooi je de rotte appels al in februari van de studie eruit. Je doet eigenlijk niets voor de studenten die het misschien moeilijk hebben en niet in het ritme komen. Er is wel verplichte begeleiding na het zakken van de eerste tentamens. Hoe effectief dat is, weet ik niet.

60 punten in het eerste jaar is te doen. EUR hanteert wel een motto per tentamen dat ongeveer de slechtste 20% tot 40% moet zakken. Jouw succes is dus ook mede afhankelijk van hoe andere mensen toetsen en tentamens maken. Het is nog wel binnen eerlijke normen maar gaanderweg wordt het minimum voor een voldoende steeds hoger.

Als je ervoor kiest om aan de EUR geneeskunde te doen, moet je studie vanaf dag 1 serieus nemen. Mocht je het eerste tentamen niet halen, meteen maatregelen nemen. Voordeel van EUR is dat we erg hoog aangeschreven staan in kwaliteit van de opleiding, docenten en manier van onderwijs. De lat wordt hoog gelegd.
Dat merk ik zelf ook terug in mijn eigen kennis en kunde. Ik kan de EUR aanraden maar besef je wel dat we wel de moeilijkste toetsing en tentaminering van heel Nederland hebben. Ga bij jezelf na of je het wel aankunt.
Antwoord
Dankje surf 1,

een ding begreep ik eigenlijk niet helemaal. Je zei dat de slechtste 20% moeten zakken betekent dat, dat als je bij de slechtste 20 % hoort en je hebt een (just imagine it) 7,5 dat je alsnog zakt?
En er staat bij EUR dat je met tentamens ook kunt compenseren hoe gaat dat? betekent dat dat als je een 5,2 hebt voor een bep tentamen en bij een ander tentamen 7 dat je het mag compenseren?
Ik heb gehoord dat in Leiden als je lager dan een 4,50 haalt voor je het tentamen dat jaar niet meer mag herkansen geldt dat ook bij jullie?Wat is jullie regeleling betreft het herkansen?
Antwoord
Dat de slechtste zoveel procent moet zakken geldt per tentamen, sorry voor de verwarring. Stel dat 80% van de studenten méér punten dan jij op het tentamen heeft behaald, dan heb jij een onvoldoende. Zo wordt het minimum voor een 5.5 (een voldoende) bepaald. Een soort ranking systeem met een afkapwaarde. Hetzelfde systeem wat er op de decentrale selectie gebeurt.

Je kunt onvoldoendes compenseren binnen een thema met een hoger cijfer op een volgend (of vorig) tentamen. Voor thema 1A heb je dus 1 compensatie mogelijkheid, voor 1B heb je er 2 en voor 1C wederom 2. Uit mijn hoofd mag je compenseren vanaf 5.0 met een 6.0
Wij hebben geen compensatie regeling meegemaakt dus ik zal eens nazoeken hoe het precies zit.

Ieder tentamen mag je herkansen ongeacht cijfer. Voor thema 1A zijn de eerste herkansingen in januari al. Als je die ook niet behaalt, krijg je een negatief bindend studieadvies en kun je dus op tijd gebruik maken van de februari-regeling omtrent uitschrijven van universiteit.
Antwoord
Is dat bij alle universiteiten dat de beste 80% doorgaan??
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)