Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 20 stemmen - gemiddelde waardering is 2.55
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CCVX
Makkelijk haalbaar als je daarnaast geen voltijd studie hebt.
Ik heb wb, sk, bio en na in 1 jaar en 3 maanden gehaald. Het eerste jaar deed ik er nog een voltijd hbo studie naast (toen wb en bio gehaald) en laatste 3 maanden werkte ik daarnaast 25u/week. En daarnaast deed ik nog genoeg andere dingen.

Cum laude regeling telt überhaupt al niet meer sinds dit jaar dat is afgeschaft. En daarnaast zijn CCVX certificaten testimoniums en geen deelcertificaten / nieuw diploma dus heeft daar de cum laude regeling nooit op gegolden.

Let wel op de manier waarop je het gaat doen, het wordt heel erg onderschat. Ik heb mensen gehoord die scheikunde bijvoorbeeld al 3x geprobeerd hadden. Het slagingspercentage ligt ver onder dat van normaal vwo omdat dit volledig zelfstudie is (hoe; kan je natuurlijk zelf weten). Ik heb alles wel in 1x gehaald. Maar denk goed na over of je de hoeveelheid zelfstudie wel aan kan of dat je een vermogen moet gaan betalen voor een klassikale voorbereidingscursus.
Antwoord
Iemand in de markt voor een Wiskunde A zelfstudiepakket?
Getal & Ruimte 1 t/m 4 + Uitwerkingen 1 t/m 4 + Examenbundel 2015/2016 en een Samengevat.

Eveneens in de aanbieding studiepakket Biologie: Biologie voor Jou bovenbouw VWO compleet: leerboeken 4A, 4B, 5A, 5B, en 6, Uitwerkingen 4, 5 en 6, een samengevat en een examenbundel. In de tekstboeken wel veel gehighlight met de welbekende gele stift. Verder netjes.
Antwoord
Hoi, ik heb een aantal vragen:
- In welke 3 maanden worden de toetsen gehouden? Ik kan dit nergens vinden op de website (kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb).
- Ik wil mij volgend jaar gaan aanmelden, maar ik weet niet of het slimmer is om het eerste jaar van mijn huidige opleiding (psychologie) af te maken zodat ik dat op mijn cv kan zetten, of nu stoppen en meteen beginnen met leren (en dus meer leertijd hebben)?
- Ik moet na, schei en bio doen met 0% kennis (alhoewel ik veel bio heb gehad in mijn eerste jaar psychologie). Hoeveel maanden moet ik hiervoor uittrekken? Aangezien ik ga stoppen met mijn studie kan ik er bij wijze van spreken 24/7 mee bezig zijn.
- Wat zijn de beste boeken voor ieder vak? Ik heb hier gelezen dat je voor bio alleen samengevat en een examenbundel kunt gebruiken, kan dat ook als je nog geen bio hebt gehad?
- Mensen die ccvx hebben gedaan en vervolgens een toelatingstoets, was het moeilijk? Had je het gevoel dat anderen die meteen het juiste profiel hadden op vwo niveau een voorsprong hadden/beter waren?
- Moet je ook uit boeken leren van 4 vwo? Bij wiskunde A bv. werd alleen stof uit 5 en 6 vwo gevraagd.
- Moet je ccvx hebben gehaald vóór je je aanmeld voor geneeskunde? Ik neem aan dat het verschilt per uni? Ik heb dit van de website waar ik me wil aanmelden maar kom er niet helemaal wijs uit: "Als je een vwo- of vergelijkbaar diploma hebt of gaat behalen, maar niet voldoet aan de aanvullende eisen t.a.v. de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde en/of wiskunde, moet je een aanvullend examen doen. Deze aanvullende examens kun je doen bij de Centrale Commissies Voortentamens. Let op! Als je wilt beginnen in het studiejaar 2018-2019, dan moet je óf op 15 januari 2018 voor alle verplichte vakken een certificaat hebben overlegd óf in zowel je portfolio als in de definitieve planning t.a.v. het tijdig voldoen aan de wettelijke (nadere) toelatingseisen een gedegen en sluitend plan voor het tijdig behalen van het betreffende certificaat / certificaten hebben opgenomen." Hieruit maak ik op dat als ik een soort bewijs heb dat ik meedoe aan ccvx, dat ik het ook later in het jaar kan halen, bv. juli?
Alvast heeeel erg bedankt als iemand me hiermee wilt helpen!!
Antwoord
Hi! Als je echt voor geneeskunde wil gaan, dan raad ik je aan om zsm te starten met de bètavakken. Ik zou 2,5-3 maanden uittrekken per vak, als je verder geen verplichtingen hebt, en het één voor één doen. Dus eerst bijv. Natuurkunde tentamen gemaakt voordat je met scheikunde begint. Voor de toelatingstoetsen voor geneeskunde is het belangrijk dat je alle voorkennis hebt van de bètavakken. Om een goede kans te maken kun je dus het beste alle stof doorgewerkt hebben voor ong. februari.
Verder zou ik er echt niet te makkelijk over denken. 4e klas stof kun je echt niet weglaten, want dit is examenstof.

Het beste kun je contact opnemen met de uni en alvast aankondigingen dat je certificaten aan het halen bent, en vragen of je deze later mag behalen. Ze doen er over het algemeen niet moeilijk over als je er nog 1 moet halen na 15 januari, maar als je ze alledrie nog moet halen na die tijd, heb je sowieso heel weinig kans, maar mag je misschien ook niet meedoen aan de selectie.

Verder zou ik voor bio Biologie voor Jou als boek nemen, voor natuurkunde Pulsar, en voor scheikunde vond ik Pulsar Chemie en Chemie Overal sowieso slecht (slechte en onvolledige uitleg, er is heel veel voorkennis vereist bij de opgaven en de boeken hebben niet de juiste opbouw), dus misschien is Curie beter.

Ik had het gevoel dat mensen die ccvx certificaten haalden een groot voordeel hadden voor de toelating boven mensen die gewoon in 6vwo zitten, want je bent veel intensiever en doelgerichter bezig.
Verder staan gewoon op de website van de ccvx in de gekleurde vakjes voor ieder vak de eerstvolgende twee data waarop de tentamens worden afgenomen.

Wat betreft het stoppen met je opleiding, dit ligt helemaal aan hoe snel je denkt de leerstof erin te kunnen krijgen en bij welke uni je je aanmeldt; bij sommige uni's tellen behaalde ect's mee, en bij sommige helemaal niet.
Voor ieder vak in ieder geval alle boeken en uitwerkingen kopen/huren, en ook de samengevat & examenbundel.

En kijk ook hoe je het wil gaan doen, een dure cursus is prettig als je een stok achter de deur nodig hebt, je kunf ook alles zelf doen, of vrienden vragen je te helpen hier en daar, of bijles nemen. (Kijk sowieso op YouTube de filmpjes van Sieger Kooij voor scheikunde!!).

Als je meer vragen hebt mag je me altijd een berichtje sturen, of als je via app makkelijker vindt is dat ook prima Smile
In ieder geval heel veel succes!!
Antwoord
Wauw echt super bedankt voor de moeite! Dit helpt me echt ontzettend. Als je het niet erg vind heb ik nog enkele kleine vraagjes (mag ook iemand anders beantwoorden):
- Hoe heb jij bepaald welke hoofdstukken je uit een boek moest leren? Of heb je alles gedaan? Bij ons werden namelijk bij economie of wiskunde wel eens hoofdstukken overgeslagen. Ik kan natuurlijk wel de hoofdstukken vergelijken met de verplichte leerstof die op de website ccvx staat maar dat gaat uren duren.
- Is is natuurkunde/scheikunde moeilijk als je geen wiskunde B hebt gedaan?
- Vond je de toelatingstoets moeilijker dan de voortentamens?
- Is het nodig om een cursus erbij te doen? Ik wil dit wel graag doen maar ik woon echt in een uithoek van NL dus de cursussen die ik tot nu toe gezien heb zijn 2 uur reizen... Eventueel online cursussen? Ik zit er ook aan te denken om bijles voor ieder vak te nemen, misschien 1x per maand per vak, zodat ik vragen kan stellen.
Als ik nog meer vragen heb zal ik je een berichtje sturen!
Antwoord
Bij natuurkunde heb ik er enorm veel tijd aan besteed om de hoofdstukken uit te zoeken, omdat de leerstof van ccvx toen (oud ccvx programma) heel anders was dan de nieuwe boeken, maar de leerstof van nu komt overeen met de nieuwe boeken van bijv. Pulsar. Je hoeft hoofdstukken waarbij 'keuzeonderwerp' staat niet te leren, maar voor de rest is alles leerstof voor de ccvx. Helaas kun je niet hier en daar een hoofdstuk skippen.
Natuurkunde kan wel erg pittig zijn, maar is met bijles zeker te doen. (Ik heb ook wiskunde A). Als het niet in 1x lukt, dan de tweede keer wel, neem je gewoon wat extra bijles. Key is om niet op te geven en op je eigen kunnen te vertrouwen. Het is echt te doen.

Ik heb toelating gedaan bij de UvA (en ben direct geplaatst). De toelating was heel veel moeilijker dan vwo niveau, maar dat zijn alle toelatingen denk ik wel. Het was ook heel anders dan vwo, er wordt veel om medisch inzicht gevraagd, dus weinig reproductie van vwo kennis, maar die kennis is wel heel belangrijk om juist dat inzicht te kunnen ontwikkelen. De toelating verschilt natuurlijk wel per uni.

Ik zou geen cursus doen, het is veel effectiever en goedkoper om zelf te werken en een leraar bij je in de buurt te zoeken die 1x per week/twee weken al je vragen beantwoordt en met wie je een paar opdrachten samen doet.
Voor bio ga je hoogstwaarschijnlijk geen bijles nodig hebben, voor de 6e klas onderwerpen zijn ook heel veel YouTube filmpjes en online dingen te vinden en bio is geen hogere wiskunde.
Antwoord
Ik denk ook inderdaad niet dat bio een probleem zal zijn, ik heb eens de examenstof bekeken en veel dingen komen me bekend voor. Daarnaast vind ik het heel interessant dus dat zal wel helpen. Natuurkunde ben ik wel heel bang voor aangezien ik van klasgenoten kreeg te horen hoe ontzettend moeilijk het was. Hoe zijn bij de toelatingstoetsen eigenlijk de onderwerpen bio/schei/na verdeeld? Ik snap dat dit wel een beetje zal verschillen per uni, maar ik denk omdat de studie focust op biologie, dat hier dan ook het meeste inzicht voor gevraagd wordt? (Dit is niet helemaal gerelateerd aan CCVX maar weet niet waar ik het anders moet vragen.)

Ben nu van plan om voor juli natuurkunde te doen omdat me dat het moeilijkst lijkt, zodat ik nog december en eventueel april heb om nog een keer te proberen. En dan in december scheikunde en bio.
Antwoord
Ja idd, het meeste heb je aan biologie (en het meest scheikundige aan de toelatingstoets is waar het bij bio gaat over iontransport in het lichaam). Verder is natuurkunde heel belangrijk (geen reproductie van vwo kennis maar echt inzicht), maar scheikunde veel minder (kan hierbij natuurlijk alleen over de UvA toets spreken).
Slim om natuurkunde als eerste te doen. Als dat lukt, dan is de rest easy.
Voor bepaalde bio hoofdstukken is kennis van scheikunde wel handig, en andersom, dus daar zou je idd tegelijkertijd voor kunnen leren. Natuurkunde raad ik echt aan om los van de rest eerst te halen zoals je van plan bent. Omdat het zo veel en moeilijk is, is het handig om niet andere dingen tussendoor te moeten onthouden waardoor je de natuurkunde dingen vergeet. En het lucht heeel erg op als je het moeilijkste tentamen hebt gehaald en dat door kan strepen!
Antwoord
Heel erg bedankt voor je antwoorden, ik ben er nu bijna helemaal over uit dat ik de ccvx tentamens ga doen. Het enige probleem is nog dat ik geen backup-opleiding heb. Een vriendin van mij heeft 2x toelating gedaan en 2x afgewezen dus ik ben ook bang dat dat bij mij gebeurt. Natuurlijk hoop ik dat ik het haal maar ik moet er ook rekening mee houden dat ik misschien helemaal niet wordt aangenomen (na 2 of 3 keer). Ik heb ook interesse in diergeneeskunde, maar wel minder dan gewone geneeskunde. Daarnaast geldt daar ook een decentrale selectie voor. Moeilijk...
Antwoord
Geen probleem!
Back-up opleiding is ook geen probleem trouwens, je kunt je (op tijd) aanmelden voor een university college, bijv. University College Roosevelt en daar aangeven dat je de pre-medical richting wil volgen. Als je wordt aangenomen (33-50% kans) dan volg je drie jaar medische vakken, waarna je je op kunt geven voor meerdere (zo veel als je wil) selecties voor zij-instroom masters van geneeskunde, of bijv. de aparte masters Summa in Utrecht of A-KO (arts-klinisch onderzoeker) in Maastricht.
Andere biomedische bachelors (BMW, BFW of opleidingen als Gezondheid en Leven aan de VU) zijn hier ook voldoende voor, maar de pre-medicals staan als heel goed bekend, dus die zou ik eerder aanraden.

Verder zou ik me gewoon ook opgeven voor diergeneeskunde, mocht je daarvoor aangenomen worden kun je het jaar daarop altijd nog meedoen aan  nog een gnk selectie, of na drie jaar aan een zij-instroom selectie. Als het je interesse heeft zou je bijv. ook mee kunnen doen aan de selectie voor psychobiologie (neurowetenschap) aan de UvA, of Farmacie.
Voor anderen die dit lezen en Wisk B hebben: een Life Science richting aan de RUG is ook nog een optie.

Zo heb je voldoende goede extra opties, maar heb eerst vertrouwen in dat je in een keer binnenkomt bij geneeskunde. Iets met self-fulfilling prophecy Wink
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)