Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 20 stemmen - gemiddelde waardering is 2.55
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CCVX
Star 
Hi!

Wie is er nog meer bezig met CCVX-voortentamens om deficiënties weg te werken?
In dit topic kunnen we tips en ervaringen delen, vragen stellen etc. 

Ik heb afgelopen november scheikunde gedaan en ben er vrij zeker van dat ik die gehaald heb, maar de uitslag moet nog komen. Wordt een dezer dagen verwacht, spannend! Scheikunde heb ik geleerd d.m.v. zelfstudie uit Curie, gevolgd door tentamentraining van WisMon (was erg goed).

Ik moet nu verder met natuurkunde en biologie in mei en juli. Ik weet nog niet zeker welke van de twee het eerst.

Voor natuurkunde heb ik de nieuwe editie Systematische Natuurkunde gekocht. Het ziet er voor mij geheel niet aanlokkelijk uit zeg... Daarbij vergeleken was scheikunde echt leuk. Maar goed, ik zal er wel gewoon even in moeten komen.

Voor biologie twijfel ik of dat 10voorbiologie wel relaxed is. Hoe bevalt het om alles van een scherm te lezen/leren?
Antwoord
Hoi,

Wat is een CCVX eigenlijk precies?
Kun je je daarmee online voorbereiden op de geneeskunde selectie?
Kun je me uitleggen wat dat is?
Alvast bedankt.

Gr,
Antwoord
Het zijn tentamens waarmee je een deficiëntie voor een verplicht vak (biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde op VWO-niveau) kunt wegwerken om aan de toelatingseisen voor geneeskunde te voldoen. Ze worden 3x per jaar gehouden, november/december, april/mei en juli.
Antwoord
Hoi Edelweiss,

Weet niet of je me herkend maar ik was ook actief op het oude forum! Ik hoop dat je scheikunde hebt gehaald. Ik kan systematische natuurkunde je erg aanraden voor natuurkunde, voor biologie heb je genoeg aan alleen de samengevat. Ik heb zelf bijna niks gehad aan de leerstof van bio. Voor beide vakken is het erg belangrijk dat je oude examens oefent. Voor natuurkunde worden er soms sommen gebruikt uit de jaren '90 dus zorg dat je die geoefend heb, bij mij kwamen 3 opgaven terug namelijk. Biologie is ook een kwestie van oude examenopgaven maken want daar worden de opgaves uitgehaald, ik denk dat ik 80% van de vragen van het CCVB al eerder gezien had tijdens het oefenen. Succes! Doe je dit jaar mee aan de decentrale?
Antwoord
Hi Edelweiss,

Ik ben zelf ook van plan om nog drie voortentamens te doen dit jaar voor na, sk en wiA. Hoeveel tijd heb jij in je zelfstudie gestoken (aantal uren p/w)? En is het te doen? Zelfstudie klinkt véél aantrekkelijker dan het volgen van zomercursussen waarvoor je ook nog is honderden euro's voor moet betalen.
Antwoord
Hi studentje!

Ja ik herken je zeker nog. Wat leuk je hier terug te zien!

Hoe ver ben jij nu? Al klaar met de CCVX'en? Doe je dit jaar mee aan de decentrale? En /of vorig jaar al meegedaan? Welke stad?

Ik doe helaas dit jaar ook nog niet mee aan de decentrale selectie Sad De planning was 1 vak elk in mei, juli en nov 2015 en dan nu meedoen aan de DS, maar door een verhuizing en verbouwing in voorjaar en zomer heb ik er toen niks aan kunnen doen. Alleen scheikunde in november dus, wat ik gehaald heb trouwens, een 9! 

Nu dus verder met biologie en natuurkunde en ik probeer wat dingen voor mijn cv erbij te doen dit jaar. En als de CCVX-vakken erop zitten ook vooruit leren in eerstejaars geneeskunde, want ik probeer dan ook meteen zij-instroom AMC volgend jaar.

Leuke tip om biologie voornamelijk vanuit de Samengevat / Examenbundel te leren. Ben meteen begonnen. En hoe kwam jij aan jaren 90 examens? Koop je dan meerdere oude examenbundels, van marktplaats oid?

Ben benieuwd in welke fase jij nu zit! 

Groetjes!

Hi CCC,

Gezellig, nog een lotgenoot.

Ik vind het lastig om te zeggen hoeveel uren ik in scheikunde heb gestoken, het waren niet vaste tijden of dagen dus dat is achteraf niet meer te tellen... 

Kan wel zeggen dat ik er heel uitgebreid en degelijk voor gestudeerd heb. Theorieboek van Curie is niet veel meer dan een inleiding. Als je dat (alleen) snapt, ben je nog vrijwel nergens op het tentamen. Oefenen, vragen maken uit de werkboeken is essentieel. Daar gaan ze veel dieper op de stof in. Ik heb gewoon Curie doorgewerkt - niet álle opgaven gemaakt, maar vanaf hoofdstuk 5 of 6 wel een groot deel. 

De tentamentraining van WisMon (stuk of 6 bijeenkomsten kort voor de tentamendag) vond ik ook erg goed. Zonder dat had ik het ook wel gehaald, maar niet zo'n hoog cijfer denk ik. 

Een cursus is op zich niet nodig, als je er zelf maar genoeg tijd insteekt en de discipline kan opbrengen.
En als je met een 6 ook tevreden bent kan het ook weer in minder tijd natuurlijk.

Succes! Laat maar weten hoe het gaat!
Antwoord
Hoi,

Wat goed van scheikunde! Jammer dat je nog niet meedoet, wel begrijpelijk dat je er niks aan hebt kunnen doen. Weet je al bij welke uni je decentraal wil proberen? Ook UvA?
Ik haalde de natuurkunde eindexamens van deze site: http://www.nvon.nl/examens/examens-vwo-natuurkunde
Ik heb inderdaad alle CCVX vakken gehaald en studeer nu geneeskunde in Utrecht!
Antwoord
Oh wauw studentje, je bent al 'binnen'! Jaloers, haha.
Hoe bevalt het?

Ik ga volgend jaar meedoen in Leiden of bij UvA of VU (die 3 zijn de enige serieuze opties qua reistijd). Welke van deze moet ik nog afwegen op basis van eigen voorkeur, type selectieprocedure etc.
Antwoord
voor natuurkunde heb ik nog een tip...www.natuurkundeuitgelegd.nl Voor de beelddenkers en leerlingen die moeilijk hun aandacht ergens bij kunnen houden (adhd-ers) een top site met duidelijke uitleg via filmpjes door een leerkracht van een zelfstandig gymnasium. Mijn dochter was hier erg mee geholpen. en ik blij dat natuurkunde nu zo goed gaat...draadje kwijt ff filmpje kijken en je weet t weer.....extra stof beschikbaar en erg snel bericht via email.
Antwoord
(05-01-2016, 11:12 AM)Edelweiss schreef: Oh wauw studentje, je bent al 'binnen'! Jaloers, haha.
Hoe bevalt het?

Ik ga volgend jaar meedoen in Leiden of bij UvA of VU (die 3 zijn de enige serieuze opties qua reistijd). Welke van deze moet ik nog afwegen op basis van eigen voorkeur, type selectieprocedure etc.

Ja super! Heb het onwijs naar mijn zin, leuke studie met lekker veel praktijk en een leuke werkgroep. Wel veel werk maarja dat hoort erbij Smile
Jammer dat de UU geen optie voor je is, ik heb de decentrale namelijk als heel makkelijk ervaren. Ik ben heel benieuwd wat je gaat doen hoop dat je een beetje blijft updaten!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)