Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 4.71
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale Selectie Geneeskunde Groningen 2016
(23-02-2016, 04:20 PM)KMM schreef:
(23-02-2016, 04:06 PM)Foske schreef: Ik snap echt niet hoe zwaar ze alles gaan meewegen! Kijken ze alleen naar toets 3 en 4 als je een twijfelgeval bent of zal alles even zwaar meewegen?

Ik denk dat ze meteen alles meetellen, maar ik weet niet of het allemaal even zwaar meeweegt.

De 1,2 en 4e toets gingen wel goed bij mij. De 2e cognitieve toets ging niet perse goed bij mij, ik had de learning community intramurale zorg gekozen maar ik heb niemand hier positief over gehoord. Sommige vragen kon je gewoon niet uit het artikel halen dus het zal mij niet verbazen als deze toets eruit gehaald wordt/weinig meeteld.

Maar jullie weten dat de 2e cognitieve toets verschilt per LC? Misschien even handig als jullie er bij vermelden welke LC jullie hebben.

Ik verwacht dat over de komende 1-2 weken meer mensen gaan uitschrijven op DUO, grote kans dat er nog mensen ingeschreven staan die niet zijn komen opdagen/niet alle toetsen gemaakt hebben. Elke week wordt het aantal aanmeldingen geupdate, dus volgende week mandag(avond) kan er weer gekeken worden hoeveel aanmeldingen er zijn.

8 februari waren er 767 aanmeldingen
15 februari 735 aanmeldingen
22 februari 694 aanmeldingen -> ~59 procent kans
(23-02-2016, 05:01 PM)aberjooz schreef:
(23-02-2016, 04:06 PM)Foske schreef: Ik snap echt niet hoe zwaar ze alles gaan meewegen! Kijken ze alleen naar toets 3 en 4 als je een twijfelgeval bent of zal alles even zwaar meewegen?

Ik denk dat ze meteen alles meetellen, maar ik weet niet of het allemaal even zwaar meeweegt.

De 1,2 en 4e toets gingen wel goed bij mij. De 2e cognitieve toets ging niet perse goed bij mij, ik had de learning community intramurale zorg gekozen maar ik heb niemand hier positief over gehoord. Sommige vragen kon je gewoon niet uit het artikel halen dus het zal mij niet verbazen als deze toets eruit gehaald wordt/weinig meeteld.

Maar jullie weten dat de 2e cognitieve toets verschilt per LC? Misschien even handig als jullie er bij vermelden welke LC jullie hebben.
Hoi, wat fijn dat je met verlossende antwoord komt! Ik had ook de LC intramurale zorg en de derde toets was wat mij betreft onmogelijk! Het is daarnaast ook niet fair dat sommige LC's een ander/ makkelijker artikel hadden, terwijl ze beweren niet te selecteren op LC ! Misschien is het een idee om alemaal een  mail naar groningen te sturen! Als ze van meerdere mensen horen dat de toets niet eerlijk en te moeilijk was gaan ze er misschien wat aan doen!

Bedoel trouwens met de 3de toets de tweede cognitieve toets! De toets die ging over het artikel en waarbij je je worden boek gebruiken mocht!

Wat vonden anderen met de LC intramurale zorg van de 3de toets (de tweede cogitieve toets)
Je kan natuurlijk een mail gaan sturen alleen ze komen er zelf toch wel achter als ze de toetsen gaan bekijken. Ze analyseren de resultaten van de toetsen natuurlijk heel nauwkeurig dus ze komen er vast wel zelf achter. Ik heb van 7 andere mensen gehoord dat ze de toets ook onmogelijk vonden en de enige andere kerel die dacht dat hij het goed had gemaakt had allemaal leipe dingen ingevuld.
True maar tis ook een beetje bout als ze wel naar die derde toets kijken? Je verliest er niks mee als je een mail schrijft denk ik! Desnoods schrijf je de mail vanuit een ander mailadres zodat ze niet weten wie de mail geschrven heeft
Misschien even voor de mensen die volgend jaar willen weten waar de toets over gaat:

1e toets (1e cognitieve toets)
Cognitieve toets over de leerstof die wij van te voren gekregen hebben.

2e toets (1e non-cognitieve toets)
De eerste non cognitieve toets ging over je LC keuze, hierbij moest je kort vertellen waar de 4 lc's over gaan en wat je interessant/niet interessant vind aan de LC's. Daarna moet je vertellen hoe je georiënteerd hebt bij je LC keuze (vooral met wie je waar over gesproken hebt). Daarna moet je dingen van je CV linken aan je LC, dus wat van je CV van toepassing is bij je LC. Daarna moesten we de 3 artikelen analyseren, hierbij moet je vertellen waar het artikel over gaat en waarom het belangrijk is voor de zorg. Daarbij moet je vertellen waarom de artikelen aansluiten bij je LC's. Kies dus artikelen die aansluiten bij je LC!! Wij moesten daarnaast vier mensen interviewen over hun ervaringen in het ziekenhuis, deze interviews moest je meenemen voor de 2e toets. Je moet deze positieve en negatieve ervaringen kort samenvatten en daarna omschrijven wat een goede arts is en wat je advies is voor iemand die beginnend arts is.

3e toets (2e cognitieve toets)
De 2e cognitieve toets verschilt per LC en sluit ook aan bij de LC die je gekozen heb. De toets bestaat uit een Engels medisch artikel, dit geld ook voor de Nederlandse LC's!!! Je moet hier dan vragen bij maken. Voor de LC intramurale zorg moest je vragen beantwoorden over behandelingen van mensen met een specifiek soort hartinfarct.

4e toets (2e non-cognitieve toets)
De 2e non-cognitieve toets gaat over professioneel gedrag van doktoren/geneeskunde studenten. De toets bestond bij ons uit 6 scenario's waarna bij elk scenario 5 mogelijke actie's volgen waarvan je als student moet zeggen of dit (on)professionel / semi-(on)professioneel gedrag is. Scenario's gingen bij ons over dingen zoals omgaan met de privacy van patiënten, boze patiënten en een man die niet wilt dat zijn vrouw door een mannelijke gynaecoloog wordt behandeld. Je moet je keuzes kunnen beargumenteren in 2-3 zinnen dus zorg ervoor dat je niet al te beschrijvend te werk gaat. Als laatste volgt een uitgeschreven conversatie tussen een geïrriteerde tandarts en een huisarts/assistente. Ook hierbij moet je het handelen van de medisch zorgverleners beoordelen.

Realizeer je wel dat ze de toetsen kunnen veranderen aangezien er al meerdere cursussen worden aangeboden die je klaarstomen voor deze dag!

Tips:
Neem een horloge mee zodat je de tijd goed kan verdelen, voor de 2e,3e en 4e toets was er weinig tijd
Zorg ervoor dat je de studiestof goed leert maar vergeet je niet om te oriënteren op de LC's en wat een goede dokter is!!
Lees de artikelen goed door en weet van tevoren wat de links zijn met je LC of waarom de LC's belangrijk zijn voor de zorg, tijdens onze toets was er weinig/geen tijd om de artikelen door te lezen.

(23-02-2016, 05:24 PM)Foske schreef: True maar tis ook een beetje bout als ze wel naar die derde toets kijken? Je verliest er niks mee als je een mail schrijft denk ik! Desnoods schrijf je de mail vanuit een ander mailadres zodat ze niet weten wie de mail geschrven heeft
Mwa kan je altijd doen, laat maar horen als je een mail gaat sturen
Denk dat ik wel een mail ga sturen want ik zie eigenlijk niet in waarom niet!

Mensen met intramurale zorg die de derde toets ook heel lastig vonden en ondredelijk dat andre LC 's een ander en makkelijker artikel kregen en hierdoor wss meer kans hebben om aangenomen te worden.

Als we een mail sturen worden ze er alert op gemaakt dat er een erg groot verschil in moeilijkheidsgraat is geweest. Wanneer er te weinig mensen een mail sturen is de kans groot dat ze door de bomen het bos niet zien en misschien helemaal niet door hebben dat er een verschil in moeilijkheidsgraat is geweest!

Ik verwacht dat over de komende 1-2 weken meer mensen gaan uitschrijven op DUO, grote kans dat er nog mensen ingeschreven staan die niet zijn komen opdagen/niet alle toetsen gemaakt hebben. Elke week wordt het aantal aanmeldingen geupdate, dus volgende week mandag(avond) kan er weer gekeken worden hoeveel aanmeldingen er zijn.

Oh wauw, ik wist niet dat zoveel mensen zich nog uit gingen schrijven joh! Nou ja, alleen maar gunstig voor ons natuurlijk :Smile en heb je een beetje een idee hoeveel 8+ers er zullen zijn? Altijd een beetje rond de 30 toch?

(23-02-2016, 03:31 PM)Foske schreef: Heey ,

Ik vind het lastig om te zeggen hoe het ging. De eerste toets ging heel goed en de 2de toets ook! De derde toets ging eigenlijk best wel slecht ! Sad maar de 4de ging weer goed! Beter kijken ze niet zo naar die derde toets!

Ik zag trouwens op duo dat er nu 692 aanmelding zijn ! Das minder dan vorige week Smile

Ja, ik heb ook echt precies hetzelfde! Ik was bij de derde toets een beetje gehaast doordat de tweede toets zoveel was en kon me niet goed concentreren en je had een grafiek bij molecular medicine die ik ook echt niet snapte. Welke LC had jij?
(23-02-2016, 11:30 PM)Arlissa schreef:

Oh wauw, ik wist niet dat zoveel mensen zich nog uit gingen schrijven joh! Nou ja, alleen maar gunstig voor ons natuurlijk :Smile en heb je een beetje een idee hoeveel 8+ers er zullen zijn? Altijd een beetje rond de 30 toch?

(23-02-2016, 03:31 PM)Foske schreef: Heey ,

Ik vind het lastig om te zeggen hoe het ging. De eerste toets ging heel goed en de 2de toets ook! De derde toets ging eigenlijk best wel slecht ! Sad maar de 4de ging weer goed! Beter kijken ze niet zo naar die derde toets!

Ik zag trouwens op duo dat er nu 692 aanmelding zijn ! Das minder dan vorige week Smile

Ja, ik heb ook echt precies hetzelfde! Ik was bij de derde toets een beetje gehaast doordat de tweede toets zoveel was en kon me niet goed concentreren en je had een grafiek bij molecular medicine die ik ook echt niet snapte. Welke LC had jij?
Ik had intramurale zorg!  Ik vond die derde test sowieso nergens op slaan! Ze zeggen dat ze niet afgaanop de keuze van je community maar er zijn vervolgens dan wel 4 verschillende artikelen Sad
Knap dat mensen van Intramurale Zorg weten dat de artikelen van de andere LC's eenvoudiger waren.
Ik vond dat ook het lastigste gedeelte en ik deed Duurzame Zorg.
(25-02-2016, 07:24 AM)spons schreef: Knap dat mensen van Intramurale Zorg weten dat de artikelen van de andere LC's eenvoudiger waren.
Ik vond dat ook het lastigste gedeelte en ik deed Duurzame Zorg.

Voor zover ik weet vonden mensen de toetsen van duurzame zorg en global health relatief goed te maken. Bij IZ heb ik van 20 mensen nog alleen maar gehoord dat ze hem heel moeilijk vonden, dit kwam vooral omdat sommige vragen niet uit de tekst gehaald konden worden en dat de vraagstelling erg onduidelijk was.

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)