Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 5 stemmen - gemiddelde waardering is 1.4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe schatten jullie mijn kansen in bij de decentrale selectie?
Hallo allemaal, ik wou puur jullie mening over het volgende situatie horen.

Vanwege een gameverslaving waren mijn cijfers op de middelbare school niet heel erg goed. Hierdoor ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij de Mavo en heb uiteindelijk mijn Mavo diploma behaald. Ik wou altijd iets met geneesmiddelen doen, omdat ik het fascinerend vindt hoe een stof zoveel interacties in het lichaam kan hebben. Ben uiteindelijk begonnen met de opleiding apothekersassistent en heb het afgerond. Nu zit ik in mijn laatste jaar HBO farmakunde en wil toch graag geneeskunde gaan doen. Probleem is dat ik geen vwo certificaten natuurkunde, scheikunde, wiskunde A en biologie bezit. Ik wil ze wel halen en hard ervoor leren, maar ben bang dat ik toch niet door de selectie zal komen.

Zelf heb ik jarenlang gewerkt in openbare apotheken, stage gelopen in de Eramus MC apotheek en gewerkt in de farmaceutisch industrie en vroeg me nou af wat mijn kansen zijn. 
Wat voor een cijfer moet ik minimaal voor de vwo certificaten hebben om mijn kansen te verhogen? Ik wil de vier certificaten in twee jaar halen en in 2020/2021 mij aanmelden voor de opleiding geneeskunde in Rotterdam.

Alvast bedankt,

Anoniem
Antwoord
Beste Anoniem123,

Even puur uit nieuwsgierigheid, waarom zou je niet de opleiding farmacie willen doen aan de universiteit Utrecht? Dit sluit goed aan op je vooropleiding en interesse. Ook las ik dat de toelating met certificaten daar minder van belang is als je dat al een beetje in je vooropleiding heb gehad. Veel succes met je keuze!
Antwoord
Hallo Jeroen,

Ik heb bij de Universiteit van Utrecht/Leiden vernomen dat het niet mogelijk is om deel te nemen aan de Premaster/bachelor Farmacie met mijn vooropleiding.
Nu ga ik het proberen bij de Universiteit van Groningen, daar heb je de vwo certificaten natuurkunde en scheikunde voor nodig om mee te mogen doen met de toelatingstoetsen voor de Premaster Geneeskunde.

Nu zit ik eraan te denken om de scheikunde en natuurkunde cursussen via de NHA te doen en de examens via de ccvx
Antwoord
Beste Anoniem,

Ik denk dat alles mogelijk, zolang je het maar graag genoeg wilt en bereid bent om heel hard te werken.
Ik ben zelf ook begonnen op VMBO-T en heb dit jaar mijn HBO diploma + de 4 certificaten via CCVX behaald. Ik ga nu voor de tweede keer meedoen aan de selectie van Geneeskunde.

Je keuze voor de premaster Geneeskunde is begrijpelijk, maar zoals je weet zijn er niet veel plaatsen. Waarom doe je niet ook met een reguliere selectie mee? Uiteraard moet je dan wel zeker zijn dat je je CCVX certificaten kunt halen in een half jaar tijd.
Antwoord
Hallo Sander,

Over 6 maanden beschik ik over een paramedische HBO diploma, als ik dan mee wil doen aan de bachelor Farmacie of Geneeskunde dan moet ik per jaar 20.000 euro instellingsgeld betalen. Vandaar dat ik de Premaster wil proberen. Overigens melden veel studenten zich aan bij de Erasmus Universiteit voor de opleiding Geneeskunde of Farmacie en is er minder kans om toegelaten te worden dan bijvoorbeeld in Groningen. Ik kan hard studeren en wil mij graag hiervoor bewijzen, daarnaast heb ik veel gewerkt en stages gelopen in de openbare apotheken en ziekenhuizen in Rotterdam. 

Overigens, hoe heb jij je voorbereid bij het maken van de VWO toetsen?

Alvast bedankt,

Anoniem
Antwoord
Beste Anoniem,

Ik heb respect voor je loopbaan zover en je plannen voor je toekomst. Zoals gezegd begrijp ik je keuze voor de premaster. Ik bedoelde ook niet dat ik het in jou situatie niet zou doen, ik zou echter mijn kansen spreiden door aan nog een selectie mee te doen als je de mogelijkheid hebt.

Ik de certificaten gehaald door zelfstudie. Ik heb VWO bovenbouw boeken gekocht, veel tijd vrij gemaakt, een goede planning opgesteld en veel geleerd!

Als ik je ergens mee kan helpen, je weet me te vinden!
Antwoord
Hallo Sander,

Waar anders kan ik meedoen met de Premaster geneeskunde met een HBO diploma en de VWO certificaten Natuurkunde en Scheikunde? Universiteit Leiden accepteert helaas geen HBO diploma met certificaten, Erasmus Universiteit heeft geen Premaster en wilt voor de bachelor de vier vwo certificaten zien helaas. Amsterdam heb ik nog niet naar gekeken, maar ik moet ook opletten over het vinden van een kamer, wat heel moeilijk schijnt te zijn in Amsterdam.
Antwoord
Je moet voor het Erasmus alleen de certificaten hebben, het cijfer daarvoor maakt niks uit. Ze kijken daar ook niet naar, ze kijken alleen naar je VWO-5 cijfers in het geval dat je in hetzelfde jaar als je aanmelding examen doet in VWO.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)