Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 13 stemmen - gemiddelde waardering is 4.23
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale Selectie Geneeskunde Utrecht 2019 - 2020
@Eline1999 Wat goed en wat fijn! Wat heb je dit jaar veranderd aan je manier van leren waardoor je de kennistoets echt heel veel beter hebt gemaakt? Heb je een cursus gevolgd?
voor de mensen die niet zijn geselecteerd: blijf hoop en vertrouwen hebben. Het komt goed! Volgend jaar kunnen jullie het gewoon nog een keer proberen!  Smile Smile Smile Smile
Hoi, weet iemand wat de weging is van de verschillende onderdelen?
Ik heb een score van 56 voor de kennistoets, 35 voor de non-cognitieve toets en 15 voor de motivatie.
Ik heb rangnummer 635 gekregen.
Nu lees ik sommige mensen met een score van 56 wel een gunstig rangnummer zijn toegekend.
Ik heb een email gestuurd om toelichting te vragen op de motivatie, aangezien hier duidelijk iets mis is gegaan in het op papier zetten van mijn motivatie. Maar ik heb wel het gevoel dat de motivatie erg sterk heeft meegewerkt aan mijn lage rangnummer, ook al is er veel nadruk gelegd op het feit dat als je de kennistoets goed maakt je een erg hoge kans hebt om toegelaten te worden.
@Aaronvs. ik begrijp de frustratie. het is inderdaad allemaal heel vaag dit jaar. het klopt dat op het forum een persoon was met een score van 57, maar zij had haar non-cognitieve ruim boven gemiddeld, daarnaast was haar motivatie ook boven het gemiddelde. jij hebt een rangnummer van 56. in je mail staat onder je score dat mensen met een score van minstens 53 de eerste 434 werden geselecteerd. jij hebt je kennistoets score in de range, maar je non-cognitieve is onder gemiddeld en doordat je motivatie extreem laag is, zal je automatisch een ongunstig rangnummer krijgen en ja... dit is heel oneerlijk, maar zo werkt helaas het systeem. voor de mensen die volgend jaar willen meedoen: probeer voor je motivatie bovengemiddeld te scoren, dit jaar lag de gemiddelde namelijk hoog. Ook raad ik jullie aan om de non-cognitieve serieus te maken, als je deze té slecht maakt vergeleken met je kennistoets (waarvoor je wél een hoge score had) zal je helaas NIET worden aangenomen. Begin dus ruim op tijd met je motivatie, in de zomervakantie bijvoorbeeld. Kom niet met cliché dingen, probeer je zelf te onderscheiden van de rest.

en voor de mensen die volgend jaar twijfelen om een cursus te volgen, mijn mening: het is NIET nodig. je kunt het prima zelf! het is echt niet zo dat als je een cursus volgt je binnenkomt bij geneeskunde, helaas dachten heel veel mede-leerlingen bij mij dat wel. daarnaast kost het ook nog eens veel geld en vaak heb je de keuze om nog extra oefenmateriaal te kopen, ik heb persoonlijk niet veel gehad aan het oefenmateriaal, omdat de oefenvragen iets té oppervlakkig waren en veel vragen gewoon random zijn gepikt van het internet en wat je ook nog kunt tegenkomen zijn oefenvragen die geen eens betrekking hebben tot de leerstof, hierdoor raak je als gemotiveerde leerling in PANIEK.
(16-04-2019, 08:51 PM)Aaronvs schreef: Hoi, weet iemand wat de weging is van de verschillende onderdelen?
Ik heb een score van 56 voor de kennistoets, 35 voor de non-cognitieve toets en 15 voor de motivatie.
Ik heb rangnummer 635 gekregen.
Nu lees ik sommige mensen met een score van 56 wel een gunstig rangnummer zijn toegekend.
Ik heb een email gestuurd om toelichting te vragen op de motivatie, aangezien hier duidelijk iets mis is gegaan in het op papier zetten van mijn motivatie. Maar ik heb wel het gevoel dat de motivatie erg sterk heeft meegewerkt aan mijn lage rangnummer, ook al is er veel nadruk gelegd op het feit dat als je de kennistoets goed maakt je een erg hoge kans hebt om toegelaten te worden.

Ah das naar, ik denk idd ook dat het aan je motivatie etc ligt. Ik heb voor kennistoets 61, non-cog. 41 en voor motivatie 18, mijn rangnummer is 107. Dus ik denk dat ze ergens de grens hebben gelegd tussen 18-15  als niet gemotiveerd genoeg. Ik heb bij mijn motivatie echter niet heel erg mijn best gedaan en niemand om tips en tricks gevraagd (was eigenlijk niet zo handig, omdat ik slecht ben in het schrijven van een motivatie).
Gaan we een Whatsapp groep maken voor de mensen die geselecteerd zijn, lijkt me wel tof Big Grin
@student123 ik heb dit jaar een cursus gedaan bij DSGT en vorig jaar had ik geen cursus gedaan. Ik moet zeggen dat dit mij persoonlijk echt heel erg heeft geholpen. Daarnaast zat ik vorig jaar in mijn examenjaar en dat is gewoon heel druk. Dit jaar studeerde ik verpleegkunde en dat is best chille studie dus ik had veel vrije tijd om te leren. Ik heb ook echt elke vrije minuut aan geneeskunde leren besteed vanaf 1 december. Ik had de samenvatting van de cursus geprint en die nam ik letterlijk overal mee naar toe. De cursus vond ik fijn omdat ik uitleg kreeg bij de stof en voorbeelden uit de praktijk. De oefenvragen waren voor mij ook heel fijn. Zelf heb ik ook een samenvatting gemaakt en heb ik van alles waarhij het kon tabellen en schema’s gemaakt (bijv. Origo insertie spieren, hersenzenuwen enz). En vorig jaar vond ik de stof sowieso al moeilijker en ik had geen uitleg. Dus de cursus en meer tijd om te leren heeft voor mij het verschil gemaakt.
(16-04-2019, 09:43 PM)CutieMed schreef: Gaan we een Whatsapp groep maken voor de mensen die geselecteerd zijn, lijkt me wel tof Big Grin

Leuk idee!
Ik ben toch wel benieuwd hoe de motivatie vragen er uitzien van iemand die hier een goede score voor heeft gekregen.
Is er iemand met een score van 20 of hoger die zijn of haar motivatie met mij zou willen delen? (ik snap dat het erg persoonlijk is, mogelijk via prive-bericht als dat fijn is).
Ik snap het als niemand dit wil delen, maar toch alvast bedankt!
@Aaronvs ik had 23 voor motivatie. maar snap niet wat je bedoelt met motivatie vragen? je krijgt namelijk al in oktober 5 motivatie vragen waarbij je deze vragen met een maximaal aantal tekens moet beantwoorden. ik zou de antwoorden niet te kort maken, maar ook zeker niet te lang! Probeer je gewoon te onderscheiden van de rest. Ik had bijvoorbeeld op het internet gezocht naar belangrijke persoonlijkheden die arts moet bezitten en ik heb ook iets geschreven over wat ik de afgelopen jaren heb gedaan op gebied van activiteiten etc. Wees gewoon origineel en laat desnoods je motivatiebrief nakijken door je nederlands docent, dit heeft mij ook enorm geholpen!

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)