Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 4.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help!!! Waar Aanmelden????
Question 
Ik wil geneeskunde gaan studeren maar ik weet nog niet waar. Heeft iemand tips waar ik het best kan aanmelden?
Antwoord
1.Heb je heel goede cijfers bij je eindexamens of 5VWO rapport?
Dan kan je het best terecht bij Universiteit Utrecht, Maastricht University, Universiteit Leiden, Vrije Universiteit Amsterdam, Erasmus Universiteit en Rijksuniversiteit Groningen. Bij deze universiteiten zijn je cijfers heel bepalend om toegelaten te worden. Je hoeft niet echt heel hoge cijfers te hebben, een cijfer boven de gemiddeld is al goed genoeg om je kansen te verhogen. Bij de Erasmus Universiteit geldt dat als je een gemiddeld van 8+ voor de vakken sk,na,bio,ned,wisk en eng je direct toelaatbaar bent, mits je een voldoende score voor de motivatiebrief (die helemaal niet moeilijk is).

2.Een mooie CV.
Bij sommige universiteiten vinden ze dat meedoen aan buitenschoolse activiteiten heel belangrijk is. Die geeft namelijk een beeld of iemand echt de capiciteit heeft om dokter te worden. Het gaat niet alleen om vrijwillerswerk bij de gezondheidszorginstelligen, maar ook werken in plaatsen waar veel sociale contact vereist is, denk maar aan een supermarkt. De univeristeiten die veel naar je CV kijken zijn: Maastricht University, Vrije Universiteit Amsterdam en Erasmus Universiteit.

3.Een andere manier om je kansen te verhogen is aanmelden voor een universiteit waar 2 keer medoen aan de selectie mogelijk is. Stel je bent afgewezen bij de eerste poging en je wilt nog een keer meedoen aan de selectie bij dezelfde uni, dan wordt je kansen groter om toegelaten te worden. Je hebt namelijk ervaring opgedaan, je weet wat er te verwachten is, je weet wat belangrijk is om te leren en je weet wat er vebeterd moet worden. Een tussenjaar nemen of een andere studie kiezen die relevant is met gnk zijn goede opties als je bij de eerste poging niet toegelaten bent. Ik had zelf rangnummer 675 van de 316 beschikbare plaatsen bij maastricht university( een heel slechte resultaat dus) , maar bij mijn 2de poging had ik rangnummer 78 gekregen. Er was dus een grote verschil in rangnummer. Ik heb een tussenjaar genomen en gedurende die hele tussenjaar heb ik me voorbereid voor de selectie. Ik vind dat meedoen aan de selectie terwijl je eindexamen hebt, de slechtste ding is die je kan doen als je geneeskunde wil studeren. De selectie hangt veel af van je voorbereiding, meer voorbereiding betekent dus meer kans. Universiteiten waar je 2 keer mag meedoen: Universiteit Utrecht, Maastricht University, Universiteit Leiden en Vrije Universiteit Amsterdam.
Antwoord
Heel erg goede tips Merinke.
Antwoord
Heel erg bedankt Merinke. Ik heb nooit gedacht aan die tips.
Antwoord
Universiteit Utrecht
Belangrijk: Utrecht vindt de uitslag van de non-cognitieve toets en de motivatievragen het meest belangrijk in het selectieproces. Nevenactiviteiten zoals stages en sportactiviteiten worden niet meegewogen.

Motivatievragenlijst over je studiekeuze en vragen over je vooropleiding, inclusief cijferlijst 5-vwo.
Kennistoets (over anatomie en fysiologie) en een toets waarin vragen worden gesteld over hoe jij als arts in verschillende situaties zou reageren. Deze toets kan je niet voorbereiden.

Maastricht University
Belangrijk: Maastricht vindt je motivatie samen met je studeervaardigheden belangrijk. Dit ook gezien Maastricht het Probleemgestuurd Onderwijs hanteert wat sterk gericht is op vaardigheden inzetten en opdoen.

Cijferlijst 5-vwo en motivatievragen over je studiekeuze en je CV.
Kennistoets en toetsen waar gekeken wordt naar je kennisverwerking, planning, probleemoplossend vermogen en reflectie op jezelf.

Universiteit Leiden
Belangrijk: Leiden hecht veel waarde aan je kennis en 5-vwo cijfers. Je wordt dan ook direct toegelaten als je een 8 of hoger scoort op bepaalde vakken *

Cijferlijst 5-vwo en Biomedical Admissions Test (BMAT) maken. De BMAT is een toets die draait om je probleemoplossend vermogen, kennis en analytisch vermogen.
Je personal statement. Hierin beschrijf je de reden van je keuze voor Geneeskunde en waarom jij geschikt bent voor de studie.
Korte gesprekken en opdrachten over hoe jij in situaties als arts zou handelen, jouw communicatievaardigheden en motivatie voor de studie.
*Heb je een 5 vwo-gemiddelde hoger of gelijk aan 8 voor de vakken biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde A of B en Nederlands en een voldoende beoordeling voor het personal statement? Dan ben je direct toegelaten tot de studie en hoef je niet de BMAT te maken of ronde 3 te doorlopen.

Vrije Universiteit Amsterdam
Belangrijk: Buitenschoolse activiteiten van de afgelopen 3 jaar zijn het belangrijkste voor de VU.

Cijferlijst 5-vwo en CV met buitenschoolse activiteiten (van afgelopen 3 jaar). Het draait om ervaring in de gezondheidszorg, bestuurlijke en/of organisatorische ervaring, ervaring in de techniek of onderzoek en of je een andere bijzondere prestatie hebt geleverd. Dit bewijs je middels getuigschriften en referenties.
Kennistoets en studievaardighedentoetsen. Ze toetsen zowel je kennis als hoe gemakkelijk je nieuwe informatie verzamelt en verwerkt.

Erasmus Universiteit Rotterdam
Belangrijk: Behaalde prestaties van de afgelopen 2,5 jaar; zowel cijfers als buitenschoolse acitiviteiten laten ze zwaar meewegen. Je wordt dan ook direct toegelaten als je een gemiddeld een 7,5 of hoger scoort op bepaalde vakken *

Cijfers 5-vwo en buitenschoolse activiteiten (langdurige activiteiten van afgelopen 2,5 jaar tijdens school). Ze kijken naar ervaring in de hulpverlening, bestuurlijke en/of organisatorische ervaring en bijzondere prestaties. Dit bewijs je middels getuigschriften en referenties.
Kennistoets en toetsen gericht op je studeervaardigheden en hoe je kennis toepast en informatie vergaart en verwerkt.
* Bij de beoordeling van de decentrale selectie gebruiken ze de 5-vwo eindcijfers (van het rapport zomer 2017) voor de vakken Nederlands, Engels, wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. Kandidaten die gemiddeld gelijk aan of hoger scoren dan een 8,0 voor de 5-vwo eindcijfers voor de bovengenoemde vakken samen (dus niet voor ieder vak apart) én die voldoende scoren op het onderdeel motivatie op het deelname- formulier worden direct geselecteerd voor de opleiding Geneeskunde: deze kandidaten hoeven geen toetsen te maken.

Universiteit van Amsterdam
Belangrijk: De kennistoetsen zijn voor de UVA het meest doorslaggevends. Als je namelijk hoog op deze toetsen scoort, ben je direct geplaatst*

Het draait om twee toetsen. De eerste toets is een kennistoets waarvoor je voorbereiding toegestuurd krijgt. De tweede toets draait om je vwo natuurwetenschappelijke basiskennis en draait om algemene kennis rondom de vakken biologie, scheikunde en natuurkunde. De Biologie Olympia helpt goed om door te nemen ter voorbereiding.
Korte gesprekken en opdrachten over hoe jij in situaties als arts zou handelen.
* Op basis van je score op beide kennistoetsen word je vervolgens in één van de drie categorieën ingedeeld. De eerste categorie bestaat uit kandidaten die, in vergelijking met andere kandidaten, hoog hebben gescoord op beide toetsen. Als je tot deze categorie behoort, krijg je van ons direct een rangnummer en hoef je niet meer deel te nemen aan de tweede ronde. Studenten met deze rangnummers worden als eerste geplaatst bij de opleiding Geneeskunde aan het AMC-UvA.

Rijksuniversiteit Groningen
Belangrijk: Groningen vindt de kennis- en vaardighedentoetsen het belangrijkste*.

Verschillende voorbereidingsopdrachten zoals een uitgebreid CV, en je 5-vwo cijfers. Ze letten vooral op je cijfers in deze ronde en of je een aantoonbare uitmuntende prestatie hebt geleverd (bijvoorbeeld sport).
Kennistoets en vaardighedentoetsen bijvoorbeeld over hoe jij in situaties als arts zou handelen.
*Als toevoeging is het belangrijk om te weten dat Groningen vier verschillende Learning Community’s heeft en voor elke LC zijn er maximaal 120 plekken. LC’s zijn thema’s binnen Geneeskunde waar jij de nadruk op wilt legggen.
Antwoord
De informatie over de UvA hierboven klopt inmiddels niet meer, de eerste 300 worden geplaatst aan de hand van de eerste 2 toetsen. De laatste 50 op basis van cijfers uit 5v en toets 3 (medisch ethische vraagstukken). Daarna gaat de rangschikken verder op basis van toets 1 en 2
Antwoord
Camillav ik zou je aanraden om te kiezen voor een universiteit waar je de meeste kansen krijgt om toegelaten te worden. Vorig jaar was de aantal aanmeldingen 5 keer de aantal beschikbare plaatsen. Als ik jou was zou ik bewust kiezen, ik zou niet kiezen voor een uni, omdat de stad mooi is of wat dan ook. Je moet dan een uni kiezen die past bij je kwaliteiten.
Antwoord
Heel erg bedankt Wolfenstein
Antwoord
Ik zou zeggen kies een uni waar je de meeste kans krijgt om toegelaten te worden en welke universiteit het meest voor jou aanspreekt
Antwoord
Als je naar reputatie kijkt dan zou ik je aanraden om aan te melden bij Rotterdan, Leiden, Utrecht, Maastricht en UvA.
En
Als je naar kansen kijkt dan zou ik je aanraden om aan te melden bij VU, Rotterdam en Leiden.

En als je naar de manier van selecteren kijkt dan zou ik je aanraden om naar tips van Merinke te bekijken hierboven.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)