Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Groningen of Leiden 2019/2020?
Hey,

Ook ik wil graag Geneeskunde studeren Smile. Ik zit alleen te twijfelen of ik me wil aanmelden voor de selectie voor Groningen of Leiden. Mijn 5vwo cijfers zijn boven de 8 gemiddeld, dus in Leiden zou ik in principe nu al een plaats hebben, ik moet dan alleen nog een motivatiebrief schrijven die met een voldoende beoordeeld moet worden (weet iemand hier meer over, beoordelen ze deze streng?). 

Omdat ze in Groningen geen 8+ regeling oid hebben zou het logischer zijn om naar Leiden te gaan, alleen gaat mijn voorkeur als ik kijk naar de stad en het ziekenhuis uit naar Groningen, ik ken het daar beter, hoor er meer over en het studieprogramma staat mij aan. Ik zou dan alleen dus die selectie moeten halen en voor die toetsen moeten leren, wat weer 60 studielast uren is. Maar ja, voor Geneeskunde moet je dat wel over hebben toch? Wel is mijn CV niet heel geweldig, maar deze telt volgens mij niet zo zwaar mee. Op de website staat dat 8+ leerlingen "extra punten" krijgen, maar dit vind ik een beetje vaag. Hoeveel extra punten, en hoe zwaar telt dit mee voor het bepalen van je rangnummer?

Leiden ken ik niet zo goed, en ik hoor er ook niet zo veel over. Op dit forum is ook heel weinig over Leiden te vinden, waarom is dat? De universiteit is volgens mij niet zo heel klein en bovendien de oudste van Nederland. Staat de studie Geneeskunde minder goed aangeschreven of zo? Meer informatie over Leiden is dus welkom, ook over hoe het leven er is als student enzo... Groningen ken ik een stuk beter omdat ik er familie heb wonen. Maar aan de andere kant zou het wel heel lullig zijn als ik in Groningen niet binnen kom terwijl ik in Leiden eigenlijk gewoon een plaats had kunnen hebben.

Uiteindelijk komt het erop neer dat ik niet zo goed weet wat ik moet doen... dus tips zijn welkom.
Antwoord
Het feit dat je een leuke stad/studie/vereniging/omgeving hebt telt wel erg mee he. Ik zou ook zeker niet per sé naar Leiden gaan als je het er niks vindt.

Ik weet niet hoe goed je bent in leren, maar aangezien je een 8 of hoger gemiddeld staat moet dat goed zitten. Ik zelf had een 8.2 gemiddeld maar ben in Utrecht selectie gaan doen, want ik dacht dat ik er kans had, en ben binnengekomen (wel nageplaatst, 6 plekjes te laag, maar eigenlijk hoog genoeg vanwege de 30 gereserveerde plekken in Utrecht)

En ik heb me nooit verdiept in de selectie in Groningen, ik denk dat je voor jezelf een assessment moet maken van hoeveel kans je daar maakt.
Antwoord
Ik heb zelf vorig jaar aan de selectie in Groningen meegedaan en toegelaten dus dit jaar in Groningen aan geneeskunde begonnen. Bij de RUG moet je een selectiedossier inleveren, hierin zitten o.a. je cv en je cijfers. Als je gewoon een netjes dossier hebt krijg je een score van 1,000 op je dossier. Als je echter 8+ hebt, krijg je hier in totaal 2,000 punten voor, ik heb gehoord dat sommigen zelfs 3,000 hebben gekregen. Dit helpt je enorm in je selectie, omdat je in Groningen een uitslag krijgt op basis van Z-scores. Als je de kennistoets precies zoals het gemiddelde hebt gemaakt krijg je daar een score van 0,000, als je hem dus beter dan gemiddeld maakt 0,200 etc. Je krijgt ook Z-scores voor de andere 3 toetsen die je moet maken. Dus in totaal 5x zo'n Z-score. Deze worden bij elkaar opgeteld. Ik had als eindtotaal 5,530 en daarmee rangnummer 25. Die 8+ had ik niet, ik had 1,000 voor mijn dossier, maar als je die wel hebt helpt dat dus erg! Als je nog vragen hebt, stuur me maar een berichtje Smile
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)