Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 18 stemmen - gemiddelde waardering is 3.56
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale Selectie Geneeskunde Amsterdam UvA 2019-2020
Wie zijn er al een beetje begonnen met leren? (voor de algemene toets dan)
Antwoord
Ik ben al een tijdje begonnen. Merk dat ik steeds iets meer zenuwen krijg, naarmate de tijd vordert.
Antwoord
Ik had vorig jaar meegedaan aan de DS op de UvA. Toen had ik gebruik gemaakt van deze samenvatting:
Volledige samenvatting medische basiskennis

Vorig jaar was de beoordeling cumulatief. Dus kennistoets + biomedische toets. Wij hadden nog geen derde toets voor medisch-ethische vraagstukken. Kennistoets kan je heel goed voorbereiden. Tip! Schrijf het college dat je krijgt letterlijk over, ook als je denkt dat het nutteloze informatie bevat. Vorig jaar vroegen ze ook specifieke informatie over een patiënt die behandeld was in het wegcollege. Lees dit een paar keer door. Zorg dat je de slides kent. Daarnaast hoef je echt niet meer te kennen dan de studiestof. 

Biomedische toets zou ik even de hoofdstukken van biologie doornemen + de samenvatting hierboven (of het boek). Ik heb zelf het boek én de samenvatting gekocht. Persoonlijk zou ik het alleen bij deze samenvatting houden, want je kent dan voldoende medische principes, waarbij je kan redeneren. Het is geen feitjes-toets namelijk. 

Succes, en als het onderwerp bekend is. Kan ik wel vragen beantwoorden.
Antwoord
Weet iemand of de derde toets (ethisch vraagstuk) multiplechoice is (hier zegt het dat het multiplechoice is http://www.decentraleselectiehulp.nl/dec...ining-uva/ )? Of moeten we een opstel schrijven (ik had gehoord van Uva bij de open dag in November 2018 dat we een opstel moeten schrijven)?
Antwoord
De derde toets is volgens mij idd een opstel of iets in die richting. Als je naar de decentrale geneeskunde pagina van de UvA zelf gaat dan hebben ze bij de eerste 2 toetsen expliciet geschreven dat het om een meerkeuze toets gaat terwijl dat bij de derde toets niet gedaan is. Tevens staat er ook:

'Hiermee wordt getest of je in staat bent om dilemma’s en/of vraagstukken in heldere taal te analyseren en te beargumenteren om aldus tot een gewogen oordeel te komen.'

Het feit dat er beargumenteren staat, denk ik toch echt dat dit gedeelte geen multiplechoice is!
Antwoord
Mee eens, dank voor jouw reactie.
Antwoord
Jullie krijgen drie toetsen.

1. Kennistoets a.h.v. wegcollege + kopieën boek (ong. 15-20 pagina's). Mijn tip, zorg ervoor dat je het college letterlijk opschrijft (en onthoudt). 
2. Biomedische toets. Mijn tip, lees de samenvatting op stuvia. Andere suggesties, koop het boek 'leerboek medische fysiologie', alleen zul je hier weinig tijd voor hebben. En bestudeer de hoofdstukken biologie en natuurkunde dat gerelateerd is aan geneeskunde nolens.
3. Een schrijfopdracht waarbij jullie schriftelijk moeten reflecteren op een drietal medisch-ethische dilemma's (MMI). Deze reflecties (max. één A4-lang) worden beoordeeld aan de hand van de CanMeds criteria. Hoe ik dit weet? Ik heb een mailtje ontvangen, net als andere geneeskunde studenten. Ik kan misschien wel het een en ander hierop plaatsen aan medisch-ethische dilemma's als jullie daar behoefte aan hebben.
Antwoord
@Rubengnsk
heel erg bedankt voor deze info!
3 dilemma's reflecteren in 1 A4 of in totaal 3 A4'tjes?
en ja graag, zou ik heel erg waarderen
Antwoord
(05-01-2019, 11:36 PM)rubengnsk schreef: Jullie krijgen drie toetsen.

1. Kennistoets a.h.v. wegcollege + kopieën boek (ong. 15-20 pagina's). Mijn tip, zorg ervoor dat je het college letterlijk opschrijft (en onthoudt). 
2. Biomedische toets. Mijn tip, lees de samenvatting op stuvia. Andere suggesties, koop het boek 'leerboek medische fysiologie', alleen zul je hier weinig tijd voor hebben. En bestudeer de hoofdstukken biologie en natuurkunde dat gerelateerd is aan geneeskunde nolens.
3. Een schrijfopdracht waarbij jullie schriftelijk moeten reflecteren op een drietal medisch-ethische dilemma's (MMI). Deze reflecties (max. één A4-lang) worden beoordeeld aan de hand van de CanMeds criteria. Hoe ik dit weet? Ik heb een mailtje ontvangen, net als andere geneeskunde studenten. Ik kan misschien wel het een en ander hierop plaatsen aan medisch-ethische dilemma's als jullie daar behoefte aan hebben.

Ik studeer ook gnk aan de UvA maar heb geen mail gekregen?
Antwoord
Bedankt voor de info! Ik zou ook wel graag wat voorbeelden willen zien! Heb echt geen flauw idee wat ik me bij zoiets moet voorstellen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)