Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 18 stemmen - gemiddelde waardering is 3.56
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale Selectie Geneeskunde Amsterdam UvA 2019-2020
Dankjewel! Ik ben gewend aan de frontal lobe boven in het beeld te zien. Maar omdat het een mri is, wordt het anders om.
Antwoord
Dankjulliewel!!!
Antwoord
De frontal lobe is wel boven in beeld te zien vlm (versmalling van schedel), maar voor links en rechts wordt er vanaf voren naar persoon gekeken in plaats van zoals bij de bloedbaan vanuit de persoon. (Wat ook nog misschien kan is dat de MRI scan van onder naar boven werkt en dat dit geen bovenaanzicht is maar onderaanzicht, maar dat is echt een gok.)
Antwoord
Hi! Het viel mij op dat bij figuur 11-2 en 11-3 allebei 2x hetzelfde plaatje staat, ligt dat aan mij of zit er wel degelijk een verschil in dat ik gewoon over het hoofd zie?
Antwoord
Weet iemand waar Glutamaat wordt gemaakt en naar welke delen glutamaat wordt verstuurd?
Antwoord
Figuur 11-2 duidt op de circulatie van neurotransmitters en figuur 11-3 duidt op een weergave van het ontbreken van dopaminerge neuronen binnen de circulatie.
Antwoord
@st00
dat komt doordat dit een mri is. Dus je moet het zo in je hoofd zien alsof de hersenen boven je zitten en dat je ze van de onderkant bekijkt.
___________________________________________________________________________________________________________________
bente2001
Ja dat klopt. Van alle plaatjes van de neurologie heb je 2 keer hetzelfde.
Antwoord
Wat zijn handige dingen en onderwerpen om per vak door te nemen voor de tweede toets over de VWO basiskennis?
Antwoord
For example, small infarcts (termed "lacunar" infarcts),
owing to occlusion of small penetrating arterial branches, can selectively involve the anterior part of
the posterior limb of the internal capsule, producing "pure motor" strokes.
(p. 17 Waxman, 2017)

snapt iemand wat er hiermee bedoeld wordt?
Antwoord
dit is wat ik er van maak:
Als er een infarct plaatsvindt in vaten/aderen waardoor bloedaangifte wordt stopgezet in de posterior limb of anterior limb van internal capsule kunnen er pure motor strokes plaatsvinden. in andere woorden dat de schade die door te weinig bloedaanvoer wordt veroorzaakt invloed zal hebben op het hele motor systeem, gezien het belang van de internal capsule.

Misschien is dit ook een oorzaak van vascular parkinsonism maar dat weet ik niet zeker
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)