Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 12 stemmen - gemiddelde waardering is 3.83
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale Selectie Geneeskunde Amsterdam VUmc 2019-2020
Hoi allemaal! Ik ga dit jaar meedoen met de decentrale selectie bij Vrije Universiteit Amsterdam. Ik heb alvast een forum gemaakt voor dit jaar. Zijn er meer mensen die geintereseerd zijn om bij VU geneeskunde te doen? En weet iemand hoeveel mensen vorig jaar zich aan hebben gemeld bij VU?
Antwoord
Bedoel je dan niet 'Decentrale selectie vumc 2019-2020' ? Wink

Ik heb afgelopen jaar meegedaan aan de selectie voor de VU (Track A) maar ben na de eerste ronde niet toegelaten.. Ze maken niks bekend over hoe ze je rangnummer bepalen (dus hoeveel je cijfers, cv en motivatie meetellen) en daarom kon ik moeilijk inschatten of de VU selectie nou goed voor mij zou zijn. Ik had eigenlijk wel al een vermoeden dat het niet ging lukken want mijn gemiddelde van v5 was een 6,4 volgens mij. Toch had ik nog een beetje hoop omdat ik drie jaar lang Klankbord had gedaan op de middelbare school, een jaar leerlingmentor ben geweest en een paar maanden vrijwilligerswerk had gedaan bij een zorginstelling voor gehandicapte kinderen. Dit waren alleen niet extreem veel uren per maand (dat moet je namelijk ook invullen) dus ik denk dat dat ook een rol heeft gespeeld in mijn afwijzing.

Dit is trouwens niet om je te weerhouden van het aanmelden bij de VU maar ik dacht ik laat je even mijn ervaring weten Wink Ik vond het in ieder geval fijn om (ook niet-toegelaten-)ervaringen te horen toen ik me wilde aanmelden. En misschien heb je er wat aan dat je weet wat ik heb ingevuld zodat je een beetje kan kijken of jij kans maakt.

Ik had trouwens uiteindelijk rangnummer 590 en er worden 550 mensen toegelaten naar de eerste ronde dus ik zat 40 plekken te laag.

Veel succes met je aanmelding in ieder geval!
Antwoord
Ik wil dit jaar of aan VUMC of EMC meedoen, maar weet niet goed wat ik kan verwachten van beide Uni's. Iemand enig advies?
Antwoord
Hey, ik ga ook dit jaar meedoen aan de decentrale selectie bij de VU!
@SMSmile op de site van universitairebachelors.nl heb ik in een overzicht gezien dat er in 2018 852 aanmeldingen waren aan de VU, waarvan 350 mensen zijn toegelaten.
@Jandro deze website is trouwens ook handig om de studie geneeskunde aan verschillende universiteiten te vergelijken. Zo krijg je bijvoorbeeld informatie over hoe de studie is opgebouwd, hoe tevreden studenten zijn over de studie aan hun universiteit en krijg je ook een beeld over de kosten.
Antwoord
@Claudia
Ik zou me met dit CV geen zorgen maken over je cijfers. Als ik het goed begrijp uit de informatie op de website van de VU tellen je cijfers net zo zwaar mee elk ander "vlak" waar ze op selecteren. http://onderwijsmagazine.vumc.nl/selectie/#!/ronde1
Ik neem aan dat jij in track A zit? Dan hoef je ook maar vrij weinig punten te halen (3) om door de eerste ronde te komen. Voor track B was dit vorig jaar 7. Volgens mij kun je maximaal een stuk of 12 punten halen, maar dit is een gok.
Ik zou er wel rekening mee houden dat ze dingen als "meegelopen met een chirurg" alleen relevant vinden als je hier genoeg uren in gemaakt hebt. Ik heb gehoord van mensen die iets vergelijkbaars hadden gedaan, maar ze hadden dit maar 1 dag gedaan, en die kregen hier 0 punten voor. Maar uiteraard zou ik alles op je CV zetten! Je weet maar nooit.
Antwoord
Hallo iedereen,

ik heb deze zomer in Suriname vrijwilligerswerk gedaan in een ziekenhuis in Paramaribo voor 2 weken en daar ook meegelopen met een aantal chirurgen. (Dit was dus voor 10 dagen de hele dag lang). zou dit meetellen voor de selectie en als het meetelt, hoeveel dan? Mijn cv is namelijk verder niet echt indrukwekkend: Gymnasium, cambridge C2 niveau, tennis, 6,4 gemiddeld. Wat zouden mijn kansen zijn en hoe zou ik dit nog op kunnen schroeven? Ik denk dat ik het antwoord al weet maar ik zou een andere mening wel willen horen.
Antwoord
@ claudia, je hebt inderdaad een indrukwekkend cv. Denk dat je daarmee al voorrang heb.

Wie van jullie was aanwezig tijdens de open dag en wat was jullie eerste indruk van de studie?
Antwoord
Ik ben ook van plan me aan te melden voor Geneeskunde bij de VU.
Heeft iemand enig idee of het aantal aanmeldingen ergens te zien is? Of wordt dat pas na 15 januari bekendgemaakt?
Antwoord
@joriskouwenaar volgens mij kan je eigenlijk van alles wel op je cv zetten, als je er maar bewijsformulieren voor hebt. 10 dagen lang de hele dag meelopen met chirurgen staat sowieso wel goed! trouwens, ook als je het niet op je cv zou mogen zetten, dan nog is het handig om het meelopen in je motivatiebrief te zetten (zo toon je extra interesse en laat je zien dat je actief bezig bent geweest om je te oriënteren). verder heb ik geen idee, dit is de eerste keer dat ik meedoe aan de selectie.

@jandro ik was er bij de open dag! (hoewel ik vorig jaar ook al 2 keer had proefgestudeerd, haha) de studie is gewoon geweldig, ik weet niet meer precies wat mijn eerste indruk was.

@cecelia het aantal aanmeldingen wordt volgens mij pas na 15 april bekend gemaakt (dus na de definitieve uitslag... aaaah), maar ik weet het niet zeker

@mensen die zich al hebben aangemeld (bijvoorbeeld via studielink): hebben jullie al een formulier gekregen waarop je je cv-gegevens kan invullen? of is dat pas na 18 januari beschikbaar?
Antwoord
Mijn vrienden hebben bij jullie een training gedaan en voelden zich enorm opgelicht, want jullie vertellen weinig tot niks nieuws. Raar dat jullie hier dan gaan promoten...
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)