Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 5 stemmen - gemiddelde waardering is 2.4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie gaat het ook opnieuw proberen?
Hoi allemaal, ik had dit jaar de geneeskunde selectie doorlopen bij Erasmus maar werd jammer genoeg niet aangenomen, had wel hoge verwachtingen nadat ik wat extracurriculaire activiteiten als de zomerschool had gedaan. Nu ben ik van plan om in september gewoon te beginnen met mijn tweede studiekeuze, maar ik zal ook opnieuw voor geneeskunde gaan en dan uiteraard bij een andere universiteit. 

Nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die het voor de tweede keer gaan proberen en waar je het eerst had geprobeerd en of je al weet waar je het voor de tweede keer gaat proberen. 

Zijn er ook mensen die aanbevelingen hebben bij welke universiteit ik het het beste opnieuw kan proberen? Ik wil dat er bij de selectie zo min mogelijk of helemaal niet naar motivatie en cijfers gekeken wordt en meer gewoon naar de toetsen die je moet maken.
Antwoord
Zelf heb ik het eerste jaar in Nijmegen geprobeerd, daar werd er ook vooral naar de toetsen gekeken alleen was daar de non-cognitieve toets ook erg bepaalend voor je rangnummer. Het tweede jaar heb ik het in Utrecht geprobeerd waar ik wel ben aangenomen. In Utrecht wordt je rangnummer vooral door de kennistoets bepaald. In Utrecht en Nijmegen wordt wel naar motivatie gevraagd en in Utrecht ook nog naar cijfers.

Wat ik vooral fijn vond aan de selectie in Utrecht is dat ze je voorzien van studie materiaal zodat je jezelf er goed op voor kunt bereiden. Wel heb je minimaal 1,5 maand nodig om de stof goed te beheersen, daarnaast kwam de kennis van mijn parkeerstuddie (biomedische technologie) goed van pas bij de selectie.

Ik weet niet of er meerdere universiteiten vooral op de toetsen focussen. Wel hoop ik dat dit je een beetje helpt.
Antwoord
Zelf heb ik het in 2016 bij utrecht geprobeerd maar ben toen niet geselecteerd. Dit kwam, heel stom, door te weinig leren en andere omstandigheden.

Dit jaar heb ik selectie gedaan aan de UvA en heel hard geleerd. ik ben dan ook geselecteerd!! Bij de Uva kijken ze echt alleen naar de toetsen die je op de selectiedag maakt. Ook vond ik het heel duidelijk wat er geleerd moest worden en was de informatie goed beschikbaar. Als je eventueel een tweede ronde moet doen zijn er patiëntgesprekken. Er wordt dus totaal niet naar cijfers en motivatie gekeken, wat ik zelf ook heel fijn vond.
Bij de non-cognitieve toets heb ik denk ik wel veel gehad aan mijn eerdere studie Farmacie, dit heb ik nu 2 jaar gedaan. Maar uit ervaring hoor ik ook dat zonder een andere studie het absoluut mogelijk is om geselecteerd te worden, als je je best maar doet.
Antwoord
Ik heb 2 keer geprobeerd bij VU en ben beide keren niet geplaatst daar, VU kijkt in de eerste ronde naar je motivatie en je cv en tweede ronde naar je IQ (capaciteitstoets) en leertoets... Beide jaren was ik door naar ronde 2 maar had echter veel te hoge rangnummer om geplaatst te worden.

Voor aankomend schooljaar heb ik meegedaan bij UvA, in de eerste ronde kreeg je 2 toetsen. Ik  had wel goed geleerd voor de leertoets. Bij UvA krijg je ook een algemene BSN ( Biologie scheikunde en Natuurkunde). Deze toets ging heel slecht bij mij, maar gelukkig was ik niet de enige....
Ik hoopte zo erg dat ik naar ronde 2 mocht gaan.... maar wat bleek was dat ik blijkbaar beide toetsen zo goed had gemaakt dat ik direct ben geplaatst zonder naar ronde 2 te hoeven gaan.

Mijn ervaring leert dat je als je goed leert bij UvA het wel goed moet komen, want veel studenten vinden BSN toets heel lastig en daardoor is denk de aandacht meer op de leertoets.  Achteraf heb ik wel spijt dat ik 2 keer bij VU heb meegedaan.

Ik ben begonnen bij vmbo-basis en studeer nu psychologie aan de VU (mijn 2de keus studie ) dus ik dacht ik zit wel goed met mijn motivatie en ervaringen enz ( heb veel in de zorg gedaan qua mbo-niveau 4 en hbo studie) maar VU vond dit blijkbaar niet zo Sad(

Achja al met al als je echt wat wil moet je er voor gaan en maakt het echt niet uit of je 2de of 3de keer mee ga doen!! gewoon er voor gaan dan kom je er wel en nooit naar mensen luisteren die tegen je zeggen dat je het nooit kan omdat je  op het vmbo zit.. als het je droom is, moet je er gewoon voor gaan!! 

Heel veel succes  voor diegene die het nog een keer gaan proberen!! Ik zou het zeker doen !!

xx GE
Antwoord
Knap hoor GE van vmbo naar geneeskunde! Chapeau!
Antwoord
Dank je wel Ilieux Smile
Antwoord
Ik heb me zelf aangemeld voor de UvA en daar heb je inderdaad in de eerste ronde 2 toetsen. Voor 1 toets kan je helemaal niet leren en die was (vond ik dan) ook wel vrij lastig, maar volgensmij vond het grootste gedeelte van de kandidaten die toets heel lastig. De leertoets was wel weer heel goed te doen en zolang je goed leert daarvoor (dus ook de cijfers en de tabellen in de leerstof) kan je de eerste ronde prima halen. Als je de toetsen heel goed hebt gemaakt heb je kans dat je in een keer wordt geselecteerd en dat je dus geen tweede ronde hoeft te doen. Dit was bij mij niet het geval en ik had dus een tweede ronde. Deze ronde bestaat uit 3 gesprekken en bij twee gesprekken wordt er ook echt gelet op je sociale vaardigheden bij het uitvragen (anamnese) en informeren van de patiënt. In het derde gesprek moet je praten over een diagnostisch dilemma en wordt er denk ik vooral op gelet dat je goed je mening kan onderbouwen en onderwerp vanuit meerdere standpunten kan bekijken. Voor je eind rangnummer telt vooral ronde 2 heel zwaar mee, zo had ik in ronde 1 van de mensen die door waren als een van de slechtste gescoord en stond ik in ronde 2 in de top 50 waardoor een redelijk laag rangnummer had. Dus als je van jezelf weet dat je misschien moeite gaat hebben met ronde 2 dan zou ik denk ik wel voor een anderen uni gaan. Maar als jij bereid bent om tijd te stoppen in het leerwerk en je sociaal gewoon goed bent is de UvA denk ik wel echt een goede optie. Als je nog vragen hebt over de selectie kan je me een prive bericht sturen. Heel veel succes met je keuze en de selectie volgend jaar! Smile
Antwoord
Hoi Luuk, Ik zit best wel in dezelfde situatie, alleen had ik het bij de VU geprobeerd afgelopen jaar. Wil het ook graag nog een keer proberen. Ik denk dat jij je het beste bij Utrecht kan aanmelden. Je moet daar wel ook je cijfers en motivatie inleveren maar die tellen heel weinig mee voor je rangnummer. Je rangnummer wordt voor het grootste deel bepaald door de toets die je maakt en dat is echt een pure leertoets. Heb gehoord dat deze wel pittig is, maar dat als je goed leert en vooral de details heel goed stampt, is het goed te doen. De non-cognitieve toets die je moet maken naast die leertoets is heel goed te doen en hoef je je geen zorgen over te maken.
Ik had me trouwens vorig jaar eerst voor Utrecht aangemeld en had toen de leerstof ontvangen. Het zijn ongeveer 200 bladzijden bij elkaar met Engelse stof uit geneeskunde boeken. (Maar ik ben op het laatste moment toch geswitcht naar de VU omdat ik verwachtte dat het leren voor Utrecht me niet ging lukken terwijl ik ook hard moest werken voor V6). Je kan de stof vanaf december krijgen en de selectiedag in 2019 is 2 maart dus je hebt in principe 3 maanden voor het leren.
Ik ga het in ieder geval volgend jaar in Utrecht proberen en ik denk dat dat ook de beste optie voor jou is Wink Aanrader is ook om het forum te bekijken over de toelating van Utrecht vorig jaar, je krijgt dan goed te weten hoe iedereen het ervaren heeft en wat goeie tips zijn enz.
Antwoord
IK OOK
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)