Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Algemene vragen geneeskunde studie
Hoi, ik heb een paar vraagjes.

Ik wil graag geneeskunde studeren, maar wil absoluut niet op kamers (sowieso niet het eerste jaar). 

Nu heb ik twee vragen:

1) hebben jullie lange dagen ? Van hoelaat tot hoelaat hebben jullie ongeveer les?
2) hebben jullie klasgenoten die reizen en wat is het maximale dat iemand reist? 

Ik heb namelijk twee universiteiten in oog waar ik graag zou willen studeren. De eerste heeft een reistijd van iets minder dan een uur dus dan zou ik bijna 2 uur per dag reizen. De ander heeft een reistijd van 1,5 uur dus dan zou ik 3 uur per dag reizen. Ik weet nog niet voor welk uni ik ga, maar is 3 uur reizen per dag raar en wel te doen als je een studie geneeskunde volgt? Of kan je echt beter op kamers.
Antwoord
Hoi, welkom op het forum!

Ik zal proberen antwoord te geven aan de hand van mijn eigen ervaring op de UvA/AMC:

1. In het eerste jaar 4 dagen van 08:30 of 09:00 tot 12:00 of 13:00 colleges (niet verplicht om er te zijn, je kan ze terug kijken), en dan 2 of 3 middagen wél verplicht onderwijs in kleine groepen. Ik ben nu 5 jaar bezig en het een en ander is veranderd in het AMC.

2. Ik woonde in de stad van mijn Universiteit en ik reisde 1 uur van deur tot deur. Ik kende mensen die anderhalf uur reisden maar dat uiteindelijk toch te veel vonden en op kamers zijn gaan wonen of naar weinig colleges gingen, alleen naar het verplichte onderwijs. In principe win je niet heel veel tijd als je op jezelf gaat (zelf koken, zelf klussen, zelf de afwas etc.).

Concluderend: soms maak je lange dagen, maar sommige universiteiten bieden best veel vrijheid en gelegenheid voor zelfstudie. Ik denk dat 1 uur deur tot deur prima is.
Antwoord
en 1,5 uur heen en weer dus in totaal 3 uur. is dat te doen?

In principe zou ik dingen kunnen doen in de trein. Als ik op kamers ga, moet ik zelf alles doen en waarschijnlijk naast mijn studie ook nog een baan in het weekend nemen om een deel van de kosten zelf te kunnen betalen, dit hoeft niet als ik thuis blijf wonen. Ik vind reizen opzicht niet erg, ben het nu onderhand wel gewend.

bedankt voor je antwoord Smile
Antwoord
Toen ik anderhalf uur moest reizen voor een andere studie vond ik dat eerlijk gezegd best zwaar.. Maar misschien lag dat aan de studie die ik niet leuk vond. Mij lukte het eerlijk gezegd nooit om te studeren in de trein.

Succes met je keuze!
Antwoord
Ik reis nu elke dag 1 uur op en neer van huis tot universiteit en dat is wel te doen. Ik zou niet weten hoe het is om anderhalf uur te reizen maar het lijkt me wel veel zwaarder..
Antwoord
dankjewel!
Ik zal het wel aanzien... er zijn voordelen en nadelen aan thuis blijven, maar we zullen het gauw genoeg zien.
Antwoord
Hi!
Ik heb dus een beetje hetzelfde probleem. Ik ben dit jaar toegelaten voor de VU, maar dat is voor mij alleen heen al 1,5/2 uur reizen van deur tot deur en dat is zonder vertraging meegerekend... Op de site van de VU staat dat er 'maar' 12/14 contacturen per week zijn. Ik weet niet in hoeverre dit klopt, maar 12 uur vind ik eerlijk gezegd niet zo heel veel. Ik had de verwachting dat ik elke dag van 9 tot 5 op de uni zou zitten. Iemand die nu aan de VU Gnk studeert en wat over zijn rooster kan vertellen??
Ik weet dat ik al met al veel meer tijd kwijt ga zijn dan die 14 uurtjes, maar dat is dan vooral zelfstudie neem ik aan, en dat zou ik thuis kunnen doen. Wat denken jullie... zou het haalbaar zijn om op en neer te reizen?

Het lijkt me zelf eerlijk gezegd best zwaar, maar mijn ouders moedigen het ook niet aan om op kamers te gaan, vanwege de hoge kosten. Ik kan het ook niet zelf bekostigen. Ik heb gehoord dat Uilenstede qua kosten wel te doen is, maar ik sta niet ingeschreven, dus dat wordt heel lastig om op korte termijn aan een kamer te komen denk ik... Ik zie het ook niet zitten om met 10 man samen te wonen. Als ik op kamers zou gaan, zou ik liever iets voor mezelf willen, maar ik ben dus totaal niet bekend in de buurt van Amsterdam en mijn ouders zien het probleem van op en neer reizen niet...
Verder vraag ik me af hoeveel tijd je ongeveer kwijt bent aan zelfstudie en of je veel op de uni zit náást de verplichte uren. Blijft er nog tijd over voor een bijbaantje of vereniging?

Sorry voor de vele vragen haha, ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden. Als iemand tips of ideeën heeft hoor ik ze heel graag!! Smile
Antwoord
Ik heb een jaar lang HBO Pedagogiek gestudeerd in Amsterdam om mijn propedeuse te halen voor geneeskunde. Hiervoor moest ik elke dag 1,5u heen en 1,5u terug reizen. Was prima te doen. Maar misschien ook omdat ik nooit de luxe heb gehad dat mijn basisschool / middelbare school op 10min fietsen was.

Je zal écht niet elke dag van 9 tot 5 op de uni zitten. Universiteit staat niet voor niks bekend om de zelfstudie uren. Ik weet niet hoe het precies zit met de VU. Maar wij in Rotterdam Hebben drie dagen van 8:30 - 12:15 hoorcolleges en daarnaast gemiddeld 3x2 uur aan vaardigheidsonderwijs per week en nog 2/4 uurtjes per week aan lijnonderwijs (consultvoering etc). Een dagje in de week van 9-5 kan best voorkomen, wij hebben zelfs wel eens van 9-22 gehad maar dat is een uitzondering.

Qua kosten voor kamers? Daar heb je studiefinanciering voor lijkt me Wink. En ja, dat zal je ooit terug moeten betalen, maarja dat moet iedereen, en gelukkig hoeft dat pas over 35 jaar als je werkt (en als arts heb je nou geen naar salaris ofzo). En als je geen baan hebt / te weinig verdient hoef je dan even niet af te lossen. Best goed geregeld toch?

Als je die drie uur per dag gaat reizen zou ik er geen bijbaantje naast doen, en al helemaal geen studentenvereniging als je nog zo ver weg thuis woont. Maar als je gewoon studeert en daar woont zou ik het de eerste maanden even aankijken hoeveel tijd het je kost, het is voor iedereen verschillend. Ik werk er nu niet naast, maar wil volgend jaar wel weer wat gaan doen Smile
Antwoord
Ik zou wel op kamers willen, maar ik mag het simpelweg niet van mijn ouders... en het klinkt misschien stom maar ik vind hun mening erg belangrijk. Ik reis nu voor mijn studie ook 3 uur per dag en het is wel echt te doen, maar geneeskunde is natuurlijk héél wat anders dan HBO. Ik zit dus beetje in een dilemma..
Antwoord
Ik zit nu in Eindhoven op de universiteit daarvoor koet ik 45 minuten reizen. In september begin ik in Utrecht voor gnk, daarvoor moet ik 5 kwartier reizen. Het eerste jaar kijk ik de kat uit de boom en beslis voor mezelf of ik het 2e jaar wel op kamers ga. Verder heb ik me wel al ingeschreven voor studenten huisvesting.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)