Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DRINGEND Maastricht of Rotterdam?
Hoi,

Ik ben er zojuist achtergekomen dat ik aan de 7,5-regel van Rotterdam voldoe: dit houdt in dat er alleen nog maar naar mijn motivatie zal worden gekeken, ik hoef geen toets te maken.
Bij Maastricht moet ik zowel 2 toetsen maken als een portofolio inleveren.
Ik ben bang dat ik die toetsen verpest en dan mijn kans vergooi om het 1e jaar na mijn 6V al te studeren (ik wil eigenlijk geen tussenjaar).

De kans dat ik er bij Rotterdam inkom is dus groter aangezien ik via route A als praktisch binnenben...alleen ik weet het even niet meer. Ik heb al heel lang het idee dat ik in Maastricht wil studeren maar nu is Rotterdam ineens ook een keuze...

Wat zouden jullie doen (mijn portofiolio/motivatie is volgens mij wel goed genoeg)?
En: wat maakt Rotterdam zo speciaal en wat Maastricht?

Heel dringend..dankjulliewel!
Antwoord
Hoi mdach!

Ik zou als ik jou was doen wat goed voor je voelt. Ik vind het zelf erg belangrijk dat ik me goed voel op een universiteit en in een stad, simpelweg omdat je dan gemotiveerder bent om de beste resultaten te halen tijdens je lange geneeskunde studie en zelf een betere dokter te worden. Je kan je dan wel aanmelden bij een universiteit waar je makkelijk binnenkomt, maar als je je daar minder goed in je vel voelt zie je dat ook meteen terug aan je resultaten.

Dit is namelijk ook wat ik heb gedaan. Op andere universiteiten kom ik veel makkelijker binnen, maar ik kies er toch voor om het toch te proberen bij een universiteit die goed bij mij past en waarvan ik het idee heb dat ik het maximale uit mezelf kan halen. Voor mijn droom ben ik namelijk bereid om te knokken Wink
Antwoord
Hoihoi,
Ik heb toevallig precies hetzelfde dilemma maar dan met nijmegen en rotterdam. Het lijkt me heel erg jammer om al dat harde werk in 5vwo (want zelf had ik heel erg mijn best gedaan om zo hoog mogelijke punten te behalen voor de selectie geneeskunde) dan zomaar weg te gooien. Stel je wordt niet aangenomen, dan wordt het een tussenjaar en dan moet je je het volgende jaar weer inschrijven voor een selectie geneeskunde. Jammere dan is dat er dan niet meer wordt gekeken naar je overganscijfers. Ben jij zelf naar het erasmus mc geweest? Zelf vond ik het een erg leuke studie en universiteit alleen spreekt de stad rotterdam mij niet aan. Verder zou je ook de overweging van het op kamers gaan moeten maken. Wel een hele lastige beslissing dit...
Antwoord
Nog over wat Maastricht en Rotterdam zo speciaal maakt:
Maastricht:
Veelal het probleemgestuurd onderwijs. Hiebij werk je heel veel in groepjes waarin je samen een casus moet oplossen. In Maastricht is het dan relatief gezien niet heel veel in de boeken zitten en individueel werken maar juist met een groepje alles uitzoeken. Als ik het goed heb, moet je vanuit de informatie die je dan met je groepje hebt vergaard dan tentamens maken. De focus ligt dan (relatief) weinig op zelfstudie en het leren uit boeken.
Rotterdam:
Het thematische onderwijs waarin je in een bepaalde periode één vak hebt waar je mee bezig bent. Dit kan dan handig zijn voor mensen die het fijn vinden om zich de hele tijd op een ding te focusen. Ook heeft Rotterdam veel patiëntencontact waarbij je, als ik het goed heb, ook veel communicatievaardigheden leert. Verder komt praktijk in Rotterdam veel voor: zo ga je vanaf het eerste jaar al heel vaak naar de snijzaal. In rotterdam is er geen probleemgestuurd onderwijs als in Maastricht.
Antwoord
@anne.123, je doet nu alsof Maastricht niet praktisch is. Maar Maastricht is juist super praktisch, je gaat heel vaak naar het skillslab en ook naar de snijzaal. Je hebt ook simulatiepatiënten (dat zijn acteurs die doen alsof ze ziek zijn). PGO is juist nadruk op zelfstudie, je moet alles zelf uitzoeken voor je casus. Alleen dan kun je informatie uitwisselen met je medestudenten. Smile
Antwoord
Snijzaal etc heb je als het goed is bij iedere faculteit.
Ik ben van mening dat je bij de studie geneeskunde al je kansen moet grijpen en niet de luxe hebt om te kiezen voor de stad die je het fijnste vindt, maar dat is heel persoonlijk.

Ik heb zelf in Maastricht een tijdje gestudeerd, de universiteit is heel gezellig maar de faculteit van Rotterdam is by far de mooiste medische faculteit van Nederland.

Waar je dan ook terecht gaat komen, je kan het overal leuk maken en nieuwe mensen ontmoeten.
Antwoord
Hey allemaal, dankjulliewel voor de reacties! Ik heb me aangemeld voor Maastricht en heb a.s. zaterdag de selectiedag. Kan iemand me tips geven/vertellen hoe zo'n selectiedag in Maastricht eruit ziet? Smile

@anne.123, voor welke universiteit heb je nu ingeschreven?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)