Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 11 stemmen - gemiddelde waardering is 3.82
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geneeskunde UVA-AMC 2018-2019
Het waren, van wat ik me er van kan herinneren, vooral redeneervragen. Volgens mij waren er ook wel wat rekenvragen, maar dat was zeker niet de meerderheid. Wat je in ieder geval zou kunnen doen is je samengevat doornemen van biologie, scheikunde en natuurkunde. Denk dan bij het voorbereiden een beetje logisch na: ze gaan natuurlijk geen biologievragen stellen over planten, bomen, etc. Maar wel over de werking van het hart, de nieren, de longen, genetica, etc. Voor scheikunde en natuurkunde moet je ook even filteren in onderwerpen. Waar zouden ze nu vragen over kunnen stellen die gerelateerd zijn aan de geneeskunde? Met andere woorden: welke onderwerpen uit de scheikunde en de natuurkunde kunnen ze in een medische context plaatsen? Voor natuurkunde moet je dan denken aan halfwaardetijden, straling, werking van beeldvormende technieken (MRI, CT, röntgen, echo), hefboomwet en krachten (m.b.t. spieren). Voor scheikunde wellicht nog even wat redoxreacties doornemen en zeker zuren en basen (bufferwerking van het bloed).

Hopelijk zijn er ook studenten die vorig jaar hebben deelgenomen en die je wat meer kunnen vertellen! Bij hen zit het nog vers in het geheugen Smile
Antwoord
Ik ben dit jaar begonnen aan de bachelor geneeskunde aan de UVA, dus voor vragen kan je me altijd mailen! Ik heb overigens ook mijn natuurkunde testimonium afgelegd bij de CCVX (wegens deficiëntie) dus met vragen daarover mag je ook altijd mailen! (:
Antwoord
@Mariskavtv Hoi, ik had had een vraag. Hopelijk kan jij of iemand anders deze beantwoorden Smile Waarschijnlijk heb ik ergens overheen gelezen, maar het was mij nog niet helemaal duidelijk of de toetsen van de eerste ronde uit alleen maar meerkeuzevragen bestaan, of zitten er ook een aantal open vragen tussen?
Antwoord
Hoi allemaal! Ik heb zo veel gelezen en van oud studenten verschillende informatie gehoord dat ik het alles een beetje door elkaar heb.
Zoals ik het begrijp is er op UvA dus de eerste ronde met de beta toets en de zelf-voorbereiden-college toets. Wordt in de eerste ronde ook naar CV gekeken? Dat zou in mijn geval erg handig zijn omdat ik in het afgelopen jaar heel veel ervaring heb opgebouwd in de zorg en dit graag wil laten zien.
Antwoord
De UvA kijkt op geen enkele manier naar je cv. Voor sommigen is dat heel prettig, maar als je veel tijd en moeite hebt gestoken in extracurriculaire activiteiten, is het wellicht tactischer om te kiezen voor een andere universiteit waar je cv wél wordt beoordeeld. Denk dan bijv. aan de VU, Nijmegen, Groningen of Rotterdam.
Antwoord
Ik wil alsnog liefst de UvA in. Het zijn namelijk geen extra curriculaire activiteiten, het is mij gewoon gelukt om werk te vinden in het ziekenhuis dat sowieso handig is voor waar dan ook ik aangenomen word. Wel jammer! Dus alleen twee toetsen en dan wellicht tweede ronden met gespreken en interviews?
Antwoord
hoi @AMC-UvA.
ik heb jouw selectie ervaringen gelezen en vond het handig. Ik wilde alsnog graag weten wat je denkt van hoeveer ik nu voorbereid ben.
Ik moest laatst nog natuurkunde en scheikunde via CCVX halen, allebei gelukt dus is mijn vwo basiskennis vrijwel fris. Ook ben ik nu alles relevant in biologie weer aan oefenen, maar heb nooit een studie gedaan in biomedische richtingen.

Denk je dat het aan te raden is voor de toets om Medische Basiskennis van Frans Verstappen even door te kijken? En beetje over de "grote" onderwerpen zo als ebola, hiv, diabetes, alzheimers, parkinson's etc. op wikipedia te lezen? Vind het moeilijk namelijk om in te schatten hoe ik me voor deze toets kan voorbereiden, maar wil echt mijn best doen.
Antwoord
hey!

gaat er iemand een soort van training volgen voor de decentrale selectie? zo ja, waar gaan jullie dat doen?

ik zou dat zelf wel graag willen doen aangezien ik echt super hard aan het stressen ben lol, maar degene die ik heb gevonden tot nu toe zijn echt mega duur en ik heb geen idee of ze wel degelijk goed zijn....

alvast bedankt!! Smile
Antwoord
(28-12-2017, 07:58 PM)ahtlast schreef: hoi @AMC-UvA.
ik heb jouw selectie ervaringen gelezen en vond het handig. Ik wilde alsnog graag weten wat je denkt van hoeveer ik nu voorbereid ben.
Ik moest laatst nog natuurkunde en scheikunde via CCVX halen, allebei gelukt dus is mijn vwo basiskennis vrijwel fris. Ook ben ik nu alles relevant in biologie weer aan oefenen, maar heb nooit een studie gedaan in biomedische richtingen.

Denk je dat het aan te raden is voor de toets om Medische Basiskennis van Frans Verstappen even door te kijken? En beetje over de "grote" onderwerpen zo als ebola, hiv, diabetes, alzheimers, parkinson's etc. op Wikipedia te lezen? Vind het moeilijk namelijk om in te schatten hoe ik me voor deze toets kan voorbereiden, maar wil echt mijn best doen. En over medische onderwerpen lezen is natuurlijk nooit verkeerd.

Ik denk dat je er zeker voordeel van hebt dat je pas geleden natuurkunde en scheikunde hebt gedaan. Hopelijk lukt het je dan beter om dergelijke onderwerpen in een geneeskundige context te plaatsen, zoals straling in de beeldvorming en de hefboomwet wat betreft spieren. Lastig te zeggen of je wat hebt aan ''Medische basiskennis''. Wat je zou kunnen doen is het boek bestellen en als het je niets lijkt, stuur je hem gewoon terug. Goed dat je alvast je biologie aan het herhalen bent. Daar zul je ook heus veel aan hebben.

(29-12-2017, 01:51 PM)ash schreef: hey!

gaat er iemand een soort van training volgen voor de decentrale selectie? zo ja, waar gaan jullie dat doen?

ik zou dat zelf wel graag willen doen aangezien ik echt super hard aan het stressen ben lol, maar degene die ik heb gevonden tot nu toe zijn echt mega duur en ik heb geen idee of ze wel degelijk goed zijn....

alvast bedankt!! Smile

Ik heb geen ervaring met de trainingen die voor de UvA worden aangeboden. Moet zeggen dat ik er erg nieuwsgierig naar ben. Het zou denk ik handig kunnen zijn voor de algemene toets. Mogelijk dat ze je daar goed op voor kunnen bereiden. Hulp met de leertoets heb je veel minder nodig. Dat is gewoon kwestie van er veel tijd aan besteden en het helemaal uit je hoofd leren. Dan kun je de vragen over het algemeen gemakkelijk maken. Voor de tweede ronde kan het zinvol zijn als je geholpen wordt met de gesprekken.
Antwoord
Hoi allemaal,

Weet iemand hoeveel aanmeldingen er op dit moment zijn ?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 9 gast(en)