Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 15 stemmen - gemiddelde waardering is 4.13
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale selectie geneeskunde Rotterdam 2018
Antwoorden lukt nog steeds niet.

Bereid je voor, het eerste blok is hier het horrortentamen Smile. Dit is vooral de eerste 6 weken het ergst. En heb toen echt extreem veel gestudeerd, eigenlijk alleen maar. Het wordt in de loop der tijd echt beter. Maar het eerste blok is het gewoon echt heel veel omdat en alles nieuw is en je heel veel anatomie krijgt.

Het is wel heel gaaf hoe snel je alle verschillende soorten onderwijs krijgt, zoals snijzaal etc. Als je wilt kan je het rooster van dit jaar even bekijken, dan zie je een beetje hoe het er aan toe gaat: https://asklepios.eur.nl/iris/definitief...A1_07.html
Oeeeh, is ie goed gegaan bij jou? Ik vind het wel echt supergeweldig dat je dan al zo ongeveer alle vormen van onderwijs krijgt. Oefenen jullie dit jaar ook al anamneses of is dat pas volgend jaar? 

Echt heel erg bedankt voor dat rooster! Ik krijg een tien keer beter beeld op die manier, hahaha. Ik zie wel dat jullie iedere week vanaf half 9 beginnen en half twee eindigen. Dat zijn best wat contacturen vergeleken met andere opleidingen. Is dat te doen vind je? Persoonlijk denk ik dat ik dat niet erg zou vinden, aangezien je het meest vette ooit doet.

Misschien ga je me voor gek verklaren als ik dit zeg, maar ik heb er echt zoveel voor over om dat horrortentamen mee te maken :')
Het tentamen heb ik of net wel, of net niet gehaald haha. Hangt er een beetje van af wat de normering gaat worden en of er nog vragen geschrapt gaan worden. Fingers Crossed.

Het CV onderwijs is 'consultvoering' hier krijgen we onder andere al anamnese! Vanaf het tweede jaar voeren we ook lichamelijk onderzoek bij elkaar uit. Dit jaar hebben we wel al af en toe 'in vivo' onderwijs, hierbij voelen we bij een studiegenootje waar bijvoorbeeld het schouderblad zit en deze moet je dan op de huid tekenen.

We beginnen eigenlijk altijd 2-3x per week half 9 (ma-di-wo) op deze dagen hebben we hoorcolleges. Daarnaast heb je VO's dat is het vaardigheidsonderwijs dit verschilt per studiegroep en per week. Maar elke dag half 2 klaar zou ik wel willen hoor. Je hebt ook redelijk wat dagen tot half 4 of 6 uur. Of zelfs 8 uur of 10 uur (10 uur heb je ongeveer 1 keer per jaar, en ze zorgen ook dat je dit niet vaker hoeft). De ZO's die in het rooster staan zijn zelfstudieopdrachten, die maak je dus gewoon lekker thuis Smile

Haha ik snap dat je er alles voor over hebt, ik zat echt precies hetzelfde vorig jaar! En het is gelukkig maar 1 tentamen.
Wisten jullie dat Leiden dit jaar ook een 8+ regeling heeft?: https://www.universiteitleiden.nl/onderw...en-cijfers
Misschien dat de 7,5+'ers dit jaar meevalt, laten we het hopen.
I am rooting for you! Ik hoop dat ik dat volgend jaar rond deze tijd ook met spanning kan afwachten, hihihihi.

Wel echt vet dat jullie nu al consultvoering oefenen. Heb je al eens een simulatiepatiënt gehad? En is het moeilijk? Want mij lijkt echt het onderzoeken van iemand één van de crucialere dingen.

En wow, zo laat? Het is gewoon net de middelbare school ofzo, hahaha. Wel chill dat ze jullie niet te veel zo laat laten zitten. Though, ik vraag me af of je dan ook om 8:30 begint op zulke dagen. 
Ik vroeg me al af waar ZO voor stond, want het leek me een beetje bizar om zo laat nog iets van een college te moeten hebben. 
Wat doen jullie precies tijdens werkgroepen trouwens? Casussen doorwerken (lijkt me echt zó leuk!)?
Niet te veel verwachten, je begint echt met basis-basis tijdens consult voering; reflectie, feedback etc. Deze week de eerste Medische Anamnese lessen. Maar als het goed is moeten we bijvoorbeeld in februari al een tussentijdse test afleggen waarbij je gefilmd wordt tijdens de anamnese.

En yess je hebt áltijd 2 dagen om 8:30. Vaak zijn het er 3. Vaak heb je 1 dag (zo goed als) vrij. We hebben veel contacturen en daarnaast ook veel zelfstudie. Volgende week heb ik bijvoorbeeld een dag van 8:30 - 20:00, wel een pauze tussen 15:30 - 18:00.

VO's is het vaardigheidsonderwijs wat echt alles kan zijn. Soms werkgroepen waarin de stof d.m.v. opdrachten door een docent nog een keer goed behandeld wordt, snijzaal, microscopische preparaten bekijken achter de computer etc. Echt heel verschillend. Wij werken nu nog niet echt casussen uit, maar ja we zijn ook pas net begonnen en dit thema gaat over de gezonde mens. Zal vast meer komen!
Dat lijkt me eigenlijk juist prettiger, omdat ik het liefst echt al de basis goed naar binnen drill voordat ik het eindelijk bij een echt iemand ga doen.

Dat is best een lange dag, ook met die pauze ertussendoor. Is die dag van 8:30-20:00 ook volledig hoorcollege? 

Best logisch dat je dat met zo'n thema nog niet doen inderdaad, hahah. Maar damn, zo leuk! Dit is ook weer een van de aspecten die ik leuk vind aan de geneeskundestudie. Het is veel theorie, maar ook veel zien en doen.
By the way, het antwoord hierop is misschien super obvious, maar zijn er mensen die het nu al niet meer serieus nemen? Ik bedoel, iedereen doet hard z'n best om erin te komen, maar I suppose dat niet iedereen even gemotiveerd blijft. Dit is misschien een heel irrelevante vraag maar ik ben best nieuwsgierig...  Big Grin
Hooihooi!

Gisteren hebben we de eerste Medische Anamnese les gehad, was heel erg leuk om te doen! Dit krijg je ook van een huisarts, die heeft er dus zeer veel ervaring mee!

Volgende week van 8:30 - 20:00 is van 8:30 tot 12:15 hoorcolleges, van 12:30 tot 15:30 presentaties over wetenschappelijke artikelen en van 18:00 tot 20:00 heb ik snijzaal. Je hebt altijd maandag én dinsdag van 8:30 tot ongeveer 12:15 / 13:15 hoorcollege, soms komt daar ook nog woensdagochtend van 8:30 tot ongeveer 12:15 hoorcolleges bij. Voor de rest heb je vaardigheid onderwijs wat in de overige tijden wordt ingepland. En ook nog tutorbesprekingen (soort van mentoruur achtig iets), consultvoering, samenwerking en de presentaties worden buiten de hoorcollege tijden ingepland. Maar je hebt natuurlijk niet alles elke week. Per week heb je ongeveer 2-4 VOs variërend van 2 - 4 uur!

En ja, natuurlijk zijn er mensen die niet super gemotiveerd zijn, maar die heb je overal. En ik denk dat die zichzelf ook het snelst tegen zullen komen tijdens de studie, dus niks van aantrekken. Je doet het tenslotte voor jezelf! Smile
Hey BleedingOut, ik heb een iets andere vraag. Woon jij al op kamers en zijn er al veel eerstejaars die op kamers wonen?
Ik woon op kamers (vlakbij de campus, dus 15 min fietsen naar het EMC). Dit omdat ik al héél lang op mezelf wilde wonen en het simpelweg gewoon niet mogelijk is om thuis te blijven wonen aangezien het voor mij 3uur reizen is (en dan nog terug haha).

Veel eerstejaars wonen wel al op kamers, maar lang niet iedereen!

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)