Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Staatsexamen of CCVX??
Shocked 
Hee ik heb een vraagje. Ik wil volgend jaar graag tandheelkunde  studeren. Dit jaar heb ik mijn HBO propedeuse gehaald. Het ''enige'' wat ik nog moet doen is een aantal VWO certificaten halen. Ik zag op een andere forum dat het behalen van CCVX certificaten een andere manier is. Mijn vraag: Is het überhaupt mogelijk om toegang te krijgen met CCVX certificaten, zo ja, zal dat moeilijker zijn in tegenstelling met het staatsexamen?

Alvast bedankt Big Grin
Antwoord
(23-07-2017, 02:28 PM)nimzz schreef: Hee ik heb een vraagje. Ik wil volgend jaar graag tandheelkunde  studeren. Dit jaar heb ik mijn HBO propedeuse gehaald. Het ''enige'' wat ik nog moet doen is een aantal VWO certificaten halen. Ik zag op een andere forum dat het behalen van CCVX certificaten een andere manier is. Mijn vraag: Is het überhaupt mogelijk om toegang te krijgen met CCVX certificaten, zo ja, zal dat moeilijker zijn in tegenstelling met het staatsexamen?

Alvast bedankt Big Grin

Hey! Op de website van het ccvx kun je per vak zien welke universiteiten en opleidingen een ccvx testimonia erkennen, volgens mij is het in principe voor de meeste universiteiten. 

Ik heb zelf alleen staatsexamen gedaan, dus ik weet niet of het een groot verschil is, het schriftelijke deel is redelijk gelijkaardig volgens mij. Als ik het voorbeeldtentamen van ccvx voor natuurkunde bekijk, heb ik wel het idee dat er bij het ccvx vooral berekeningen worden gevraagd en bij het gewone examen misschien wat meer redenaties, maar ik weet niet of dat klopt haha. 

Voor natuurkunde (de rest had ik al) bestaat het staatsexamen  uit een schriftelijk deel wat hetzelfde is als het gewone eindexamen en een mondeling deel. Ik was van tevoren erg zenuwachtig voor het mondeling, maar het ging erg goed en ik ben met een 8 geslaagd. 

Een voordeel aan staatsexamen vind ik dat je echt een certificaat krijgt terwijl het ccvx testimonia volgens mij niet overal wordt erkend.  Een voordeel aan ccvx is dan weer dat je de examens 3 keer per jaar kunt afleggen en je zo meerdere kansen hebt als je het niet meteen haalt. Staatsexamen kun je maar één keer per jaar doen en in veel gevallen mag je ook niet herkansen. 

Succes met je keuze en het studeren!  Smile
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)