Bekijk de ervaringen van kandidaten uit 2017 en check onze minigids patiëntengesprek!
Ben je van plan een cursus te volgen voor de decentrale selectie? Bekijk dan onze cursuspagina en ontvang via ons 10% korting op sommige cursussen!

Waardering:
  • 5 stemmen - gemiddelde waardering is 4.6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Decentrale selectie geneeskunde VUMC 2016
(26-12-2016, 05:18 PM)zeetje schreef:
(22-11-2015, 02:18 PM)Rmadrista schreef: Ik ben via track A binnengekomen.
Had op mijn CV niet echt bijzondere dingen staan. Had wel eens wat cursussen gegeven en in het buitenland paar weekjes vrijwilligerswerk gedaan. Ook mijn cijfers van 5V waren niet denderend. Tijdens het invullen van de cv moet je ook een motivatiebrief schrijven, had daarin vermeld dat het mij in 6V veel beter afging. Het is vooral belangrijk toe te lichten waarom je bepaalde dingen op je cv hebt staan. Zou ook gewoon bijbaantjes en nevenactiviteiten die je op de middelbare school deed lekker vermelden. In mijn vwo klas hadden er 3 meegedaan aan de selectie en zijn we allen aangenomen met een gemiddeld cv.

Tweede deel van de selectie wordt het pas echt leuk. Vond het inleveren van het cv ook het meest spannend aangezien je daar niet bizar veel invloed op kan hebben. Het tweede deel echter wel. Je krijgt twee vrij lastige en saaie wetenschappelijke artikelen gemaild van aardig wat pagina's die over twee thema's gaan. (Heb ze zelf nog in mijn mail staan dus mocht iemand interesse hebben om te zien wat ze ongeveer kunnen verwachten kunnen ze mij een pm sturen). Ik had gelukkig een geweldige biologielerares die aantekeningen had gemaakt van die artikelen waardoor ik en mijn klasgenoten er heel wat van konden begrijpen. Mocht je een biologiedocent hebben die ook tot zoiets in staat is zeker gebruik van maken! De thema's die wij hadden waren hartfalen en obesitas. Ik had ongeveer 3/4 weken om me erop voor te bereiden. Ook moest ik een week voor het maken van de toetsen naar de vu om een college over de stof bij te wonen. Daar legden ze alles goed en duidelijk uit wat in de artikelen vermeld stonden. Ook worden de college's opgenomen en kan je het altijd terugluisteren voor het geval je dingen gemist had.

Een week later was dus het maken van de toetsen. Het waren er drie. Logisch redeneren, collegetoets en interpreteren van wetenschappelijke artikelen. Wat het superfijne is, is dat je zoveel mogelijk literatuur erbij mocht houden. Zou dus ook zeker belangrijke boeken erbij houden. Ik had zelf genoeg aan een binas en een geneeskundig woordenboek maar dat ligt natuurlijk aan de thema's die jullie dan gaan krijgen. Ook had mijn biologielerares aantekeningen over de stof en college voor ons gemaakt wat super lief en en fijn was. Ook die mocht ik erbij houden en ook dat heeft me zeker heel wat puntjes opgeleverd. In principe waren de toetsen allemaal te doen als je je gewoon oke hebt voorbereid. Ook weten waar je wat kan vinden in de literatuur of aantekeningen die je hebt maakt het een stuk makkelijker. De selectie was ook midden in mijn tentamenweek dus onmogelijk is het absoluut niet!

Dit was even snel en globaal wat ik had meegemaakt. Mochten er specifiekere vragen zijn kunnen ze gerust gesteld worden. Ook vragen over de opleiding of de VU zelf kunnen gesteld worden natuurlijk.

Let niet op mijn spel/taalfoutjes. Werd aardig laat gisteren en typ dit alles met een barstende koppijn haha.

edit: Opzich overlappen track A en B erg veel. Het is echter zo dat je via track A een stuk makkelijker binnenkomt aangezien 70% daaruit wordt geselecteerd

Rmadrista
Haai ik had een vraagje, ik heb zelf vorig jaar meegedaan op de erasmus  universiteit, maar ik ben uitgeloot op 5 personen na. Mijn stage was te kort vandaar. Dit jaar loop ik stage en studeer ik niet. Ik zou graag willen weten wat je als stof kreeg te leren voor de toetsen en wat hield wetenschappelijk intepreteren in? Ik wil dit jaar echt ingeloot worden, kun je me hiermee helpen? 

Groetjes,

Zee

Hee Zee!

Sorry ik heb geen hulp of tips voor je, maar ik vroeg me af of je misschien mij het niveau van de toetsen kan vertellen van vorig jaar aan de erasmus universiteit, daar ga ik het namelijk proberen!

Dankjewel Smile

Berichten in dit topic
Decentrale selectie geneeskunde VUMC 2016 - door Soo - 17-10-2015, 08:06 PM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)