Forum Decentrale Selectie Geneeskunde
Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - Afdrukversie

+- Forum Decentrale Selectie Geneeskunde (https://www.decentralegeneeskunde.nl/forum)
+-- Forum: Geneeskunde in Nederland (https://www.decentralegeneeskunde.nl/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Decentrale selectie geneeskunde (https://www.decentralegeneeskunde.nl/forum/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Topic: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! (/showthread.php?tid=750)

Pagina's: 1 2

Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - Admin - 22-04-2019

Beste leden van het forum, deelnemers van de decentrale selectie geneeskunde,

Heb je meegedaan aan de decentrale selectie geneeskunde? Schrijf dan een ervaring voor de website en win een échte Littman stethoscoop!

Velen van jullie hebben dankbaar gebruik gemaakt van de ervaringen op de website en dit forum. Ik krijg veel positieve feedback en veel van jullie zijn dankzij de ervaringen en tips ook echt beter de selectie in gegaan!

Wil je de website en aankomende kandidaten ook helpen? Schrijf een ervaring, over hoe je de decentrale selectie hebt ervaren! En maak als dank kans op een stethoscoop!

Hoe werkt het?
  • Schrijf een ervaring volgens de richtlijn hieronder
  • Mail deze ervaring naar ervaring@decentralegeneeskunde.nl
  • Na inzending ontvang je binnen een week de bevestiging van ontvangst en bevestiging voor deelname aan de loting
  • Insturen kan tot en met 1 september 2019
  • Maandag 2 september 2019 vindt de loting plaats, diezelfde dag wordt de uitslag op het forum gepost. De winnaar krijgt ook afzonderlijk bericht op het email-adres waarmee de ervaring is ingestuurd. De stethoscoop wordt dan binnen twee weken opgestuurd naar het adres van de winnaar.
  • Insturen mag anoniem, met alleen je voornaam of met voor- en achternaam.
Richtlijn voor het schrijven van een ervaring:
  • Begin met te vertellen waar je de decentrale selectie hebt gedaan en waarom
  • Stel je zelf voor: wie ben jij, hoe oud, heb je eerder meegedaan aan de selectie, wat stond er op jouw CV, andere studies ervoor gedaan?
  • Vertel over de opbouw van de selectie: hoe veel ronden waren er, vertel globaal wat de rondes inhielden (in 1 zin, later kan je er dieper op in gaan), hoe was het georganiseerd
  • Ga dieper in op de verschillende ronden van de selectie: wat moest je doen in ronde 1, wat heb jij gedaan, wat kon beter, wanneer kreeg je de uitslag. Vertel dan hetzelfde over de volgende ronde(n)
  • Je rangnummer (ongeveer)
  • Tips en tricks voor aankomende kandidaten
Mochten er nog vragen zijn dan kun je die hieronder stellen.

Mvg,

Admin

RE: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - TokenB98 - 24-04-2019

Waar kunnen we deze ervaringen later terugvinden?

RE: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - Admin - 24-04-2019

Op de website, onder ervaringen en tips voor de decentrale selectie geneeskunde.

RE: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - TokenB98 - 25-04-2019

leuk, ik heb mijn ervaring al opgestuurd :-)

RE: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - Esther - 18-08-2019

Ervaring opgestuurd!

RE: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - Hums - 29-08-2019

Ik kan die pagina niet vinden. Kunt u misschien een link plaatsen?

RE: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - Cecelia - 30-08-2019

Is de uitslag al bekend? ;p

RE: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - Admin - 10-09-2019

Beste inzenders van de ervaringen,

Ontzettend bedankt voor jullie prachtige ervaringen, ook namens toekomstige deelnemers.

De winnaar van de gratis stethoscoop is de anonieme inzender van de volgende ervaring (volgende bericht). Zij krijgt afzonderlijk bericht. Van harte gefeliciteerd!

De andere ervaringen zullen zo snel mogelijk geplaatst worden op de website.

Heel veel succes met de studie komende jaren!

RE: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - Admin - 10-09-2019

Hoihoi,

Ik ben een meisje van 18 jaar oud en ik heb meegedaan aan de decentrale selectie voor geneeskunde in Groningen voor het jaar 2019-2020. Ik heb voor Groningen gekozen omdat de stad mij erg leuk lijkt en ik denk dat de manier van onderwijs geven in Groningen bij mij past. Ook heb ik bij deze keuze erg gekeken naar hoe de decentrale selectie was opgebouwd. Ik ben namelijk geen cum laude persoon en het werd mij altijd heel duidelijk gemaakt dat het erg moeilijk is om een plek te krijgen in de studie geneeskunde, dus ik had van te voren uitgezocht bij welke selectie ik de meeste kans zou maken. Bij sommige universiteiten moet je een toets maken die je kennis van middelbare school scheikunde, natuurkunde en biologie test en hier schat ik mezelf niet hoog op in. Feiten leren over een interessant onderwerp lukt mij wel erg goed, dus daarom ging ik ervan uit dat de selectie van Groningen het beste bij mij zou passen.

Ik heb meegedaan aan de decentrale selectie in mijn examenjaar van het VWO, dus het was een erg drukke periode aangezien de decentrale selectie samenviel met mijn toetsweek. Ik heb veel tijd gestoken in het leren voor de selectie aangezien ik eigenlijk geen plan B had, omdat ik al erg lang weet dat ik geneeskunde wil studeren. Daarom heb ik zo’n 2 weken amper iets aan school gedaan en vooral geleerd voor de decentrale selectie. Ook heb ik 2 weken voor de selectie een cursus gedaan. De cursus gaf een erg uitgebreide samenvatting van de stof en was zeker handig om de stof te overzien ( ook kreeg ik een samenvatting mee en wat oefenopgaven die erg vergelijkbaar waren met de echte selectie ). Toch vond ik deze cursus niet noodzakelijk, maar dat kan komen omdat ik alle stof al geleerd had voor de cursus begon. Het was achteraf daarom vooral goed voor het nodige zelfvertrouwen J .

De selectie van Groningen bestaat uit maar 1 ronde, namelijk de selectiedag waarop je alle toetsen maakt. Hier komt veel tekst, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

De decentrale selectie van Groningen zag er in mijn jaar als volgt uit:
  1. Dossier
  2. Cognitieve toets 1
  3. Non cognitieve toets 1
  4. Cognitieve toets 2
  5. Non cognitieve toets 2
Het dossier maak je thuis en lever je aan het begin van de selectie dag in. Dit is niet ingewikkeld, dit zijn vooral persoonlijke gegevens. Ik heb zelf bijna niks op mijn CV staan, enkel dat ik bijles wiskunde heb gegeven en 2 jaar bij de Albert Heijn heb gewerkt. Deze dingen had ik wel nodig op de toetsen, dus zorg er wel voor dat er iets staat, al stelt het weinig voor! Ik heb toch een goed verhaal op kunnen schrijven hoe deze baantjes mij hebben helpen ontwikkelen en waarom ik goed bij LC duurzame zorg pas, ondanks het niet erg indrukwekkend is. Ook hoef je je bij de RUG geen zorgen te maken om je overgangscijfers van 5 naar 6 VWO. Ik stond zelf toen voor letterlijk alles een 6, maar hier krijg je geen aftrek voor.

Voor de cognitieve toets 1 moet je studiemateriaal leren; ik moest een hoofdstuk leren over diabetes en wat wetenschappelijke artikelen over diabetes. Ik vond de stof totaal niet moeilijk, het is alleen redelijk veel, in totaal rond de 140 A4. Je moet eigenlijk wel elk detail uit je hoofd leren, ook cijfers en percentages ( had ik niet gedaan, oeps ). Dit wordt getoetst in de vorm van veel multiplechoice vragen, hier had je zo’n 1,5 uur de tijd voor. Ik was zelf na 20 minuten al klaar, maar ik heb alles  nog een keer doorgenomen. Voor de non cognitieve toets 1 kan je je niet voorbereiden. Bij deze toets krijg je situaties voorgeschreven en meerdere ( rond de 5 ) handelingsalternatieven uitgelegd. Dit zijn o.a. problemen die je als arts of als student kan tegenkomen en dan meerdere mogelijkheden hoe je daarop kan reageren. Deze handelingsalternatieven moet je onafhankelijk van elkaar beoordelen op een schaal van A- E, heel professioneel tot en met heel onprofessioneel. Ook hier had ik geen tijd tekort. Zelf vond ik deze toets wat vaag, omdat het nogal moeilijk is om te bepalen of iets nou bijvoorbeeld A professioneel is of B professioneel. Deze toets heb ik ook iets minder dan gemiddeld gemaakt. Cognitieve toets 2 bestaat uit 2 onderdelen; in het eerste deel moest je vragen beantwoorden over een wetenschappelijke tekst, hiervoor is geen voorkennis nodig, algemene kennis is echt genoeg. Het tweede onderdeel bestaat uit vragen over de opleiding geneeskunde in Groningen, het beroep arts en waarom dit bij je past. Hierop kan je je een beetje voorbereiden door goed te weten hoe de opleiding is opgebouwd, denk vooral aan de LC’s.  Voor de non cognitieve toets 2 moet je wat huiswerkopdrachten maken. Deze bestonden bij mij uit wat interviews met mensen van verschillende leeftijden en iemand met een chronische ziekte. Hierbij moest ik vooral nadruk leggen op hoe zij hun gezondheid ervaren en op hun ervaringen in de zorg. De andere huiswerkopdracht bestond uit een website samenvatten. Deze zou je nodig hebben bij bepaalde vragen, maar ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat ik mijn samenvatting bij de toets heb gebruikt.

De selectie dag vond ik erg lang en ik was ook erg moe aan het einde, waardoor ik ook wel in tijdnood kwam bij de laatste toets en deze niet helemaal af had gekregen. Daarna komt het lange vervelende wachten.. J. Ondanks ik een goed gevoel over de gemaakte toetsen had, had ik na een paar weken wel alle moed verloren hahah. Toch kreeg ik het bericht dat ik nummer 280 was ( rond de 40 qua LC ) en dus dik binnen was! ( 420 plekken, in mijn jaar ongeveer 1400 deelnemers ).

Tips:
  • Classic: Begin op tijd met leren! Spreekt voor zich, maar de leerstof is echt erg veel, helemaal als je daarnaast nog een andere studie / VWO doet. Het kost ook tijd om te wennen aan het ‘wetenschappelijke’ Engels lezen als je dat niet gewend bent.
  • Leer alle feiten. Je hoeft geen complexe mechanismen uit te kunnen leggen, maar je moet wel alle feiten uit je hoofd leren, ook de tabellen met cijfers en percentages! Goed stampen dus.
  • Slaap goed. Dit lukt waarschijnlijk toch niet, maar het is wel het proberen waard. De selectiedag is een lange dag.
  • Verdiep je in hoe geneeskunde wordt gegeven in Groningen. Je moet echt goed weten wat alle LC’s inhouden en hoe ze verschillen van elkaar.
  • De taal waarin jouw 1ste keuze LC is, is de taal waarin je de decentrale selectie moet doen. Iedereen kreeg de leerstof in het Engels, maar omdat ik voor duurzame zorg ging, waren mijn toetsen in het Nederlands. Het kan dus handig zijn om sommige begrippen vertaald te leren. ( dit is niet noodzakelijk denk ik, aangezien Engelse en Nederlandse begrippen erg op elkaar lijken)
  • Heb vertrouwen! Ik had zelf veel te weinig vertrouwen, veel mensen in mijn omgeving denken dat alleen cum laude mensen die het zonlicht niet zien capabel genoeg zijn om geneeskunde te mogen studeren dus ik werd wel eens raar aangekeken als ik vertelde dat ik geneeskunde wilde studeren. Toch ben ik binnengekomen!!
Succes!!

RE: Schrijf een ervaring en win een stethoscoop 2019! - Hums - 01-10-2019

Kunt u misschien een link plaatsen naar alle ervaringen, want ik kan ze niet vinden