Forum Decentrale Selectie Geneeskunde
selectie leiden of rotterdam in combinatie met huidige studie - Afdrukversie

+- Forum Decentrale Selectie Geneeskunde (https://www.decentralegeneeskunde.nl/forum)
+-- Forum: Geneeskunde in Nederland (https://www.decentralegeneeskunde.nl/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Geneeskunde studie (https://www.decentralegeneeskunde.nl/forum/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Topic: selectie leiden of rotterdam in combinatie met huidige studie (/showthread.php?tid=118)

selectie leiden of rotterdam in combinatie met huidige studie - sophie_d - 25-12-2017

hallo,

Ik studeer nu Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Maar ik wil eigenlijk volgend jaar erg graag geneeskunde gaan doen. Omdat ik al in Delft woon en daar bij een vereniging zit, gaat mijn keuze naar Leiden of Rotterdam. 
Het probleem is echter dat ik niet goed weet welke selectie (van Rotterdam of Leiden) ik het beste kan combineren met mijn studie. Ik wil dit jaar gewoon afmaken en mijn BSA halen, omdat als ik de geneeskunde selectie niet haal, nog altijd door kan gaan met mijn studie.

De selectie in Leiden is een BMAT die plaats zal vinden op 2 februari. op 9 februari heb ik in Delft een lastig tt. Ik kan ervoor kiezen om dat tt niet te maken zodat ik mij kan focussen om de BMAT en later het tt herkansen (als ik die herkansing dan ook niet haal mis is 7,5 studiepunten). Verder moet ik mijn wintersport afzeggen (dat is jammer, maar geen goede reden om de selectie dan niet te doen).

de selectie in Rotterdam vindt plaat op 24 maart. Dit geeft mij ruimte om goed te leren voor mijn tt en kan ik op wintersport. Alleen schrikt de selectie van Rotterdam mij een beetje af, omdat alle 7,5+ers al meteen een plekje krijgen. hierdoor blijven van de 410 plekken ongeveer maar 200 plekken over voor de niet 7,5+ers. Verder heb ik geen summerschool of opendag bezocht, waardoor ik al minder punten heb. En twijfel is dus hoe groot mijn kans is.

hopelijk kunnen jullie mij helpen of tips geven.

groetjes,

Sophie

RE: selectie leiden of rotterdam in combinatie met huidige studie - je boi - 28-12-2017

Is het nog steeds zo dat alle 7.5+'ers meteen een plek krijgen in Roterdammen? Vorige jaren was dat zo maar ik hoor van verschillende mensen dat dat dit jaar niet meer zo is. Ik kan helaas geen antwoord geven op je vraag omdat ik niet verschil weet tussen de studies in track B.

RE: selectie leiden of rotterdam in combinatie met huidige studie - Tristan - 03-01-2018

De BMAT hoef je je niet op voor te bereiden vind ik. Ik heb verleden jaar meegedaan zonder te oefenen en had een prima score. Je moet het echter zo zien, veel mensen halen geen voldoende voor hun BMAT, maar het eindcijfer krikken ze vervolgens op met hun 5-vwo cijfers die voor 40% meetellen. Als je geen 5-vwo cijfers kan aanleveren, ben je fucked. Tis makkelijk om bijv een 4.5 voor je BMAT te halen en een 6.5 voor je 5-vwo en daarmee ongeveer een 5.5 eindstand. Maar 't is veel lastiger om een 5.5 voor je BMAT te halen.

Ik zou controleren of je 5-vwo cijfers goed genoeg zijn en of deze meegerekend kunnen worden bij de selectie in Leiden. Ik had verleden jaar een 5.6 voor mijn BMAT (geen 5-vwo cijfers dus 5.6 finaal) en kwam daarbij op positie 343. Helaas ging de tweede selectie mij slechter af en hierdoor kwam ik niet binnen. Doe dus even wat rekenwerk met je eigen 5-vwo cijfers en schat daarmee je kansen in.

Zolang je maar via de eerste ronde binnen de 410 posities komt, dan zit je vrij goed. De 410 mogen namelijk door naar de tweede ronde, althans zo was dat verleden jaar. In de tweede ronde kan het alsnog alle kanten op gaan. Ik ging van positie 343 naar 409 (vraag me niet hoe. Heb de tegenslag inmiddels verwerkt). Andere jongen ging van positie 190 naar 380. Nog erger.

Nogmaals, ik vind niet dat je je hoeft voor te bereidden op de BMAT. Tis allemaal multiplechoice en vrij makkelijk. Daarnaast, niemand krijgt de toets af waardoor 25-30% van de eindvragen een gokspelletje is.

Rotterdam is ontzettend lastig heb ik het idee. Ik durf dit jaar enkel mee te doen omdat ik een voldoende voor mijn opendag en coachingsdag heb. Helaas geen summer school (en vanwege die reden stress ik 'm al). Zonder open dag en coachingsdag zou ik het al helemaal niet proberen, maar dat ben ik.

Kijk desnoods verder dan Leiden en Rotterdam. Is die vereniging nou echt zoveel boeiender dan de studie?